Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook Express SKICKAT


Gits

Rekommendera Poster

Hej, Sedan en tid har jag problemet att mail som jag svarar på eller vidarebefordrar inte noterar sig i mappen SKICKAT. Hur skall jag göra för att få ordning på detta?

 

 

Många hälsningar

Gits

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Ullastig

 

Du skulle kunna börja med att i Outlook Express gå till

"Verktyg-alternativ". Där under fliken "Skicka", så kan du titta efter så att rutan "Spara en kopia av meddelanden i skickat" är ibockat.

Glöm inte att trycka på "Verkställ" och kanske också OK när du är klar med det.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-19 23:03:27 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I Outlook Express gå till Verktyg och välj Alternativ.Under fliken skicka bockar du i rutan "Spara en kopia av meddelandet i Skicka"

 

Oops, såg inte att Amos redan svarat

 

Ha de gott

 

[inlägget ändrat 2003-10-20 00:51:22 av Crazy Horse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för Ditt snabba svar.

Rutan Du nämner är redan ibockad och mail som jag själv skriver direkt hamnar automatiskt i SKICKAT, men tyvärr ej de mail som jag svarat på eller vidarebefordrat.

Har Du någon idé om hur jag skall få ordning på det vore jag mycket tacksam.

Många hälsningar

Stig - just nu i Spanien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för Ditt snabba svar.

Rutan Du nämner är redan ibockad och mail som jag själv skriver direkt hamnar automatiskt i SKICKAT, men tyvärr ej de mail som jag svarat på eller vidarebefordrat.

Har Du någon idé om hur jag skall få ordning på det vore jag mycket tacksam.

Många hälsningar

Stig - just nu i Spanien

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Det är tyvärr den enda inställning jag kan komma på.

Ett sätt att "fuska till det" borde vara att du även skickar svarsmailet till dig själv som kopia eller "hemlig kopia".

Inte riktigt samma sak, men du får ju en kopia på vad du skrivit i varje fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att "bocka av detta alternativ. Efter Ok/Verkställ i vanlig ordning så stänger du OutlookExpress & startar sedan det igen & bockar samma ruta igen & stänger & sedan startar du OutlookExpress igen.

Många ändringar (inte all ändringar)i både Outlook & OutlookExpress "tar inte" förrän du startat om pgm:et i fråga. Dessutom verkar det som att vissa sk bock-rutor ändrar sig i "bakgrunden". Så när något verkar göra tvärtom mot vad det ska göra så brukar jag alltid testa att "motbocka/motavbocka" & starta om pgm:et i fråga & sedan bocka i/avbocka igen & starta pgm:et

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för försök till hjälp.

Jag har gjort precis som Du skriver, men tyvärr kvarstår problemet. Jag avinstallerade också Explorer och Outlook Express och installerade igen, men har fortfarande problemet kvar.

Finns det något mer att göra?

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta OutLookExpress(OE). Via Verktyg/Alternativ & på fliken Underhåll klicka på Knappen Mapp... så får du se vart OE lagrar sina meddelanden. Markera denna sökväg & kopiera den. Sedan startar du Utforskaren & klistrar in denna sökväg & trycker på Enter. Kolla i denna mapp om du har någon fil som heter Skickat.dbx . Har du det så kolla hur stor den är i kB. Jag kollade på denna burk där OE finns men ingen Skickat.dbx i mappen enl ovan & sedan jag flyttat in 1 mail på 3kB i OE till Skickat-mappen där, så fanns det en Skickat.dbx Långa-adressen-mappen på 139 kB. Kanske det vara så att du importerat dina inställningar från någon annan & denne inte hade några mail i Skickat & sedan har detta "låst sig". Testa ev att manuellt i OE lägga in 1 mail i Skickat & kolla vad som händer med filen Skickat.dbx.

 

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Skickat.dbx där Du sade att den i så fall skulle ligga. Den är på hela 41.919 kB. Vad skall jag göra med den?

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en konstig begränsning för både Outlook & OutlookExpress som du bör kolla först av allt: hur stor är mappen för HELA OE resp filen Inkorg.dbx? Begränsningen ligger på 2 GB för någon av värdena: Verkar som (om jag läst rätt?) att det gäller totalt för alla mail du har i OE. En lösning på problemet kan du läsa om här:

http://www.pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=348848 .

Lite osäker på vad du ska göra annars. Det jag själv skulle testa är:

Via utforskaren leta reda på denna fil (Skickat.dbx) & klicka /dubbelklicka på den. Då händer 1 av dessa 2 saker:

antingen startar något pgm, kan vara Word, Excel eller tom något spel. M.a.o så har filen i så fall blivit associerad till fel pgm. I så fall stäng detta pgm & markera filen i Utforskaren (ev måste du hålla ned CTRL-knappen då du markerar) & håll sedan ned ALT-knappen istället & högerklicka på filen & välj Öppna med... (inte bara Öppna) & sedan följer du instr fr.o.m 1: nedan.

Eller så händer följande: då du klickar /dubbelklickar på filen så startas "Öppna med-dialogrutan". Gör då så här:

1: Kolla först nedtill i dialogrutan att bockrutan för "Använd alltid detta program för att öppna filtypen" är AVMARKERAD = tom.

2: Sedan ska du i rutan strax ovanför leta reda på Outlook Express & i detta fall heter den msimn & har OE-ikonen till vänster om texten. Markera denna ikon/text & klicka sedan på OK.

Funkar det & OE öppnas & du HAR fått in Skickat-mappen i OE så kan testa att stänga OE & starta igen. Är skickat-mappen försvunnen igen så gör proceduren ovan med den skillnaden att denna gång så sätter du dit bocken för "Använd alltid detta program för att öppna filtypen". Sedan testar & ser om Skickat-mappen ligger kvar i OE efter omstart. Jag gjorde en test på min burk: flyttade bort Skickat.dbx till en ny mapp & startade om OE. Skickat-mappen fanns kvar, men var tom. Det skapades alltså en tom dbx för Skickat med automatik.Öppnade sedan Skickat.dbx från nya mappen med OE & Skickat-mappen fanns där men var tom. Flyttade tillbaks Skickat.dbx dit den skulle vara & testade att öppna FILEN med OE & då fanns Skickat-mappen där med innehåll.

Slutsats: funkar inte tipset jag gav dig en bit längre upp så testa detta:

Flytta bort din Skickat.dbx till en ny mapp & starta om OE. Kolla om du fått en Skickat-mapp i OE & en Skickat.dbx där den gamla låg. Testa sedan att flytta tillbaks den bortflyttade Skickat.dbx till mapp där den ska vara.

Det MÅSTE gå att fixa detta.

Återkom med res/fler tips...

 

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite mera om din problembeskrivning..

Du HAR alltså en Skickat-mapp i OE & just de mail som du besvarar alt vidarebefordrar får du ingen kopia på i denna Skickat-mapp? Korrekt uppfattat? I så fall vtet väl f-n på ren svenska vad som är fel. Måste vara ett Register-hack som gjorts & krävs för att få till det. Få se om en kan hitte nåt mer...

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning i utforskaren visar: Skickat.dbx i

G:\Mina dokument\Outlook Express 53.146 kB

Efter dubbelklick får jag upp en dialogruta Windows Följande fil kan inte öppnas Fil:Skickat.dbx Vad vill Du göra? Ett av de två alternativen jag kan välja är "Välj program i en lista". Jag väljer det och finner Rekommenderade program: Microsoft Word. Outlook Express eller msimn finns inte med i listan, men väl Microsoft Explorer. Nu vet jag inte vad jag skall göra.

I Utforskaren under G:Mina Dokument/Outlook Express finns en Mapp Mail som innehåller ett antal filer men ingen .dbx. Däremot finns en fil Skickat.mbx och en Skickat.idx.

 

Många hälsningar

Stig - nu i Spanien

 

[inlägget ändrat 2003-10-26 22:13:11 av Ullastig]

[inlägget ändrat 2003-10-26 22:31:21 av Ullastig]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som att det har strulat till sig lite med dina .dbx-filer. En sak som du nog missuppfattat är då jag skrivit .dbx-fil: jag menar då inte en fil som heter .dbx, utan rent allmänt en fil som heter .dbx på slutet. Kan alltså heta vad som helst före .dbx...

En förutfattad mening från min sida: jag har hela tiden förutsatt att du har Windows XP. Du har nog W2000? Därför kan det i "Öppna med"-dialogen stå Outlook Express istället för msimn & det är i så fall detta pgm du borde testa att öppna Skickat.dbx med. Funkar det (OBS! markera inte i rutan för "Använd alltid detta program för att öppna filtypen") OCH det är INTE dina "saknade" skickade mail (förmodligen någon annans, vem vet kanske du?) så borde du kunna göra följande test:

1. hö-klick på den Skickat.dbx som du hittat i G:\Mina dokument\Outlook Express & välj "Byt namn". Nya namnet kan ex vara OLDSkickat.dbx.

2.KOPIERA den förra Skickat.dbx som du hittade min tidigare föreslagna adress till G:\Mina dokument\Outlook Express .

3. Testa att öppna den kopierade Skickat.dbx med hjälp av metoden för Öppna med.. som beskrivit tidgare & använd återigen Outlook Express för detta.

Skriv & berätta. Det här är spännande/ mysko...

 

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall börja med att starta datorn i Felsäkert läge-logga in som Administratör och sedan välja Start-Kör-Skriv sfc /scannow - OK. Detta kommando scannar och reparerar systemfiler även skyddade sådana. OBS att det är mellanslag mellan sfc och slashen.

 

Om du sedan startar om datorn och problemet kvarstår kan du ju prova med att installera om enbart Outlook Express genom att ta Start-Kör- Skriv

%SystemRoot%\Inf - OK. Väl där letar du på mappen MSOE50.INF och högerklickar på den och väljer Installera.(Du måste under Mappalternativ ha ibockat "Visa dolda filer o mappar")

 

I båda ovanstående fall underlättar det att ha Windows-skivan tillgänglig.

 

Vill du kunna se vilken post du har ligger sparad i din Skickat.dbx så bifogar jag en länk till ett jättebra litet program som öppnar upp dbx-filerna och du väljer själv vart dessa läsbara kopior skall sparas.DBXtract ver 4.50 hittar du här:

 

http://www.oehelp.com/DBXtract/Default.aspx

 

Hör av dig hur det går och lycka till !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till sysk 167

Jag vill börja med att svara på första delen av Ditt inlägg:

Tycker det verkar som att det har strulat till sig lite med dina .dbx-filer. En sak som du nog missuppfattat är då jag skrivit .dbx-fil: jag menar då inte en fil som heter .dbx, utan rent allmänt en fil som heter .dbx på slutet. Kan alltså heta vad som helst före .dbx...

En förutfattad mening från min sida: jag har hela tiden förutsatt att du har Windows XP. Du har nog W2000? Därför kan det i "Öppna med"-dialogen stå Outlook Express istället för msimn & det är i så fall detta pgm du borde testa att öppna Skickat.dbx med.

 

Jag har Windows XP Pro och en sökning efter filer med ändelsen .dbx visar att det finns 34 filer med den ändelsen varav en heter Skickat.dbx och innehåller 53.146 kB.

Säger dessa informationer Dig något?

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för Ditt hjälp-inlägg. Jag är gammal och trög och klarar knappt en sak i taget. Därför återkommer jag till Dig när jag testat råden jag fått från sysk 167.

 

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i mitt svar ovan fr 22 oktober kl 14:45 & ditt eget svar alldeles under samma dag kl 22:53. Du hade då hittat en fil på 41.919 kB "där jag anvisat var du skulle leta den". Det är den filen jag nu föreslog att du skulle högerklicka på & välj "Kopiera" & sedan letar du upp mappen du har OLDSkickat.dbx i & högerklicka på tom plats i denna mapp & välj "Klistra in".

Fast jag blir lite konfunderad då du säger att du sökt genom hela burken & bara hittat 1 st Skickat.dbx. Men svaret är troligen bara det att då du sökt (Via Start/Sök...) glömt/inte vetat om att du för att hitta precis ALLA filer som heter ex Skickat.dbx måste (i "Sökassistenten") kryssa i en "extra-inställning som du hittar i vänstra rutan en liten bit ned & heter "Fler alternativ". Där måste du ev kryssa i "Inkludera Systemmappar" & "Inkludera systemfiler". Mappen du hittade via det jag skrev om 23/10, hittade du genom att du letade via "insidan" på OE & ledde dig till en s.k Systemfil & den syns normalt inte vid en normal sökning. Du kanske först t.o.m måste (bör) ändra utseendet på Sökassistenten för att se detta alternativ så här: Starta Sökassistenten & klick på Ändra inställningar därefter klick på Ändra hur sökning efter filer och mappar sker. Välj alt Avancerat. Då först kanske du hittar den inställning jag yrar om upptill. När du ska börja en sökning så starta Sökassistenten & välj "Alla filer och mappar".

Sedan fyller du i rutan för namn med skickat.dbx & klickar på Sök. Du bör nu även få se din namn-ändrade fil (OLDSkickat.dbx). Ska du sedan kopiera den fil du nu hittar (hoppas jag du gör) så kan du göra det direkt i Sökassistenten & klistra in den via Utforskaren i rätt mapp. Vill du "se lite mer vad du gör" så måste du för att överhuvudtaget hitta igen denna mapp där Skickat.dbx ligger göra så här:

Starta Utforskaren & klicka på Verktyg & sedan på Mappar eller om det heter Mappalternativ... Du får fram en sida med 3 flikar & du ska titta på fliken Visa. Där ska du klicka i Visa alla filer & ta bort ev bock för Dölj dolda och systemfiler. Då ska du i Utforskaren kunna hitta igen den mapp du leter efter & kopiera den & samtidigt "se vad du gör" lite bättre.

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft möjlighet att sitta så mycket vid datorn, men jag har inte givit upp utan återkommer så snart jag har möjlighet. Tack för Ditt tålamod.

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft möjlighet att sitta så mycket vid datorn, men jag har inte givit upp utan återkommer så snart jag har möjlighet. Tack för Ditt tålamod.

Många hälsningar

Stig

 

Många hälsningar

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har varit tyst en lång tid och måste förklara varför. Jag har inte lyckats lösa mitt problem, mest p g a tidsbrist. Jag har sålt lägenheten i Spanien och beslutat mig för att flytta hem redan om några dagar. Hemma i Sverige har jag en dator som inte har det problemet som jag har här.

Tack för all vänlighet att vilja hjälpa mig. Många varma hälsningar/

Stig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Stig!

 

Ja det var ju också ett sätt att lösa problemet på, att helt enkelt byta landsvist.

 

Välkommen tillbaka till Sverige.

 

Mvh

Amos

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...