Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD/DVD & Brännare


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Har en kombinerad CD/DVD-spelare och en CD-brännare i datorn. Nu är det så att jag har inte fått fart på brännaren. Den går att öppna och stänga men när jag stoppar i en skiva så läser den inte. Det sitter väl tre sladdar i CD-enheten? En bred grå sladd (IDE väl?), en strömsladd och en liten grå sladd. Saknar den lilla grå till brännaren.

 

Vad göra? Vad kallas dessa sladdar om man ska köpa en? Finns bara en sån utgång på moderkortet så sladden måste väl vara delad.. Förslag?

 

/Fredrik

 

[inlägget ändrat 2003-10-19 17:03:40 av brandberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Den lilla grå har med ljudet att göra och är därmed inte så viktig i detta sammanhang.

 

Har du kopplat IDE sladden riktigt? DVS på sista kontakten räknat från moderkortet.

 

Har du bygglat spelaren rätt dvs master om den sitter sist på sladden och slave om den sitter först på sladden med annan enhet samtidigt?

 

En möjlighet kan vara att din kombinerade spelare är trasig så om du kan prova med en annan spelare och den funkar så ....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är troligen den lilla Audio-kabeln du saknar till CD-brännaren. Den behövs inte för att använda den som brännare, men i vissa fall ( min LiteOn-brännare funkar utan Audio-kabel av någon anledning, men DVD-brännaren kräver kabel ikopplad...? )behövs den för att spela upp musik-CD direkt i brännaren.

 

Vad har du för brännare, och finns det något utrops- eller frågetecken vid den i Enhetshanteraren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är inget utropstecken eller frågetecken i Enhetshanteraren. Båda står med när jag klicka på [+] vid DVD/CD-ROM-enheter. Vid brännaren står det AOPEN CD-RW1232PRO. Men ingenting händer när jag stoppar i en skiva i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har själv en Aopen brännare och fick lämna tillbaka den första för den betedde sig som din så om du har en startdiskett med CD-ROM drivrutiner på starta upp från den och prova igen.

 

Funkar den där så är det bra om inte prova med att bygla din brännare som slav med Hd:n och funkar den där så kan en IDE kanal va paj.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Provade att byta IDE-sladd och bygla om till master och det ena med det andra men jag fick den ändå inte att fungera. *suck* CD/DVD-enheten fungerar ju som den ska. Men brännaren kunde fortfarande inte läsa. Konstigt, för den fungerade med den förra datorn som jag hade.

[inlägget ändrat 2003-10-20 20:58:32 av brandberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har du DVD och brännare på samma kabel och brännaren inte fungerar trots att du har byglat dom som master och slave så är nog brännaren paj.

 

Men för att vara helt säker så prova den i dos helt ensam på kabeln längst bort byglad som master med förslagsvis denna boot disk som kan laddas ner här http://files.frashii.com/~bootdisk/bootmec.exe och som har CD-ROM stöd.

 

För att vara helt säker så låt kabeln till hårddisk och CD byta plats!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Om det bara är brännaren kanske du helt enkelt inte har den på Autostart. Om du går till Den här daton och högerklickar på Brännaren ( med en skiva i ) och väljer Öppna eller Utforska och sedan på det du vill spela upp/installera eller vad det nu är. Funkar den då?

 

För att aktivera Autostart av CD-skivor Högerklicka på Den här datorn > Egenskaper > Enhetshanteraren. Markera brännaren i listan och Egenskaper. Sätt bock i "Meddelande om diskinmatning". Det här gäller ME, men det är nog något liknande även i XP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

mejram.

 

Nej det fungerar inte om jag väljer öppna eller utforska. Läser inte ett dugg.

 

Använder XP Professional. Brännaren är en AOPEN CD-RW CRW1232PRO.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Som jag sa i ett tidigare inlägg ladda ner eller gör en startdiskett med CD-ROM stöd och kolla om du kan läsa något ifrån en skiva där och om inte är brännaren paj och du får köpa en ny!

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 11:06:13 av OLIRC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Du laddar ner från den länk jag har skickat i ett tidigare inlägg en startdiskett eller så gör du en som har stöd för CD-ROM.

 

Sen när du har gjort den så startar du om datorn med din startdiskette i och i BIOS ändrar så att den bootar ifrån floppy.

 

Sätt in en CD-skiva i brännaren som du har data på och sedan i DOS-Prompten så ändrar du till den enhetsbeteckning som CD-brännaren har fått vilket bör bli om du bara har en Hd i antingen D: eller E: och sedan skriver du DIR vilket är ett kommando att lista innehållet och nu bör du få upp en lista på vad CD-SDkivan innehåller men om du bara får ett felmedelande typ att enhet inte kan hittas så är brännaren definitivt paj och då är det bara att köpa en ny!

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-23 21:27:48 av OLIRC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

1.Har du provat med FLERA olika märken på CD-skivor?

Min DVD-läsare kan t.ex inte läsa skivor av märket Traxdata, medans brännaren kan det. Dom kan även läsas på mina kompisars datorer, men inte på min läsare. Det fungerar bara inte.

 

2. Prova med att trycka F5 (uppdatera) när du tittar på den i "Utforskaren".

 

3. Till sist kan du också prova med att starta datorn med en bootbar CD i brännaren för att se om den reagerar på det.

Då måste du ha CD-rom inställt att boota före HD i Bios.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Att du inte kan läsa c: är inte konstigt om du kör WinXP och har formaterat hårddisken i NTFS filsystem.

 

Men d: eller E: borde kunna läsas om du har bootat med en startdiskett som har CD-Stöd och DVD,n som ska få enhetsbeteckningen D: om du har en hårddisk och en stor partition på den ska även funka i DOS för annars är det antagligen något fel med din startdiskett.

 

Brännaren ska då få enhetsbeteckning E: och om den funkea i DOS är allt bra om inte brännare paj.

 

Men du hittar inga alls och det är väldigt konstigt så vilken startdiskett kör du med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej på er

 

Känner inte till den startdiskett som OLIRC gav dig länken till.

 

Men på den som jag brukar använda (Win 98 startdiskett), så måste man VÄLJA att starta med stöd för CD-Rom. Om man inte gör det så kan dom ej läsas.

 

Disketten skapar dessutom en virtuell Ram-drive med enhetsbeteckningen EFTER HD (normalt D:\) och den skall under alla omständigheter gå att läsa.

 

Men jag känner som sagt inte till den boot-diskett du har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Sorry Atapi enheter får enhetsbeteckningen r: och s: så din DVD är då R: och din brännare är således S:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

R: fungerade (alltså DVD) men S: fungerade inte (brännaren). Då stod det "not ready reading drive" eller nåt sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du hade en skiva i och fick detta medelande så är brännaren paj men prova gärna med flera skivor och om du ändå inte kan läsa vad som är på skivan med "dir" så är jag rädd för att du får investera i en ny brännare.

 

Kanske en DVD-brännare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...