Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig..


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har köpt ett datorpaket från datorbutiken.com som strular. Den hänger sig, t.ex. när jag försöker starta Counterstrike, dessutom blir det blåskärm i Word 97 rätt ofta. Datorn har följande prylar:

 

Asus A7N266-VM moderkort

2x256Mb Ram, TwinMos

80Gb Maxtor Hårddisk

AMD Athlon 2400 (2,0 Ghz)

 

Kör med Win XP, har ominstallerat en gång och laddat hem uppdateringar via auto update.

 

Har virusprogram (Norman) som inte hittar nåt. Har kört memtest86 och testat hårddisken (testprog. från maxtors hemsida) utan att hitta några fel. Har laddat hem senaste drivrutiner till moderkortet samt flaschat bios. Nog för att datorn verkar ngt stabilare, men den hänger sig ändå emmellanåt... Surfa och spela mp3:or fungerar utan problem, men när det blir något mer krävande lägger den av.

 

Genom att plocka ut ett minne, och flytta det mellan de två minnesportarna börjar jag misstänka att det kan vara fel på ena minnesporten, men inget av de minnestest jag kört indikerar något fel på minnena! Programmet Asus Probe indikerar inga fel vad jag märker, spänning och temperatur verkar ok.

 

Har varit i kontakt med datorbutiken.com och dom säger att felet kan bero på nätaggregatet, eftersom Asus probe säger att spänningen verkar ok är jag lite misstänksam...

 

Har testat att köra Hot CPU Tester 2 Pro, med minnet i ena porten går testet igång och rullar på tills jag slutar (har iofs bara kört det i typ 5 min) med samma minne i andra porten hänger sig datorn efter ca 1,5 min. Med båda minnena i hänger den sig nästan med en gång.

 

Vill gärna ha tips på vad jag kan göra för att lösa detta utan att behöva skicka tillbaka datorn, och kanske få vänta 4 veckor på en annan (eller få samma tillbaka reparerad..).

 

Tacksam för hjälp!

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

prova köra ett program som kollar minnena=/

strular det så är det minnena... kanske

 

öööh madonion har gjort ett hdd-cpu-minnes testprogram, vet ej vad det heter men har det hemma, kolla deras hemsida, eller vänta så kanske någon annan här inne vet svaret, eller så ger jag dig svaret ikväll=)

 

hmm.. du kan prova med ett bättre nätaggregat endån men jag tvekar, eller koppla ut vissa krävande saker o kör datorn... hänger det sig inte då så vet du att det är nätagget..

själv skulle ja provat 3dkortet eller processrn...

eller det är min gissning på att det kan vara dem som strular..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du kan höja spänningen på minnena till 2.55v gör det och prova igen. Om det fortfarande inte funkar höj med 0.05v och prova och om det inte osv.

 

Kolla även in här http://www.georgebreese.com/net/software/ där han har en del bra grejer för att få stabilitet och bättre fart på VIA chipset baserade moderkort.

 

Om ditt MK har dual channel stöd så har du satt minnena i slot 1 & 3 eller 2 & 4?

 

Inställningarna för minnena har du provat att köra dom i 2.5 2 2 6?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hmmm..nu pratar du om sånt som jag inte vet nåt om. Jag har alltså inte byggt datorn själv, datorbutiken har satt ihop den.

 

Det finns bara 2 portar för minnen på moderkortet, jag har inget separat grafikkort utan kör med det som är sitter på moderkortet. Har för övrigt cd-brännare och dvd-spelare samt 19 tums monitor från Samtron. Har inte upplevt att nåt strular, alltså inte fungerar. Bara detta att datorn hänger sig, rätt så oregelbundet dessutom.

 

Moderkortet är: Asus A7N266-VM

och finns beskrivet på www.asus.com, om nån vill kolla...=)

 

Ska försöka kolla om det kan vara nätaggregatet så gott jag kan i helgen, löser jag det inte tills på söndag så skickar jag tillbaka burken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...