Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bångstyrig CD/DVD-RW-enhet


Chrille70

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett märkligt problem med min CD/DVD-RW-enhet. När jag startar datorn och det inte ligger någon skiva i CD/DVD-RW-enheten så verkar det som om Windows inte kan identifiera enheten. I Windows Explorer växlar enheten hela tiden beteckning. Det yttrar sig så att enheten växlar mellan att visa ”CD Drive (F:)” och ”CD/DVD-RW Drive (F:). Det verkar också som om datorn hela tiden får jobba. Timglaset runt muspilen blinkar i takt med att texten i Windows Explorer växlar. Performance monitor indikerar också att processorn jobbar mellan 5 och 40 %, också detta hela tiden.

 

Det märkliga är att räcker att öppna och stänga CD/DVD-RW-enheten så att släden åker ut och sedan in igen för att det hela ska upphöra. Dessutom funkar det förstås också att lägga i en skiva. Det enda tillfället då felet visar sig är då man bootar datorn och det samtidigt inte är någon skiva i enheten. I övrigt fungerar enheten precis som den ska.

 

CD/DVD-RW-enheten är en NEC DVD+RW ND-1100A. Driver version: 5.1.2535.0 står det i Device Managern. Jag har inga virtuella enheter installerade. Jag använder mig av Windows XP Professional och Norton Antivirus Professional Edition 2003. Datorn är en Dell 8250.

 

Jag undrar nu vad det kan bero på och hur man slipper detta irriterande problem? Jag vore mycket tacksam för lite hjälp.

 

Med vänlig hälsning

Christer Nordlander

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows söker efter en cd-R-DVD-RW skiva så att den kan skicka info , men om den är tom så kan den då fortsätta att söka,,

 

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Amos Bronson Alcott

Hej

 

Om du har dom på samma ide-kabel så måste den ena vara byglad som master. Den andra byglas då som slave.

Det brukar gå lätt att se på enheterna var man sätter byglarna för att det skall bli så.

 

Personligen så sätter jag sedan den som blir master på den yttersta kontakten och slaven på mittenkontakten. Har hört annat också när det gäller var på kabeln man skall placera dom. Men detta är min variant, och den funkar för mig.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tipset. Jag ska prova att ändra och se om det blir bättre. Dumma Dell att inte göra det rätt från början. De var de som installerade de två optiska drivarna innan jag fick datorn levererad.

 

Jag tror att IDE-kabeln möjliggör Cable Select, gör det någon skillnad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Christer

 

Om dom är byglade som cable select så är det, vad jag hört, vilken kontakt som dom är anslutna till på kabeln som avgör vilken som blir master och vilken som blir slave.

 

Men jag kan inte uttala mig om hur detta fungerar, har aldrig provat det.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-14 14:33:18 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...