Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning mellan 2 lokala datorer


Ronboy

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill på ett snabbt och enkelt sätt tanka över filer från min stationära till min bärbara dator via nätverkskorten. Båda har XP Pro. I guiderna talas mest om direktkoppling med IR, parallellkabel och seriellt, men det är jag inte intresserad av - de är alldeles för långsamma. Har försökt med hjälp av de tips som visats här tidigare (Tråd 67 & 118) men det funkar inte. Har kopplat mina 2 datorer med raka kablar till en Allied Telesyn FS 705 switch samt skapat nya nätanslutningar i båda datorerna med unika ip-adresser (192.168.0.3 samt 192.168.0.5, nätmask 255.255.255.0). Jag har delat ut de mappar jag vill ha åtkomliga samt testat med att både ha brandvägg aktiverad/icke aktiverad. Men jag hittar inte den stationära datorn när jag söker via min bärbara (Anslut nätverksenheter). Vad gör jag för fel? Hur ska jag konfigurera mina 2 datorer? Är det enklare att skippa switchen och köra korsad kabel mellen istället? Konfig? Mycket tacksam för tips !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte spela någon roll om du köra via switchen med raka kablar eller direkt med en korsad. Konfigurationen är densamma och ser rätt ut som du har angivit. Vad som är viktigt är att båda datorerna är med i samma arbetsgrupp, annars kommer det inte att fungera.

 

Jag förutsätter att du testat med att byta portar i switchen också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...