Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

rädda förlorat data??


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej jag har ett stort problem. Jag har en dator med windows xp. Nyligen så stängdes datorn av sig själv och det gick inte att starta windows xp efter det. Min bror installerade om windows xp och formaterade hårddisken. Nu är det så att jag hade en del viktiga dokument som jag inte hann någon göra back up på. Finns det något sätt at rädda och få fram dem? Det skulle rädda mig en månads arbete!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Jag tror tyvärr inte det går att få tillbaks dom.....tyvärr

 

Har du formaterat så raderas allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

det första felet som du gjorde var ju att formatera om disken...

 

hadde du stannat där så hade det inte varigt något problem att rädda det du skulle ...eftersom en formatering inte tar bort något.. en formatering inebär bara att disken "anses" tom

det är alltså inte som datakille_86 skriver ...

 

men ... sen innstalerade du på den ... då är risken väldigt stor att ny data skrevs över den gammla.. då kan du tyvär inte göra något... (om du inte har ca 10-50000+ kr liggande och skickar disken till "kommer-inte-på-namnet-men-det-ligger-i-norge-finns-även-ett-i-sverige"

 

även om man skriver över data så kan man plocka fram det (NSA kan plocka fram saker som blivigt överskrivigt upp till 20 gånger).. men det behövs väldigt avancerad utrustning för det...

 

den utrustning som jag har sett kostade runt 6 miljoner kr....

 

men.. hade du stannat där (formatering/installation)

och slagigt av datorn och inte använt den något mer.. så kunde det fortfarande finnas en chans att ta fram det som saknas.. .

 

men varje gång som du

 

startar datorn

startar ett program

surfar

eller på något sätt använder datorn så försvinner mer och mer av den chansen..

 

till nästa gång som du får ett problem..

 

plocka ur disken och stopa in den i en annan dator och för över det som du ska spara ..SEN formaterar man ...

 

det kan fortfarande finnas en chans att få tillbacka det du saknar men den chansen blir tyvär mindre och mindre..

 

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

ett gott råd är att köra hårddisken som i en annan dator så du slipper installera något operativsystem på den

(störra chans för dig att få tillbaka filerna du vill ha)

 

menar...ganska korkat och ens använda hårddisken om du nu har viktiga...saker på den... så hade ja varit dig hade ja kört den som slave i en annan dator...

 

lycka till iallafall, störigt när datorerna klöddar=/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...