Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hårddisk?

rice_boiler

Recommended Posts

Hejsan, jag har nyligen köpt en ny dator med en SATA disk, 160GB. Men allt jag kunde klämma ut ur den var 130GB är detta normalt? en Maxtor...

Plus hur fixar jag inställningar så man vet att den är inställd på SATA, finns det kanske något program som kollar det?

Tack

Guest idgadmin

det låter verkligen inte normalt

du borde som max förlora mellan 10-15 gig tycker jag, men verkligen inte 30 gig!

ett bra program som (alla verkar använda) kollar hårddiskar och man kan skapa/ta bort partitioner är "partition magig 7" det bör finnas på nätet i någon test form så man slipper betala kan jag tänka mig så du kan väll prova på tex: "www.download.com" och söka där

visserligen har jag ingen sådär experience av SATA diskar men det som bör skilja SATA gränssnittet och vanliga ATA är väll hastigheten eller överföringen och inte hur mycket man får ut så av dem..=/

nåja..du kan väll prova partition magic, annars finns här säkert någon annan som har något bra förslag som jag för tillfället inte tänkt på,

lycka till

Guest idgadmin

jag har en hd på 160 gigg, men precis som för dig så kan jag bara använda 130gigg. när jag kollade igenom en datatidning (det kan har varit pc för alla) så såg jag en recension på en hd på 160gigg. där stog det att man måste ha ett moderkort som stöder.......vad det nu var, jag återkommer med vad dom skrev så snart jag letet upp tidningen. Hade inte moderkortet "det" så kunda man inte utnyttja mer än, tror det stog 130gigg. så om du vill utnyttja hela hd´n då får du skaffa ett extra styrkort eller helt enkelt köpa ett nytt moderkort, så det är nog lösningen på det hela

MVH/Robert

Det ord du söker är nog Serial ATA vilket är en nyare gränssnitt, bara det att jag inte kan hantera det. Hur fanken installerar man en SATA DISK?!?!?! moderkortet stödjer SATA har ett abit ic7

Guest idgadmin

rice_boiler

vad har du för operativ system.. och vad har du formaterat med för filsystem??

om du använder windows 98 så har du FAT32.. FAT32 klarar bara upp till 127.5-GB ...så svar på din första fråga

jag kunde klämma ut ur den var 130GB är detta normalt?

är ja.. om du använder WIN98

om du använder ME så är gränsen (teoretiskt)8 terabyte..

2000/xp.. med NTSF.. och en klusterstorlek på 4KB så är det 16 terabyte

med en klusterstorlek på 64KB så kan du skappa volymer på 256 terabyte..

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Guest idgadmin

Hej!

Så här är det: Du måste installera ServicePack 1 för Win XP om operativet skall kunna tillgodogöra sig diskar större än 128 Gb.

Kim G/Datafix AB

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...