Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera en CD-RW skiva


Koppsnurr

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem...

 

Jag brände en cd-rw skiva direkt från mitt Pinnacle program, Studio 8. Det var meningen att det skulle bli en VCD. Det funkade inte så bra. CD:n gick inte att spela upp i min DVD-spelare och inte heller i datorn. Spelade inte så stor roll, tänkte jag. Bara att formatera den och testar nåt annat. Tyvärr gick inte det.

 

När jag stoppar in skivan i brännaren står den bara och blinkar. Jag använder Easy CD Creator 5 och när jag försöker formatera i den hittar den ingen skiva. När jag försöker högerklicka på enheten i "Den här datorn" för att välja formatera där, står den bara still och sedan hänger sig windows XP. Jag får inte ens upp alternativ-menyn när jag högerklickar.

 

Är det någon som har något bra förslag, eller är det bara att kasta cd:n?

 

Finns det något litet program som bara formaterar cd-rw-skivor?

 

Tacksam för förslag.

 

 

 

 

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting och de begåvade så fulla av tvivel."

- Bertrand Russell

 

[inlägget ändrat 2003-10-10 15:22:59 av Koppsnurr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet tyvärr inte om det finns något program som kan hjälpa dej...

 

Men ska du bränna VCD-skivor för att spela upp på en vanlig DVD-spelare ska du nog inte använda CD-RW då det än så länge är väldigt få som kan läsa sådana. Min kan det inte ( 1 år gammal ) så jag får använda vanliga CD-R.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-10 15:41:46 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag vet inte riktigt vad du menar med att formatera. Du menar kanske radera.

Du behöver i vilket fall som helst radera den innan du kan återanvända den.

 

För att radera den, så prova att i Easy CD Creator, gå till Data-CD.

Där väljer du menyn "CD-Erase disc".

Välj sedan helst "Full Erase". Går mycket långsammare än "Qvick Erase", men är bättre om du vill vara säker på att allt verkligen raderas.

 

Förutsättningen för att detta skall fungera, är naturligvis att CDn kan hittas av Easy CD förstås. Men Prova.

 

 

Om det inte fungerar alls, så kan du ju testa med med en ANNAN CD-RW.

Bränn några experiment-filer till den. Kolla sedan om du kan läsa dom. Efter det, så provar du om det går att radera på ovan beskrivna sätt.

 

Om allt detta fungerar på den nya CD-RWn, så är det nog fel på den första och i så fall gör du nog bäst i att kasta den.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-10 16:10:21 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "formatera" menar jag knappen formatera i Easy CD Creator eller alternativet "formatera" i alternativ menyn som kommer upp nr man högerklickar på en enhet.

 

Båda dessa alternativ fungerar med andra cd-rw skivor.

 

Jag kommer förmodligen att slänga skivan men det jag undrade var om det fanns några alternativ när en cd-rw inte svarar. Jag tänkte testa igen med en ny skiva men det känns sådär när man inte vet vad som hänt.

 

Det hade varit kul att hitta en lösning istället för att "kasta" allt som man inte kan lösa.

 

 

 

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting och de begåvade så fulla av tvivel"

- Bertrand Russell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...