Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router funkar inte med DC++ eller FTP


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag har ett problem.

Jag har 2 datorer, båda kör XP, en kör trådlöst nätverk och en med kabel. Routern är en 3com. Man kan komma ut på internet med båda datorerna men DC++ går bara att använda på 1 och man blir stänigt "kickad" pga internt IP. Samma fel me min FTP server ja har satt upp. Internt IP står det för dem som försöker ansluta. Jag har fått ett IP-nummer som jag ska använda men det har jag gett till routern och det är väl den som i sin tur delar ut interna IP till de båda datorerna. Kan man ställa in så att ETT speciellt IP används ut från Routern? (samma från båda datorerna? Eller hur ska jag lösa detta?

/MVH Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma till rätta med sådana här problem så skall man till att börja med ha statiska, fasta IP-adresser, på "insidan" dvs din sida.

 

Detta gäller både FTP och fildelningstjänster.

 

För fildelningstjänster som DC++ kanske det sedan räcker med att öppna en eller ett par portar, men för att en FTP-server skall fungera måste du köra

Port Redirect(olika namn förekommer), så att trafiken lotsas till rätt dator.

 

Hur man gör i din utrustning står i manualen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

okej, tack för svaret.

just nu sitter jag å svär över att jag har städat bort manualen till nåt bra ställe.... skit åxå!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det alltid när man skall vara duktig...

Man lägger det på "sin" plats så att man vet var det finns....men kommer man ihåg??

Nä.

 

Men titta på deras hemsida annars..

Jag är helt övertygad om att den finns där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Gäst idgadmin

 

hej

Du behöver inte öppna upp en port på din router. då router auto tar och natar in din trafik. Men när det gäller DC++ måste du sätta igång passive om det inte är din dator som är router, hoppas att detta är svar nog på din fråga. Roliga är om du öppnar upp port 455 och directa trafiken till din dator så verkar den ligga som router om du förstår vad jag menar. det kanske fungera det Mij sa

MVH

David Robertsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...