Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hårddiskens accesstid är fel..

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej1 Jag har satt in en ny 40 gb hd på 7500 rpm i min dator. Jag har även en 5 år gammal hd på 6gb. Jag har dv-kamera inkopplad och för att kunna lägga över film på hd så måste den ha en filöverföring på mins 4000kb/s Min gamla funkar bra men med den nya så visar filmprogrammets test att den bara mäter upp 2000. Vad är fel. Min nya hd är NTFS och min gamla är Fat32. Vore tacksam för svar för jag måste kunna lägga över filmen.. OBS om jag kör med bara den nya hd så sunkar datorn väldigt. Det tar för lång tid för win2000 fungera..

Lite lite info om datorn...

Men vad har du för kabel till hårddisken?

Det skall helst vara en 80-trådars

ATA100/ATA133-kabel.

Sen beror det lite på datorn, om den stödjer ATA100/ATA133...

Vad har du mer på den kablen?

Har du cd-rom/dvd så drar det ner hårddiskens effektivitet.

Koppla den då på samma kabel som den andra hårddisken.

Guest idgadmin

Den sitter på samma kabels om den gammla. och den funkar. JAg har provat att sätta den först på ide-kabeln, som master,slave alla varianter.. Om det funkar med den gammla så borde det ju funka med den nya. Jag har även provat att bara använda den nya hårddisken.

Jag jobbar i blido....

Guest idgadmin

Japp det gör den. Det det som är så skumt. Men man kan bygla den på ett gäng sätt. man kan välja 15 ellen 16 heads. samt autospin eller inte...

Det är så ologiskt när det funkar med den gammla.. Jag har provat någora olika byglingar men inte alla.

Normalt sett skall man bara ändra på master/slave..för övrigt skall man låta det vara..

Prova disken hos en kompis för att se om den är likadan där, är den det - garanti...

Om inte är det något med din dator/ditt moderkort.

Har du aktiverat DMA på den nya hårddisken?

[Enhetshanteraren -> IDE ATA/ATAPI kontroller -> Primär IDE-kanal -> Avancerat]

Guest idgadmin

hmm när det kommer till tung filhantering (film etc...).. och filsystem så skulle jag rekomendera att köra med FAT32...

för NTSF är segare än FAT32..

NTSF är ett såkallat "säkert filsystem"

litte kortfattat så kan man säja att den "kollar upp" vart den ska skriva .. innan den skriver.. för att det ska bli så lite fragmentering som möjligt

en sak som kanske hjälper är att slå av "indexeringen av filerna" det gör nämligen NTSF diskar ännu segare.....

FAT32 är ett "skriv-där-det-får-plats" filsystem.. den kollar inte upp vart hela filen kan få plats utan skriver där huvudet är.. och får det inte plats så hoppar den fram till nästa lediga plats och fortsätter skriva....

men det kan vara hårdvaru relaterat också...

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Guest idgadmin

tack för tipset. men hur slår jag av indexeringen på hårddisken. Jag fick ett annat tips som sa att det kunde vara bios som var för gammal så den inte klarade av den nya hårddisken ordentligt. Men den visar rätt antal mb i storlek så det är väl inte troligt. vad tror du?

Guest idgadmin

högerklicka på disken och välj egenskaper..

kryssa ur "indexera enheten för snabbare sökning"

det finns några fler saker du kan göra.. men dom är ganska avancerade..

om du vill så kan jag förklara!(orkar inte göra ett långt utläg i onödan)

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...