Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandväggar


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag har precis skaffat ADSL hemma (Telia 500kbit/s) och behöver en brandvägg. Jag har köpt ett modem (via Telia) som inte innehåller en hårdvarubrandvägg så jag får väl nöja mig med en mjukvaruvariant tills vidare.

Jag har McAfee 4.0 som antivirus och är nöjd med det.

Vilken brandvägg ska jag skaffa?

Många tester visar att ZoneAlarms gratisvariant är bra. Vad tycker ni?

Är det så att hårdvaru- resp mjukvarubrandväggar alltid kompletterar varandra? Måste man alltid ha båda för att vara "säker"?

Hur "osäkert lever jag då om jag bara har en mjuvarubrandvägg?

Hur "osäker är man om man bara har en hårdvarubrandvägg?

 

Hälsningar,

Inger i Trollhättan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Inger.

 

ZoneAlarm funkar klart bra så det är ett bra val. Om du använder datorn för privat bruk hemma bara så räcker det med ett antivirusskydd som du uppdatera med jämna mellanrum och en mjukvarubrandvägg typ ZoneAlarm.

 

Du är så skyddad du kan bli med den kombinationen. Lycka till.

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mjukvarubrandvägg är helt klart att föredra framför inget, även om en hårdvarubrandvägg är bättre.

 

Dock, de "brandväggar" som finns i en vanlig router är inget att hänga i julgranen.

Det är egentligen fel att kalla det brandvägg, då "skyddet" endast utgörs av en adressöversättning.

 

Det innebär bla att det enda som kontrolleras är inkommande trafik, medans allt innifrån släpps ut.

 

Om man kombinerar en router och en mjukvarubrandvägg är man hyfsat säker.

 

Vill man vara ännu säkrare får man skaffa en riktig hårdvarubrandvägg, men då brukar det kosta lite mer...

 

Vad det gäller Zone Alarm, så även om gratisversionen är bra, är det som vanligt att betalversionen är bättre.

Fler inställningsmöjligheter mm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Nu är det ingen skillnad på skyddet i gratisversionen eller betalversionen utan gratisversionen är lika bra som pro.

 

Eller har jag fel ? Det som skiljer mig veterligen är just att det finns lite fler inställningar att gör i proversionen, men som privatanvändare så är gratisversionen lika bra, och det verkar Inger vara så blanda inte ihop sakerna nu med fel tips.

 

Betal är inte alltid bättre utan snarare finns det mycket som är lika bra som gratisversion som betalversion. Rätta mig om jag har fel.

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag ser också nu att du Mij har gjort en massa inlägg, men det är ju inte så konstigt för jag har sett att du ofta går in och besvarar frågor som redan är besvarade. Spamming för att få upp posträkningen kallas det du sysslar med :-))

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större möjligheter att konfigurera efter eget behov anser jag vara ett skäl till att tycka att ett program är bättre.

 

Grundskyddet i sig är kanske det samma, men de ökade möjligheterna att styra vilket program som får vad kan göra att både brandvägg och andra program fungerar bättre.

Det är möjligheter som inte finns i gratisversionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att du får ge dig.

 

Du får gärna förklara din definition av spam, för den skiljer sig uppenbarligen från andras.

 

Sen kan jag inte se vad det skulle vara för fel i att mer än en person svarar på ett inlägg.

 

Men hur räknas det du gjort i denna tråden, då?

Fler än ett inlägg, ajabaja.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Man ska då fundera om dom pengarna för att få fler inställningar är värt det för en privatperson vilket jag anser inte är det.

 

Det är inte försvarbart att betala för nåt som funkar lika bra som gratis. Så jag vidhåller att som privatperson ska man välja gratisversionen av ZoneAlarm för det är bortkastade pengar och inget mer skydd i den.

 

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag vidhåller, att om man informerar om båda och dess skillnader så kan var och en införskaffa det som dom själv vill ha.

 

På det viset blir fler nöjda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tänk efter lite ! Du gav samma svar som jag bortsätt från att som jag tycker att du är helt fel ute när du försöker lura en person att betala för nåt som är lika bra som gratis.

 

Aja baja skulle jag vilja säga till det tilltaget.

 

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

I definition av spam på ett forum räknas även in att lägga in helt ovidkommande inlägg om man säger samma sak som nån annan har gjort, och syftet med många av dina inlägg är just (vad jag tror) att få upp din posträkning.

 

Alla kan själva ta sin egen uppfattning men jag tor att många fattar vad jag menar.

 

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, grabben....

Du har problem.

Allvarliga problem.

 

Är det för att jag inte håller med dig som du håller på??

Tror du att jag kommer att ändra uppfattning??

 

Vad det gäller poängen här kan jag förstå att du är intresserad, själv vill jag hjälpa folk.

Hade du läst inläggen hade du sett det på ett antal ställen.

 

Jag mår varken bättre eller sämre med fler poäng.

 

Att du upplever det som att jag gav samma svar som dig, fast jag påpeka skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen får stå för dig.

Nu vet hon i alla fall, och kan skaffa det HON vill inte det DU vill.

 

Och om du anser att jag försöker att lura någon genom det...

Skaffa ett liv.

 

Om man vill ha fler möjligheter är inte gratisversionen rätt, och därmed inte lika bra.

Inse det.

 

Nej, jag tror inte att många som har varit här ett tag fattar vad du menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kalla mig gubben snarare än grabben. Jag vet inte vad du är ute efter men jag kommer att ignorera dig hädanefter.

 

Jag snackar inte om poäng, och jag har i en annan tråd sagt i till en som ville ge mig poäng att jag inte är ute efter det utan jag är nöjd om nån blir hjälpt av mina svar.

 

Jag snackar om antalet inlägg som du strävar efter (vad jag tror) att få så många som möjligt. Det beror helt enkelt inte på poängen eller postantal hur duktig du är Helge.

 

Jag vet inte varifrån ditt aggresiva beteende kommer ifrån men den går inte hem här inne i alla fall utan du gör bara bort dig. Tack och adjö för mig.

 

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gubbe, grabb...spelar roll.

Det passar mig utmärkt om du ignorerar mig i framtiden, det tackar jag för.

 

Du får tro precis vad du vill, det intresserar mig inte.

 

Dock kommer jag att svara på de inlägg JAG vill, och jag kommer att ge MIN syn på saker och ting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

 

Hej allihoppa....

 

Om jag får säga min mening håller jag med dig Mij. Man kan ju förklara för personen som det gäller vilka alternativ han har att välja mellan. Sen kan ju den personen det gäller ifråga bestämma själv vad HAN vill. Det tycker jag i alla fall....

 

/datakille_86

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för stödet, och det är klart att alla får säga sin mening.

 

Det är ju det forumet är till för.

På det viset sprids kunskaper och åsikter...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag tänker det att man borde se allt ur frågeställarens synvinkel.

 

Om man gör det, så tycker jag det är okej om det skulle komma två eller fler i det närmaste identiska svar.

Det kan ju vara värdefullt för frågaren att veta att det är mer än en person som tycker på ett visst sätt.

 

Jämför med andra frågor som man har här i livet. Oftast frågar man ju då inte bara en enda person, utan hör sig för på flera håll. Om då samma "lösning" kommer från flera håll, så är ofta sannolikheten för att det är rätt "lösning" stor.

 

Sedan tycker jag också det är bra om frågeställaren för veta så många alternativ som möjligt (nu härmar jag datakille_86 inlägg, inte bra alltså).

 

Då kan ju frågaren med utgångspunkt från detta, fortsätta att ställa de frågor hon eller han behöver ställa, för att få större klarhet i det som undras över.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hej!

 

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får. Och det spelar inte så stor roll av vilken!

 

Men jag måste ju också säga att det är bra med allternativ så man kan få lite att välja mellan, Är inte det ena bra så kanske förhoppningsvis det andra är bättre!! (Ville också vara med även om jag var lite sent ute!)

 

Sören

 

 

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

 

XP Professional + Win ME

AMD DURON 970Mhz, 40Gb+20Gb, 640Mb Ram,

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för det grabbar att ni visar vad det här forumet går för så att jag inte behöver lägga ner för mycket tid på det här stället. Trots att jag la ner diskussionen och lät Mij få sista ordet för han hade fortsatt en vecka till så kommer "gänget" till undsättning.

 

Men antagligen så mailade mij (jag är inte dum) efter flera av dom gamla uvarna här inne för fy skam om en nykomling försöker visa sina kunskaper och försöker komma in i ett revir som styrs helt och hållet av ett gäng gamlingar som gör sitt bästa att trycka ner nån utomstående.

 

Om mij inte mailade efter stöd så visar det ännu mer vilken inställning medlemmarna som enskilda individer har på det här forumet, det är nästan bättre om man nu kan säga så att han mailade folk efter mer stöd än att alla tänker likadant och på eget bevåg går in och ger en sån föreställning i lojalitet för då finns det ju lite hopp i alla fall att dom ångrar sig i efterhand att dom visade sitt stöd för en i "gänget" utan att tänka efter.

 

Tyvärr så är det PC-Support och dom som vill ha hjälp som får lida av den badwill som kommer av en som mentalitet bland medlemmarna och allra helst om den får fortgå. När ett och samma gäng bara tillåts visa sig så är det inte bra för mycket går förlorat och allt går då i samma fotspår och bär iväg åt fel håll, oftast upptäcks inte det förrän det är försent.

 

Är det nåt jag inte står bakom så är det just den här attityden, jag kan ta en sån här grej utan problem men värre är att det finns dom som inte kan ta en sån här aktion som dom visade upp och därför väljer jag att ge min syn på saken, inte för min egen skull utan för dom som inte törs säga ifrån själva. Tack för kaffet men nej tack för en påtår grabbar.

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

 

Hej

 

Yari, jag har inte vart här så jättelänge men jag tycker att alla borde få ge ut sin mening, även om man är nykomling eller "rutinerad" här. Även om du kanske har hjälpt en person så kan ju andra säga vad dom tycker eller kanske säga saker som du glömde och säga. Då får ju den person som nu kanske behöver hjälp med en sak mer alternativ eller tips att välja mellan.

 

Så tycker jag i alla fall. Har du några invändningar mot det så får du ha det.

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 18:38:47 av datakille_86]

[inlägget ändrat 2003-10-07 18:39:50 av datakille_86]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är lika glad för ett svar av någon av er spelar inte någon roll av vilken av er (Y) eller (M) bara det är ett bra svar, Eller jag är bergis lika glad ändå även om det inte skulle vara ett bra svar!

 

Och skulle det inte vara ett bra svar så blir jag s-it glad när det är nånn som kommer med ett!

 

Sören

 

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

 

XP Professional + Win ME

AMD DURON 970Mhz, 40Gb+20Gb, 640Mb Ram,

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag glömde en sak, mij har för några dagar sen gjort samma sak mot mig och jag la ner diskussionen då också, det stärker bara det jag skrev om att nykomligar gör sig inte besvärr utan att håll er undan för vi bestämmer.

 

Ett tps, kolla Helrens info och kolla vem han har gett många poäng hehe... det säger allt. Over and out.

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag glömde en sak till ju ;-) Märkte ni att det var ingen som protesterade mot att jag skrev att mij hade mailat sina kompisar :-))

 

datakille_86 har ändrat det han skrev 2 ggr nu och det är meningslöst att besvara nåt eftersom det dom skriver ändras i efterhand för att det ska se bättre ut.

 

En än gång, jag kan bara beklaga att den här mentaliteten bland dom gamla uvarna på forumet finns för det är bara PC-Support och dom som vill ha hjälp som förlorar på det. Nu är det sista jag skriver även om jag skulle komma på nåt mer att skriva. Ha det och ni nykomlingar som hittar hit det finns alternativ utan revirtänkade.

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...