Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklocka!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej har en fråga ang överklockning.

Jag har följande komponenter i min dator, ABIT NF7-S (nForce 2), AMD Barton 2500+ med Thermeltake Volcano 9 fläkt, Samsung Orginal 512 ddr 333 mhz med Thermeltake RAM kylningsmoduler av koppar. Allting arbetar i 333 mhz bus hastighet, och jag har CPU på cirka 30 grader och moderkort på cirka 22 grader. Min fråga, hur mycket MINST tror ni jag kan överklocka ??

Tacksam för svar / Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

 

Hej

 

Jag har ingen aning...du kan gå till www.sweclockers.com. Där finns det mycket om överklockning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur..typ..som en XP 3200+

det är ju liksom svårt att säga vad just ditt system pallar med.

Datorn kan bli ostabil om man överklockar...även sluta att starta..o.s.v.

En del är låst också så att det inte går att göra ändringar utan smärre ingrepp på hårdvaran.

 

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack.

 

Men ska jag isåfall höva BUS hastigheten (333 mhz) eller finns de sätt att bara klocka processorn? Hur mkt kan man höja bussen MINST tror du/ni ? Har CPU temp på runt 30 grader och moderkort på cirka 22 grader, bra kylning i datorn, på ALLT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

 

Hej

 

Ja du, AMD kan ju lätt bli överhettade har jag för mig (rätta mig om jag har fel) så jag skulle inte överklocka alls men någon annan kanske vet lite mer.

Du kan kolla på www.sweclockers.com för där har dom mycket om överklockning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan t.ex. se ut så här...nyare datorer: i BIOS har man Frequency/Voltage control eller liknande där man kan ändra Host/PCI Clock (FSB) samt Vcore voltage...Vcore brukar ligga mellan 1.65-1.75 normalt..det får man kolla upp så man vet...när man då ändrar Host/PCI (FSB) så ökar alltså processorns hastighet..så att säga...detta gör man i små steg..kommer man till en punkt då datorn inte startar så får man sedan höja Vcore för att se om det går då.

Startar inte datorn så får man tömma BIOS...ta ur batteriet eller om man har Clear CMOS på moderkortet.

Att AMD blir varm...visst..men det blir alla andra processorer också...sen slår dom ifrån om det blir för varmt..nyare processor...ovanpå processorn står modell och lite annat..t.ex. G D S 2 B

den tredje bokstaven representerar max arbetstemp. V = 85 T = 90 S = 95

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

datakille_86, kan förstå dej, du kanske har dålig erfarenhet av överklockning..

men AMD Barton/Athlon tål upp till 90-100 grader vet jag, å min ligger på 30 och jag har säkert moderkort som varnar vid 80 grader (ABIT), satt jag e lugn!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Fan va du kan asså (helt sjukt).

Men om jag vill höja FSB, hur mkt tror du ´jag kan höja den, innan man måste öka strömmen (V-core) ??

Tack för svaret!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen aning...det är olika..man får testa sig fram..börja försiktigt med FSB...sen om man får felmeddelande vid start eller datorn startar inte..så håller man reda på vad den stod på och testar så igen fast denna gång höjer man också Vcore...det är typ så man får göra..testa sig fram.

Kom på det också att det följer med programvara med vissa moderkort för att klocka från Windows...kollar upp automatiskt hur långt det går att gå så att säga..letar upp själv där datorn är stabil..o.s.v.

 

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jaja, tack då!

Har ett ABIT moderkort, men de följer inte med nåt klocknings program, bara ett program där man kan se alla spänningar (volt) blandannat Vcore..

och typ alla spänningar tlil moderkortet (+5V, +12V -5V o.s.v).

Men vcore e asso strömen till processorn? står på typ 1.66, "high limit" 1.95, vad e max man bör höja den till?

/Tack

 

(sen ska jag inte störa mer =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp...det är strömmen till processorn..

det vet jag tyvärr inte..men man bör vara försiktig när man ändrar den..som den där då t.ex. high limit bör nog inte överskridas...men det kan ju dock gå att göra...det är väldigt svårt att säga.

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

ähh..fixa 400 minnen som är stabila så drar du upp skrotet till iallafall 3000+

 

ska den palla om du har bra/stabila saker..

ta lite i taget o stanna när det tar stopp...

 

gå på känsla o se vad som händer...

lycka till=)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...