Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MusicMatch Jukebox


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag vill lära mej att använda MP3. Hämtade därför hem MMJ. Installationen gick bra, men så skulle jag då starta programmet och.., ja.

 

Där tog det roliga slut!

 

Felmeddelandet sa:

 

MMJB orsakade ett ogiltigt sidfel i

modul KERNEL32.DLL på adress 0167:bff7c011.

Registrerar:

EAX=02f402d8 CS=0167 EIP=bff7c011 EFLGS=00010202

EBX=81755ed8 SS=016f ESP=02f3fe58 EBP=02f40288

ECX=02f40b84 DS=016f ESI=00000000 FS=4a5f

EDX=02f404e0 ES=016f EDI=00000000 GS=0000

Byte på CS:EIP:

53 8b 4d 0c 56 89 45 e8 57 8b 75 08 c7 45 f4 00

Stackdump:

 

Kan min dator vara för kass..?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du vill lära dig att använda MP3, menar du då att du bara vill spela upp dem på datorn?

I så fall så är dessa program bra och inte alltför krävande av datorn: Winamp 2 (http://classic.winamp.com) eller Media Player Classic (http://www.afterdawn.com/software/video_software/video_players/media_player_classic.cfm).

 

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack för svaret!

 

Men jag vill även kunna konvertera mina egna CDskivor till MP3 format.

 

"Ingen väg är gynnsam för den, som inte kan bestämma sig till vilken hamn han skall." Montaigne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Vendela

 

När det gäller uppspelning av musik, så rekommenderar jag samma sak som Warwolf gör. Winamp 2.91.

Använd hans länk för nerladdning, så får du den RÄTTA versionen.

Deras nya version 3.0 tycker jag personligen inte alls om.

 

När det gäller CD-skivor till Mp3, så citerar jag mitt eget inlägg från en annan tråd Citat

 

[CITAT]Simple Mp3 Maker är det bästa Freeware program gällande detta som jag stött på.

 

Ja, jag har inte stött på något betalprogram som är bättre heller.

 

Förutom alla normala funktioner plus ett bra ljud, så hade det även direktnormalisering av ljudet när man läser in till Mp3 från CD.

Sedan hade det även en förstklassig CDDB-funktion.

CDDB betyder att du kan ansluta dig till en databas på Internet som läser in namnen på alla låtarna från CD-skivan du läser in. Då ser du sedan vad låten heter om du t.ex spelar den i Winamp.

 

Vissa saker kanske du vill ändra i "Options" i programmet. Jag har bl:a aktiverat "Normalize" och ändrat inläsningsmetoden från "Gogo.dll" till "Lame.dll" (långsamare inläsning, men troligen bättre) och även höjt bitraten från 128 kbps till 192 kbps.

Normaliseringen kan du även ställa in procenten för. Men du får ta en tur i "Options" så ser du.

 

Här är en länk att ladda ner det ifrån

 

http://www.sofotex.com/download/software/4564.html[/CITAT]

 

Sedan så finns det också ett annat mycket bra Freeware-program för detta som heter Cdex som jag använt väldigt mycket.

Enda anledningen att jag gått över till Simple MP3 Maker, är att det kan normalisera ljudet vid direkt-rippning från CD till Mp3. Man slipper alltså ta omvägen över Wav-filer för normaliseringen.

Detta plus en, i mitt tycke, lite smidigare CDDB-funktion.

 

Men Cdex är som sagt ett mycket bra program. Det finns att ladda hem här om du vill prova........

 

http://cdexos.sourceforge.net/downloads.php

 

Mvh

Amos

 

Ps. Felmeddelandet du har fått vet jag tyvärr ej exakt vad som menas med. Jag tror att det betyder att Music Match Jukebox orsakat ett fel i Windows-kärnan. Vet ej vad man kan göra åt det.

Föreslår att du provar dom ovannämnda programmen och ser hur det fungerar med dom istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten varning med normaliseringen. Använd denns funktion med måtta då den förstör ljudet onödigt mycket.

 

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
En liten varning med normaliseringen. Använd denns funktion med måtta då den förstör ljudet onödigt mycket.

 

Hej Warwolf.

 

Det var mer än jag visste faktiskt, skulle du ha lust att förklara lite närmare varför det förstör ljudet?

 

Det jag vet är att om man tar en Mp3-fil och normaliserar den i t.ex Cool Edit, så inträder det en försämring eftersom Cool Edit först omvandlar Mp3-filen till Wav. Och sedan konverterar och normaliserar TILLBAKA till Mp3.

Då inträder naturligtvis en ganska stor informationsförlust.

 

Men om man nu tar en CD-skiva och konverterar den till Mp3, så trodde jag att Simple Mp3 Maker FÖRST läser in den som Wav och sedan konverterar och normaliserar den wav-filen till Mp3.

 

Då borde det ju inte bli så mycket informationsförlust tycker jag.

Eller har jag fel där tror du?????

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så vet jag faktiskt inte precis hur det fungerar med normalisering. Detta hittade jag dock ur CDex manual:

 

[CITAT]How does normalization work?

 

First, CDex determines the maximum level (the "peak level") in the sound file. The peak level is determined by taking the absolute value of the raw sample values. The raw samples values (16 bit) range between -32768 up to 32767. When ripping a file, the peak level is also expressed in decibels (dB). This value is determined by the following formula: peak level dB = 20 log (signal / 32767) if signal > 0, and set to -96 dB if the signal is 0.

 

Then, depending on the settings, it will scale the data to the requested level. So for example, when you have the following settings:

 

To 80% if signal < 88%

 

To 98% if signal > 95%

 

If the peak level of the sound file is 50%, then the data is scaled to 80%, so all samples are multiplied by a factor 80/50 = 1.60 If the peak level of the file is 99%, then the data is scaled to 98%, so all samples are multiplied by a factor 98/99 = 0.989[/CITAT]

 

Men jag är ganska säker på att ljudet försämras hur du än gör.

 

 

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Ärligt talat så vet jag faktiskt inte precis hur det fungerar med normalisering.

 

Nej, det är samma här faktiskt.

Man får väl helt enkelt lyssna på det inspelade resultatet och försöka avgöra det själv.

Då kan man ju helt enkelt försöka jämföra om man hör någon försämring vid normaliserat eller ej normaliserat.

Helst då kopplat till en vanlig förstärkare med bra högtalare och via ett någorlunda bra ljudkort.

 

Man kan ju också inskränka sig till att använda normalisering till dom tillfällen där det verkligen behövs.

 

 

Till Vendela

Om du undrar över vad det är vi tjötar om, alltså normalisering, så är det något som gör att man får samma grundljudnivå på det man spelar in från t.ex en CD.

 

Detta kan vara en fördel ibland, eftersom olika CD kan vara inspelade med högre eller lägre grundnivå på ljudet.

 

Om man då spelar in dom "precis som det låter", kan det bli irriterande om man t.ex blandar flera olika låtar från olika CD som man spelat in och spelar upp dom i t.ex Winamp.

Då kommer man att få springa och höja och sänka ljudet på Winamp, beroende på vilket grundvolymnivå den enskilda låten är inspelad med.

 

Ha de

Amos.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej och tack för förslagen!

 

Tyvärr verkar det som om ingenting riktigt vill sig. Jag hämtade simple MP3 Maker och installerade den. När jag sedan skulle skrida till verket gjorde jag som det stod. Startade MP3 Maker-programmet och laddade CD:n, men sen kom jag inte längre. Fönstret där jag borde kunna välja låtar förblev tomt.

 

Jag provade med flera olika CD. Tänkte om det kunde ha med någon slags kopieringsskydd att göra, men icke.

 

Om jag inte vore en så envis jävel hade jag nog gett upp. MEN NOG FAN SKA DET VÄL GÅ!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Om jag inte vore en så envis jävel hade jag nog gett upp. MEN NOG FAN SKA DET VÄL GÅ!!!!

 

Javisst FAN BORDE DET GÖRA DET!!!!!!!!!

 

Det borde fungera när du gör som du beskriver, förutsatt att du har "Convert CD to Mp3 eller Wav" iprickat. Men det har du säkert.

 

Hittade en bra sida på Svenska om det andra programmet Cdex. Länk....

http://www.bengan.com/tips/cdex.asp

 

Läs det som står under "installation" i början av sidan.

Det står något om ASPI-drivrutiner. Jag har för mig att det strulade med det där för mig någon gång.

 

Jag föreslår att du laddar hem Cdex och kikar lite på det där med ASPI (vad nu det är för något egentligen?????)

 

Om du får Cdex att fungera, så kan du ju prova om inte Simple Mp3 Maker också går igång.

Håller tummarna

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-14 23:47:27 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej igen.

 

Kom på en sak som du möjligen kan ha gjort fel på. Gäller om du har TVÅ CD-läsare. T.ex en vanlig CD-läsare och en brännare.

 

När du öppnar Simple Mp3 Maker, så titta till vänster under "Step 2 CD-Target". Se där till att du valt samma CD-läsare som du lagt skivan i.

 

Du byter genom att klicka på den lilla pilen till höger om namnet på CD-läsaren om du skulle behöva det.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...