Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enhetsbeteckning saknas för cdrom


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag får inte fram enhetsbeteckningen(F) för min "andra" cdrom i Utforskaren på win98. Den syns i Bios som slave till min brännare, och det ska den vara. Den finns i enhetshanteraren med beteckningen F:. Jag tycker att jag har använt alla tips i forumet, men det verkar som om jag missat något ändå.

 

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Prova att i enhetshanteraren ta bort c d och e:.Starta sedan om datorn.Kolla även i system att båda IDE kanalerna är aktiverade.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-04 17:32:09 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Även om jag har hårddiskar på C & D, plus brännaren på E? Båda IDE-kanalerna är aktiverade

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-04 17:34:40 av Grodan62]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Windows hittar alla enheter och förhoppningsvis i rätt ordning.Men spara för säkerhets skull c:.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-04 17:43:15 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tog bort alla utom c:. Problemet kvarstår, kan det vara byglingen?

 

Nya förslag, någon?

 

[inlägget ändrat 2003-10-04 18:32:35 av Grodan62]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur har du placerat enheterna på IDE2. Har du brännaren ( E: )i ytterkontakten byglad som Master och den här "osynliga" andra cd-romen i mittkontakten byglad som Slave. Och sedan de två hårddiskarna på IDE1. Eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Enheterna är på IDE2. Brännaren (E:) är i yttern byglad som master, F-slaven är i mitten. Hårddiskarna är på IDE1. Så ligger det till.

 

Har även provat att bygla slaven på tre olika sätt, men det fungerar bara som det ska i ett läge. (Förutom att den är osynlig.)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Jag har läst att maste ska anslutas till mittkontakten och slav ytterst på flatkabeln.Åsikterna går isär men så är även angivet på min runda IDE kabel.Är enheten byglad som cableselekt så ändra till slave.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Nu har jag mastern på mitten och det fungerar precis som förut. Det vill säga F-slaven finns inte i Utforskaren.

 

Helt säker på att byglingen är rätt, brännaren = master, cdromen = slave.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Starta i DOS läge och skriv F: och om den visar sig så hittar DOS den.Prova även att i DOS skriva scanreg/fix och tryck enter.Detta för att reparera ett ev. skadat register.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

I DOS hittas varken E: eller F:. Meddelande: felaktig enhetsbeteckning.

 

Scanreg/fix utfört.

 

E: hittas fortfarande i Utforskaren, F: fortfarande osynlig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Prova med en annan flatkabel som klarar DMA 133.

Är den satt på auto i BIOS?

 

[inlägget ändrat 2003-10-04 20:28:28 av murmelmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

Det ska normalt inte behövas drivrutiner till en CD spelare.Vad är det för modell?Hittar guiden lägg till maskinvara inte den?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Enligt enhetshanteraren en ATAPI CD-ROM 44X. Den är installerad annars skulle den väl inte finnas i BIOS? Spelar väl ingen roll om den kan identifieras av guiden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

Nyare moderkort (med 80-pinnars IDE#1-kabel) har alltid Moderkort-Slave-Master på kanal 1, men på IDE#2 är hierarkin (alltid) omvänd, d.v.s.

Moderkort-Master-Slave

 

Kim G/Datafix AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej KimseVimse!

 

Jag har läst att du skrivit att man ALLTID ska sätt Master-enheten på IDE2 i mittkontakten flera gånger tidigare. Själv har jag ingen aning då jag är en glad amatör. Har installerat flera brännare och alltid gått efter det jag läst tidigare nämligen att bygla den som Slave och placera den på mittkontakten på IDE2, och det har ALDRIG orsakat några problem. Att man sedan har olika meningar om man ska placera brännaren eller CD-ROM/DVD som Master eller Slave tycks vara en smakfråga. Det fungerar bra oavsett vad man väljer.

Vad jag nu undrar är varför du skriver att man ALLTID ska ha Master-enheten i mittkontakten. Vet ju att du jobbar med datorer så jag litar på vad du säger och anledningen till frågan är att även jag vill veta/lära mig... :)

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-06 14:37:42 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

Jo, när brännarna började bli var mans egendom läste jag i en manual att just brännaren trivdes bäst som Master på IDE2, eftersom den då hamnade på/kunde använda sig av en specifik minnesadress. Det kan mycket väl hända att detta inte är så noga längre?

...men visst är det så att hierarkin för IDE2 fortfarande är Moderkort-Master-Slave?!? Eller????

Kim G/Datafix AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...