Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Endst 16 färger

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Tack för hjälpen att hitta dxdiag och nedleddning av drivrutuner, men det fungerar inte. Om jag går in på Bildskärm och inställning så har jag bara 16 färger. Det står "okänd bildskärm på okänd enhet". Under kort står det okänd. Förutom lite färger, så saknas ljudet. Jag har Windows Me

Senioren (är väl för gammal för det här)

Hej!

Har du en DELL-dator/skärm måste du även installera en speciell bildskärmsdrivrutin som heter DELLMON. som du kan ladda ner från deras hemsida.

Guest idgadmin

Hej Mejram

Jag har inte en Dell dator. På skärmen står det LG och ett påklistrat märke Tco 99. På något sätt har jag lyckats ta bort drivrutinen till skärmen, men hur kan man återinstalera särmen. Normalt brukar ju datorn känna av vad som finns när man slår på.

Senioren

Guest idgadmin

Hej!

Datorn brukar namnge skärmen så snart den hittat korrekt drivrutin till grafikkortet. Din monitor är en LG (StudioWorks), mycket riktigt.

Är det en märkes- eller s.k. NoName-maskin du har?

Kim G/Datafix AB

Guest idgadmin

OK!

Drag ur nätkabeln, tryck en gång på Startknappen, skruva av huven, beväpna dig med en ficklampa och lägg datorn på sidan. Nu tittar du efter var skärmkabeln går in (grafikkortet) och läser sedan av vad du kan hitta om namnet/beteckningen på kortet. Detta kan stå på det stora chipet och lyda S3, Matrox, eller liknande. Kolla ev. etiketter också...

Lycka till!

Kim G/Datafix AB

Hej!

Oftast "duger" Windows standarddrivrutiner så testa att ta bort Bildskärmen i Enhetshanteraren och starta om datorn. Eventuellt hittar Windows "Ny maskinvara" och installerar om den. Om inte måste du hitta egna drivrutiner på nätet...

Guest idgadmin

Hej igen!

Kim G. här...

Går hem 17:00 men om du vill ha bogserhjälp "after hours" kan du nå mig på:

kim.gabrielsson@comhem.se

höger klickar på den här datorn och sedan egenskaper. klicka sedan på enhetshanteraren på flikarna och dubbelklicka på bildskärmar markera bildskärmen. höger klicka och ta bort!

Guest idgadmin

Först av allt så vill jag tacka admin88, mejram och kim för all info som gjort att jag lärt mig en hel del och min bildskärm har nu full färgsättning. Men säg den lycka som är beständig. Ljudet har försvunnit. Jag återkommer med en ny fråga om detta.

Tack o hej

från senioren

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...