Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk problem i ME


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har ett problem i ME. Titt som tätt så kommer det upp att jag har för lite hd-utrymme på C disken. ( jag har 2 HD, en som jag delat upp i 3 enheter- C,D,E och en annan disk som är nyare som heter F). Windows ligger på C. Det gör även Office. Diskens storlek är efter uppdelning omkring 5 gig.

Problemet är att det finns nästan noll utrymme på den. Den säger det hela tiden, trots att programmen som ligger på disken inte upptar 3/4 av diskens yta ens. ibland fungerar den perfekt och några varningstxter kommer nästan aldrig upp, ibland är den helt hopplös. trots att man tar bort program!

hur ska man lösa detta?

 

väldigt tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar vara bra med ungefärligt 10 gig på en arbetsdisk som används till alla program och installerade komponeter. Men vissa program typ photoshop o dyl skapar virtuella minnen på hårddisken.

På XP så skapar windows viruellt minne på HDDn men även systemåterställningsfiler som tar stor plats, vet inte vad som gäller på Win ME men om det finns något liknande där så borde du flytta de till den andra hårddisken som du inte har windows på både för prestanda och plats.

Nosce Te Ipsum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jo det är riktigt som PSDD skriver, det gäller även i ME.

 

Virtuella minnet kan du välja att flytta till den enhet/partition som du har mest utrymme på.

"Start-inställningar-kontrollpanelen-system-prestanda-virtuellt minne".

Där kan du ange annan plats för virtuellt minne.

Virtuella minnet kan variera mellan 50 Mb till flera hundra Mb beroende på vad man sysslar med, så det behöver plats. (mitt "rekord" är 500 Mb)

 

Systemåterställningspunkterna tror jag inte man kan flytta (inte vad jag vet i varje fall), men du kan bestämma hur stor plats som maximalt får spenderas för dom.

"Start-inställningar-kontrollpanelen-system-prestanda-filsystem".

Där kan du vid "Diskutrymme för systemåterställning" reglera detta själv.

 

Töm helst först systemåterställningen så den startar från noll (obs att alla återställninspunkter försvinner då).

"Start-inställningar-kontrollpanelen-system-prestanda-filsystem-felsökning".

Där bockar du i rutan "inaktivera systemåterställning" trycker "verkställ" OK och OK. När du ombeds att starta om. så gör du det.

Då skall det tömmas.

När du startat om kan du aktivera den igen genom att avbocka samma ruta verkställa Ok Ok och starta om.

 

Stora program som du har installerat på C:\, kan du ju också t.ex avinstallera och välja att installera på annan partition och därigenom frigöra plats på C:\

 

Med dessa tre åtgärder kan du frigöra mycket utrymme på C:\.

Tänk på att virtuella minnet kräver mycket plats.

 

Ps. Om du har mycket i "papperskorgen" som du inte behöver, så töm den också.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-01 21:44:40 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...