Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win NT

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Efter installation av sp6 på win NT så klagar datorn över att den saknar vissa systemfiler och vägrar starta, vad kan jag använda för att boota upp datorn och komma åt en NTFS-partition i DOS för att kunna kopiera över de saknade filerna?

Guest idgadmin

HEJ

Om Windows NT har kommandotolken så kan du prova med följande. Klicka på "Start--> Program-->

Tillbehör --> Kommandotolken". Skriv där "sfc /scannow" utan "-tecknet och tryck på Enter. Detta reparerar systemfilerna. Om det inte skulle hjälpa så kan du återkomma...

--Utan En Dator Vid Vår Sida Skulle Vi Få Lida--

[inlägget ändrat 2003-10-01 18:22:55 av --LEGOan--]

Guest idgadmin

Jag kan överhuvudtaget inte boota till windows så jag behöver något sätt att kunna boota till prompten och komma åt NTFS-partitionen.

[inlägget ändrat 2003-10-01 18:45:12 av admintoys]

Guest idgadmin

HEJ

NTFS har inte tillgång till MS-DOS så det går inte. Kan du inte starta med CD-ROM stöd?

Gå in i BIOS så att datorn bootar från CD-ROM först. Sätt i Windows NT skivan, spara ändringarna och starta om datorn. Efter det så kan du prova med att starta datorn med CD-ROM stöd.

Om inte det åvanstående tipset fungerar så kan du även prova med att starta datorn i Felsäker läge.

Om inget hjälper så kan du återkomma...

Guest idgadmin

det går att få tilgång till NTSF partitioner i dos ...

NTSF Pro är ett sådant program. då kan du boota up med DOS och kopiera över filerna... men det finns enklare sätt

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Guest idgadmin

Så, vad är dom enklare sätten?

Ja, självklart kan jag boota på en CD, problemet är bara att även om jag kommer ut i dos-prompten så kommer jag ju inte åt NTFS-partitionen...men jag ska se om jag kan använda det här NTPS Pro, var kan man ladda ner det? Bootar man först typ på en win98 startdiskett först och kör sedan det här progget eller?

Guest idgadmin

HEJ

När jag skrev att du skulle boota från CD skivan så menade jag inte att du skulle komma in till MS-DOS. Jag menade stt du skulle starta upp med CD-ROM stöd för att sedan komma in i Windows. Jag ska se om jag kan hitta en sida där man kan ladda hem det där programmet.

Guest idgadmin

Ja, det har jag provat också, men det funkar inte ens när jag bootar mot cd:n. Har hittat ett prog som heter readntfs på download.com, men jag kan inte komma åt den kraschade datorn för att testa just nu, någon som har erfarenhet av detta prog?

Bifogar två länkar. Den 1:a går till NTFSDOS som ger tillgång till NTFS partitionen via DOS och även tillgång till filerna och du kan då reparera skadade filer.

Den 2:a länken går till NTFS Reader och är mest till för om man vill få tillgång till NTFS partitionen från DOS

1.http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml´

2. http://www.majorgeeks.com/download.php?det=2036

Måste också passa på att fråga Mikael Rosenberg-varför nämna att det finns enklare sätt när man ändå inte talar om vad de är ?????

Hoppas i alla fall att du kan ha hjälp av dessa länkar. Lycka till !

Guest idgadmin

Tack för all hjälp crazy horse, LEGOan och ni andra, jag uppskattar det.

[inlägget ändrat 2003-10-02 13:16:07 av admintoys]

Guest idgadmin
Måste också passa på att fråga Mikael Rosenberg-varför nämna att det finns enklare sätt när man ändå inte talar om vad de är

sorry.. det är jag som är lite tanksprid

det absolut snabaste och mest smärtfria alternativet är att helt enkelt ta ur HD:n och slänga in den i en annan dator.. (nt/w2k/XP såklart).. sen är det bara att köra..

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...