Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskproblem


Ceres

Rekommendera Poster

Jag har en dator med 2 hårddiskar 1 scsi och en ide. Hur får jag datorn att starta från scsi hårddisken? Den finns Där, men alltid som D:. Och detta oavsett hur jag byglar ide disken

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Har du Windows installerat på båda hårddiskarna? I så fall kan du prova följande:

 

Högerklicka på "Den Här Datorn--> Egenskaper--> Avancerat". Under "Start och återställning" så ska du klicka på "Inställningar". Där kan du välja vilket operativsystem du vill ska starta. Bocka även av "Visa listan över operativsystem i:".

 

--Utan En Dator Vid Vår Sida Skulle Vi Få Lida--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaret. Det skulle måhända fungera om man haft windows XP.Men det har inte jag. Och det är egentligen inte boot ordningen som är ett problem, det finns det ju program till som man kan använda. Utan att jag vill ha scsi hd:n som C: och ide:n som D:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Du kan alltid installera Windows på "D:" så kommer kommer det att bli huvudhårddisken. Du kan även döpa om "D:" till "C:" men jag vet inte hur man gör det. Kanske kan någon annan hjälpa dig...

 

--Utan En Dator Vid Vår Sida Skulle Vi Få Lida--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte för att jag vet men du kan testa detta!

 

Gå till kör där skriver du diskmgmt.msc och sedan går du in på åtgärder och sen till Ändra enhetsbetäckning där kan du ialla fall döpa om dom, Men jag vet inte om det är detta som är ditt problems!

 

Sören

 

 

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

 

XP Professional + Win 98

AMD DURON 970Mhz, 40Gb+20Gb, 640Mb Ram,

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

 

Är SCSI-disken kopplad till ett kontrollerkort med inbyggd BIOS, eller är den ansluten via ett passivt styrkort utan BIOS???

Om du har alt.2 är detta förklaringen.

 

Kim G/Datafix AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...