Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera NTFS

Talisman

Recommended Posts

Jag har en bekant som jag snart ska hjälpa och formatera en dator som har windows 2000 och NTFS filsystemet, kan jag använda mig av en vanlig startdiskett som tex Me och starta den med för att senare då skriva format c: ? Tackar för ett svar..

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

Guest idgadmin

HEJ

Om du kan starta om datorn i "MS-DOS" läge så är det det lättaste sättet. Där kan du skriva in "Format C:". Efter det så är det bara att installera Windows 2000.

Annars borde du kunna använda en startdiskett eller bara installera över ditt gamla Windows...

--Utan En Dator Vid Vår Sida Skulle Vi Få Lida--

Guest idgadmin

--LEGOan--

MS-dos är det ganska ont om på en 2000 dator ...

nej det är litte krångligare än så...

starta datorn med disketen och skriv

fdisk

den kommer att säga att den inte hittar några diskar men det är bara att trycka förbi

där tar du bort alla partitioner .. och skapar en ny... den kan du formatera

vad ska du ha för operativ system på efter formateringen

om du ska ha 2000/xp så behöver du inte göra allt det första... starta bara med skivan .. den frågar dig litte längre fram om du vill formatera... det gäller också Win98SE skivorna

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Guest idgadmin

HEJ

Jag tackar "Mikael_Rosenberg" och "Sfinxen". Nu har även jag lärt mig något...

Jag hade för mig att man kunde starta om Windows 2000 i "MS-DOS" läge. Jag har installerat om min kompis dator som hade Windows 2000 och där kunde jag starta om i "MS-DOS" läge. Fast han kanske hade "FAT32". Det kommer jag inte ihåg.

Jag hade gärna gett er båda poäng men jag kan tyvärr inte det. Jag får bara upp en ruta där det står att jag är medlem på "IDG" men inte på "PC Support". Har redan provat att skriva in mina uppgifter under "Inställningar" men utan resultat. Om någon kan hjälpa mig med det så vore jag väldigt glad + att det blir extra poäng...

Amos Bronson Alcott

Hej LEGOan

Ja, poängdelningen verkar krångla för många. Det verkar att ha att göra med vilken av flikarna "inställningar" som man går in under. Men riktigt säker är jag inte.

För mig fungerade det till sist när jag gjorde så här.......

Detta har även funkat för några andra som jag vet.

Gå till fliken "Inställningar".

Det SKALL VARA den fliken som ligger bredvid fliken "Hänt sedan sist"

INTE det "inställningar" som finns längst upp till höger bredvid "Autoinloggning", (det verkar tillhöra medlemsskapet i Idg)

Prova sedan med att under "inställningar" fylla i allt som du tycker att du skall fylla i.

Om det redan är ifyllt, så okej.

Välj sedan om du vill ha "medlemserbjudanden" från idg.se Ja/Nej (dom kräver att man skall göra det).

GLÖM SEDAN INTE att trycka på "Spara Inställningar", annars kommer det inte att fungera.

Sedan skall du förhoppningsvis kunna dela ut poäng.

Åtminstone så fungerade detta för mig.

Ha de

Amos

Ps. Skulle inte detta fungera, så prova även med det ANDRA stället för "Inställningar" och gör samma sak.

Om det LIKT FÖRBANNAT INTE skulle fungera, så kunde du gå över i denna "tråden" och fråga "datakille_86" hur han gjorde för att få det att fungera.

Jag gav honom SAMMA råd som dig och han fick i varje fall igång poängdelningen.

OBSERVERA att den "tråden" egentligen inte handlar om poängdelning, utan om virus.

Det om poängdelningen kommer i dom sista inläggen i tråden. Länk.....

http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=350292

[inlägget ändrat 2003-10-01 00:25:31 av Amos Bronson Alcott]

Windows Me ska in i datorn, eftersom Datorn är så gammal ca 3-4år. och har inte så mycket resurser för att driva ett 2000/XP OS..

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

Guest idgadmin

HEJ

Tackar för ditt svar men som jag skrev så har jag redan provat det och det hjälpte inte. Om du har något annat förslag så skulle jag vilja veta det...

Vad jag vet finns det två sätt.

1: tredjepartsprogam typ Partition Magic

Snabbt, enkelt, går att spara filer/konvertera partitionen( tex D:\-disken om den också är NTFS)

fördelarna är många..

2: Fdisk.

Fixar biffen, men allt på den fysiska disken går förlorat.

Därför måste man, om man har saker man vill spara där, flytta det till en annan hårddisk eller lägga det på skiva/diskett.

Eftersom det är en NTFS-partition, och DOS inte känner igen NTFS-partitioner, så är det en icke-DOS partition som skall tas bort.

Sedan skapar man en primär partition och formaterar den.

Amos Bronson Alcott

[CITAT]--LEGOan-- skrev:

Tackar för ditt svar men som jag skrev så har jag redan provat det och det hjälpte inte. Om du har något annat förslag så skulle jag vilja veta det...[/CITAT]

Hej

Nej, tyvärr har jag inte det. Det verkar som om det fungerar för somliga men inte för andra.

Eftersom så många verkar ha problem med detta, så skrev jag NU ett mail till Joakim Bergström på Idg.se och frågade honom om han hade någon lösning.

Jag återkommer hit till "tråden" när jag får svar.

Mvh

Amos

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...