Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OMINSTALLERA WIN98


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

29/9 2003

Min PC har ont om plats på C: och jag behöver ominstallera Windows98 då det har blivit instabilt. När jag vill installera det på annan enhet säger den att man kan starta om datorn i MS-DOS. Men jag kan inte MS-DOS - hur gör jag då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Klicka på "Startmenyn--> Avsluta--> Starta om i MS-DOS läge". När datorn sedan har startats om så skriver du in "Format C:". Om du vill formatera "C:" så ska du skriva in "J" eller "Y" som motsvarar "Ja". Nu formateras "C:\". När det är klart så startar du om datorn. Sedan går du in i BIOS och ställer in så att den bootar från CD-ROM. Avsluta och sätt in Windows skivan. Nu så är det bara att låta Windows installeras. Om jag har förklarat något otydligt eller om det är något mer du undrar över så kan du återkomma...

Lycka till!

 

--Utan En Dator Vid Vår Sida Skulle Vi Få Lida--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Varför vill du installera om W98 på en annan enhet ( är det en annan partion eller en andra hårddisk? )?

Är det för att du inte vill formatera om p.g.a att du har en del filer/bilder/program m.m. du vill ha kvar kan du alltid kopiera över dom till den andra hårddisken/partionen. För även om det går bra att ha operativsystemet på en andra enhet ( dock skapas en startfil för OS:et på C:\ så du kan inte formatera den i efterhand ) så rekommenderar man att åtminstone ett av operativsystemen ligger på C:\.

När du får frågan om att starta i MS-DOS finns det bara det alternativet eller kan du även bara gå vidare till Nästa efter att ha valt en annan installations-mapp/enhet än C:\WINDOWS?

 

P.S. Såg just det första svaret och gör du det så förlorar du ALLT du har på hårddisken = kopiera allt du vill ha kvar innan. Ett annat alternativ är att byta plats på hårddiskarna om den "andra" är större. Återkom gärna och tala om hur du skulle vilja ha det så svarar säkert någon och talar om exakt hur du ska göra.

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-29 11:29:47 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...