Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ns

Lyckas inte koppla ljudkortet till stereon

Rekommendera Poster

Jag har ett Soundblaster Live! Value kort som jag idag försökte koppla till stereon. Av någon anledning så låter det inget. Så här har jag kopplat:

1. I line-out (fronthögtalarutgången) har jag satt en stereoplugg som delas så att jag får ut två phonokontakter istället.

2. Därifrån har jag dragit 5+10m vanlig audiokabel med en "förlängning" (en liten plugg med en hona i varje ända).

3. Sen kopplar jag bara in den i stereon men får alltså inget ljud.

Min första tanke är givetvis att någon av kablarna är skadad eller att förlängningen inte funkar som den ska. Men att både höger och vänster kanalen ska vara skadad känns osannolikt.

Har jag kopplat fel eller? 15m kan väl inte vara för mycket? Det funkar med videokabel utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska funka som du har kopplat det, så det enda råden jag har är att du dubbelkollar att det verkligen är line-out du satt split-kabeln i och inte mick-ingången. Funkade kortet med datorhögtalarna? Har du stereon på rätt läge? alltså inställd på rätt ingång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat båda utgångarna på ljudkortet och alla ingångar på förstärkaren men med samma resultat.

Fast när jag flyttar kabeln på ljudkortet och har volym på i förstärkaren så kommer det ljud i stereon, alltså ett brummande/knastrande ljud. Svårt att beskriva men ni fattar nog..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Antagligen har du för högt ljud på datorn så att stereon får en för hög signal. Måste du vrida på mycket ljud på stereon eller räcker det omdu vrider på litet.

Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är felet lite mer lokaliserat iallafall.. det är inne i datorn.

Jag lyckas inte spela en audio-cd! Det har alltid funkat tidigare, men jag har visserligen bytt dvd-rom nyligen. Men jag satte dit ljudkabeln..

vad kan det vara då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorhögtalarna funkar utan problem kanske jag borde nämna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Datorhögtalarna funkar utan problem kanske jag borde nämna.

ns = "nye slim" hahahahahah =D Slå inte knut på "er" själv bara....

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först inte.. men när jag från kontrollpanelen stände av ljudet på cd audio och satte på det igen så funkade det. En annan konstig grej är att varje gång jag öppnar ljudkontrollen så stängs cd ljudet av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... du kan prova en sak, när du har ljud i datorhögtalarna, sätt kontakten du har till stereon i jacket du har datorhögtalarna och kolla om du får ljud i stereon då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...