Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows update win2000


Nackakurre

Rekommendera Poster

Har problem med en win2000-dator. När jag trycker på windows update, så fungerar det med kontrollen av vad som finns i datorn osv. Men när sedan en viktig uppdatering (servicepack 4) hämtas, så ser allt ut att fungera, men efter ett tag så startar datorn om (efter det att installationen kontrollerat hårddisken). Det verkar inte ingå i rutinen, för man är tillbaka till ruta 0. Hur lösa det? Är inte helt hemma i win2000 (har själv win98 och me), så alla råd är välkomna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det, filen var ju rätt stor, så det tar tid, även med bredband. Men hur gör jag när jag fått ner den? Framgår det klart hur man ska göra? Tack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Det är bara att dubbelklicka på filen så sköter det sig själv...

 

--Utan En Dator Vid Vår Sida Skulle Vi Få Lida--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, men jag laddade aldrig hem servicepacket, tog för lång tid. Så här blev det:

 

Jaha, något var ju fel så jag gick in i Win2000s reparations-svit, dvs bootade från cd:n med installationsprogrammet och valde reparera med reparationsdisketten. Det såg ju ut att gå igenom, om än med vissa anmärkningar om saker som inte var rätt när disken kontrollerades. Sedan återstartades IE ver 6, men det första som kom upp var Java not enabled, eller dylikt. Tittade i Internet-alternativ, där jag är van att hitta en massa möjligheter med cookies o dyl. Men där fanns inget som kunde lägga in Java!? OK, då, startade reparations-grejen igen, men därefter gick det inte att starta win överhuvudtaget, fick en felrapport på skärmen om att man skulle starta i felsäkert läge, och få ta bort hårdvaruenheter som inte systemet hittade (en scannerdrivrutin verkade krångla, när win försökte starta). OK, då, start i felsäkert läge (som inte är lika enkelt i Win2000 som i win 98 och ME). Men samma sak igen, dvs en felrapport i ett "Dos-utseende". Ndu går det inte alls att starta. Försökte med en hel ominstallation, men ville inte gå vidare då installationsprogrammet meddelade att mina dokument, alla program och alla inställningar måste göras om. (Frågade dessutom om man ville lägga in Win2000 i en ny partition, som i så fall välvilligt skulle skapas!?, så är det inte i win 98, där skiljer man ju på partitionering från övrigt tafsande, vilket jag tycker är rakspårigt.)

 

Finns det någon som har en suck om hur man skall gå vidare. Lite pinsamt, faktiskt, för denna dator jag håller på med nu, är en väns dator, hur länge han nu förblir i denna bekantskapskategori. Finns det inget enklare än MS-produkter??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompletterande fråga: finns någon möjlighet att gå in i "dos-läge" i Win2000, så att man kan kopiera filer med copy eller xcopy till diskett? För att spara viktiga dokument innan man gör en ren återinstallation av Win2000 från cd:n.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...