Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd behövs av studerande musiker


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Är musiker som arbetar mycket med datorn för att spela in och bearbeta min musik. Jag ska nu köpa en ny dator och har lite funderingar.

 

Skall kanske nämna att min totala budget kan sträcka sig upp till ca 10.000, eller smärtgräns vid 12.000.

 

Mina funderingar:

 

1. Klarar man sig med 256 RAM om man kör XP och arbetar med stora ljudfiler eller bör man satsa på 512 KB eller mer?

 

2. Vilket ljudkort bör man välja om man vill spela in ljud så brusfritt som möjligt, räcker det med ett Soundblaster 5.1 digital eller Audigy?

 

3. Är det stor skillnad på de olika datorpaketen som finns att köpa (exempelvis i Datortoppen i PC för Alla)? Håller på med grafikprogram och ljud/musikprogram men inte så mycket spel, vad kan passa mig bäst?

 

Tack på förhand för hjälpen!

 

[inlägget ändrat 2003-09-24 16:36:35 av TexLexor]

[inlägget ändrat 2003-09-24 16:37:36 av TexLexor]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datortoppen är...toppen...*ler*

 

Men man skall kolla noga vad dom har prioriterat.

 

Håller man på med musik och grafik, då vill man ha ett bra ljudkort och ett bra grafikkort.

Men spelar man inte spel är det inte så viktigt att det är det snabbaste och värsta grafikortet.

 

När man väljer ny, stora, lite tröga operativsystem som kräver mycket resurser, precis som XP, så är nog 512MB RAM att föredra.

 

Speciellt om det är lite mer avancerad grafik.

Jag tror inte att bearbetning av ljud kräver så mycket...

 

Så jag tycker nog att datorpaketet från Datorbutiken, Tornado Extreme XP3000+, verkar vara ett bra alternativ.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...