Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket kort ska man köpa ???


RL

Rekommendera Poster

Ds. Bara tjejjer kör IDE

 

Right wise-guy - hur föreslår du att jag lagrar 120GB bildsekvenser, texturer och redigeringsmaterial utan att vinna på bingolotto? ;) Låt gå för att SCSI är skönt som systemdisk, men för datalagring på en persondator/arbetsstation verkar det väldigt svårförsvarbart ;p

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

"Skulle jag ha en datarörelse av något slag finns det stor chans att jag skulle bara anställa kvinnor, de arbetar mer seriöst anser jag."

 

Ja det uttalandet var ju inte diskriminerande på något sätt.

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-23 20:30:34 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...kan juh vara så att det är kunskapen, och inte könet på den stackars anställde, som är det som räknas... ;)

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YesWay ... gör vad du vill anställ 300 tjejjer på "ditt" företag och kalla det pexxis vad du vill.

 

Det är bra att du ställer upp för tejjerna .. de kan behöva det.

 

Det är bra att du läser reviews på en massa siter och sen quotar dem i forumet.

 

mad är dina egna erfarenheter av SCSI vs IDE, har du nånsin sett en prestandalösning baserat på IDE ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YesWay ... gör vad du vill anställ 300 tjejjer på "ditt" företag och kalla det pexxis vad du vill.

 

Det är bra att du ställer upp för tejjerna .. de kan behöva det.

 

Det är bra att du läser reviews på en massa siter och sen quotar dem i forumet.

 

mad är dina egna erfarenheter av SCSI vs IDE, har du nånsin sett en prestandalösning baserat på IDE ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Stockholm skrev:

 

OM ALLA parter nu kör Mad Onion 2001 versionen och postar resultatet här så kan vi dra om diskussionen en gång från början !

 

Jag ber om ursäkt för min "fel-läsning" och hoppar verkligen jag inte kategoriseras som en ny Pedagogen !

 

[*hm.. vad menas med detta egentligen ??*]

 

"ds ni får vänta nån dag eller 2 på mina testresultat då en del ur mitt nya system är fn restat på Datorbutiken"

 

Ds. Bara tjejjer kör IDE"

 

Tja.. Det går ju att köra två snabba IBM-diskar (ATA-100) i RAID 0 och få tämligen hyfsad prestanda.. :-)

 

 

Nu har jag fått ordning på mitt nya system någorlunda..

 

Duron 900 (oöverklockat än så länge)

Asus A7V133 MOBO

256 MB SDRAM ( @100 MHz än så länge..)

Asus V7100 GF2MX

Fujitsu Silentrive 5400 varv UATA-66 (byts inom en snar framtid ut mot två snabba IBM-diskar i RAID 0)

 

Med ett helt otweakat system med ganska många program installerade så presterar burken i 3d-mark2001 runt 2300 poäng i 1024x768 (32 bitar)och "högsta kvalitet"

 

Vid 800x600 och 16 bitar ligger resultatet runt 3400. ( även här "högsta kvalitet" valt.)

 

Detta som sagt helt otweakat och med en slö Fujitsu HDD.

 

( den gamla k6-3:an har blivit en surfdator, om det är någon som undrar..)

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Stockholm skrev:

 

OM ALLA parter nu kör Mad Onion 2001 versionen och postar resultatet här så kan vi dra om diskussionen en gång från början !

 

Jag ber om ursäkt för min "fel-läsning" och hoppar verkligen jag inte kategoriseras som en ny Pedagogen !

 

[*hm.. vad menas med detta egentligen ??*]

 

"ds ni får vänta nån dag eller 2 på mina testresultat då en del ur mitt nya system är fn restat på Datorbutiken"

 

Ds. Bara tjejjer kör IDE"

 

Tja.. Det går ju att köra två snabba IBM-diskar (ATA-100) i RAID 0 och få tämligen hyfsad prestanda.. :-)

 

 

Nu har jag fått ordning på mitt nya system någorlunda..

 

Duron 900 (oöverklockat än så länge)

Asus A7V133 MOBO

256 MB SDRAM ( @100 MHz än så länge..)

Asus V7100 GF2MX

Fujitsu Silentrive 5400 varv UATA-66 (byts inom en snar framtid ut mot två snabba IBM-diskar i RAID 0)

 

Med ett helt otweakat system med ganska många program installerade så presterar burken i 3d-mark2001 runt 2300 poäng i 1024x768 (32 bitar)och "högsta kvalitet"

 

Vid 800x600 och 16 bitar ligger resultatet runt 3400. ( även här "högsta kvalitet" valt.)

 

Detta som sagt helt otweakat och med en slö Fujitsu HDD.

 

( den gamla k6-3:an har blivit en surfdator, om det är någon som undrar..)

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Stockholm skrev:

 

OM ALLA parter nu kör Mad Onion 2001 versionen och postar resultatet här så kan vi dra om diskussionen en gång från början !

 

Jag ber om ursäkt för min "fel-läsning" och hoppar verkligen jag inte kategoriseras som en ny Pedagogen !

 

[*hm.. vad menas med detta egentligen ??*]

 

"ds ni får vänta nån dag eller 2 på mina testresultat då en del ur mitt nya system är fn restat på Datorbutiken"

 

Ds. Bara tjejjer kör IDE"

 

Tja.. Det går ju att köra två snabba IBM-diskar (ATA-100) i RAID 0 och få tämligen hyfsad prestanda.. :-)

 

 

Nu har jag fått ordning på mitt nya system någorlunda..

 

Duron 900 (oöverklockat än så länge)

Asus A7V133 MOBO

256 MB SDRAM ( @100 MHz än så länge..)

Asus V7100 GF2MX

Fujitsu Silentrive 5400 varv UATA-66 (byts inom en snar framtid ut mot två snabba IBM-diskar i RAID 0)

 

Med ett helt otweakat system med ganska många program installerade så presterar burken i 3d-mark2001 runt 2300 poäng i 1024x768 (32 bitar)och "högsta kvalitet"

 

Vid 800x600 och 16 bitar ligger resultatet runt 3400. ( även här "högsta kvalitet" valt.)

 

Detta som sagt helt otweakat och med en slö Fujitsu HDD.

 

( den gamla k6-3:an har blivit en surfdator, om det är någon som undrar..)

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

 

Sorry. Det är något fel på IDG:s server verkar det som i natt. Därför blev det tre inlägg..

 

Märkligt att det inte går att ta bort felaktiga inlägg.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag råkade själv ut för dilemmat med ett gäng posts .. sånnt som händer.

 

 

Ni måste ju åxå inse min aning smula ar sarkasm bakom mina inlägg , jag försöker mest få igång en livlig dialog,

ingen idé med att hetsa upp sig allt förmycke "som NoWay".

 

I allafall, jag är en enträgen SCSI anhängare och har kört enbart scsi sen 286'ans tider.

 

Jag har beställt följande system från datorbutiken.

 

Asus A7M macka

256 meg ddr minne

1,333 Mhz Athlon

Promise Fasttrak 100 IDE raid kontroller.

4 st GXP 40 gigs DMA 100 7200 varvare.

 

Å en massa annat skräp..

Det skall bli intressant att testa både Grafik prestanda och diskprestanda på denna maskin. ( så jag antar jag kommer göra Utlåtanden om ett fullt IDE raid set)

 

För att försvara SCSI'ns heder så har jag i min nuvarnade burk (Dual PIII 800 Mhz)ett SCSI set på 6 st diskar (18och 9 giggare)på en smartarray 221 kontroller( LVD 80 MB/s ).

 

221'an är som sagt en ( low end ) raidkontroller

helt utan cache minne .. de kommer att bli direkt jämmförbara,

 

Det jag ser fram emot på IDE bussen är snabbare BOOT tider, och en hög läshastiget, vad jag INTE förväntar mig är en bra disk <> disk transfer rate, jag förväntar mig inte heller någon prestanda när jag läser och skriver stora filer på maskinen från de andra burkarna samtdigt. jag är helt övertygad om att scsi arrayen kommer övergläsda IDE arrayen "fett" när det kommer till ren "server" belastning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska benchmarka så använder man ju för helvete inte ett sunkigt program som 3DMark 200X. De ger inte ett tillförlitligt resultat.. speciellt inte 2001 då det ger helt olika reslutat även på samma maskin.

Jag har sett monsterburkar på omkring 1Ghz och uppåt prestera sämre än gamla p3-500 maskiner under 2001. Va fan säger det då om 3D Mark 2001???????

 

ANVÄND Quake III, SiSoft Sandra mm om ni ska benchmarka för faaaan!!!! Börjar tröttna på alla småglöttar som springer omkring å vrålar poäng dom fått i ett program som inte ens ger ordentliga 'Real-World' resultat.

 

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

humm... de va fasen va en del messages hamnar på konstiga ställen :)

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

221'an är som sagt en ( low end ) raidkontroller

helt utan cache minne .. de kommer att bli direkt jämmförbara,

 

Ett Fasttrak100 är juh inget annat än ett ultra100-kort med en firmware som tillåter processorn hantera raid'en ;) ...dvs en mjukvaruraid i NT/win2k/linux ger normalt bättre prestanda (pga mindre overhead) =D (fast det går juh inte boota ifrån en så'n array förstås)

 

Dessutom rekommenderar jag inte att du kör fyra diskar på ett fasttrak - köp två fasttrak istället så du kan ha en disk per kanal istället. Två fasttrak i en dator känner direkt av varandra och du administrerar dem som om de vore ett kort ;)

 

Bara lite tips på vägen mot lite bättre IDE-prestanda, som dock inte har något att sätta emot en snabb SCSI-disk på något annat område än rena överföringshastigheter, vilket vi numer vet inte är det viktigaste... för massiv lagring där sökprestanda inte är av största vikt är dock IDE toppen, billigt och höga STR =D

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bencha med något plattformsoberoende som viewperf - annars är jag inte med.. ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att bencha med SQL stresstest.

 

Och EZ scsins bencmark ( som äver suger IDE diskar )

 

 

Hörrö Weyland .. är du säker på att man inte kan boota på Promisekontrollern ?

 

Och att köra med 2 kontrollers är ju inte heller så kul att kasta ut 2 x 1300 .... Kreeeeeeeeeega !

 

Jag har jusst köpt 4 st IBM GXP diskar.

 

Detta är INTE vad jag vill höra :-)

 

Jag kan "tom" göra ett motvilligt medhåll där att IDE är den bästa ekonomiska lösningen.. men hur kul är det att köra budgetdator ?

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-24 17:22:21 av Stockholm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Weyland skrev:

 

"Dessutom rekommenderar jag inte att du kör fyra diskar på ett fasttrak - köp två fasttrak istället så du kan ha en disk per kanal istället. Två fasttrak i en dator känner direkt av varandra och du administrerar dem som om de vore ett kort ;)"

 

Eller också kan man köpa ett mobo med inbyggt RAID-kort. ( Jag tror dessa kommer mer och mer). Undertecknad kan koppla 8 enheter direkt till moderkortet och köra Raid 0 (raid 1 kommer med senare bios). Med en brännare och dvd blir det bara 6 enheter, men det räcker ju till....

 

Själv tänker jag som tidigare sagt nöja mig med 2st 80 GB IBM-diskar som körs i RAID 0. Skulle man senare få platsbrist finns det ju som sagt många möjligheter...

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Stockholm skrev:

"Hörrö Weyland .. är du säker på att man inte kan boota på Promisekontrollern ?"

 

Jag har hårddisken kopplad till moderkortets Promisekontroller. Bootar helt utmärkt. Fast jag kör förstås inte RAID ännu.

 

MVH

pedagogen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårdvaru-RAID kan man i regel alltid boota ifrån, det är värre med mjukvaru-dito.

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller också kan man köpa ett mobo med inbyggt RAID-kort. ( Jag tror dessa kommer mer och mer). Undertecknad kan koppla 8 enheter direkt till moderkortet och köra Raid 0

 

Ja men då missade du juh poängen med min poäng ;) Att bara köra en enhet per IDE-kanal.. det blir fyra enheter på ett moderkort med extra integrerad kontroller... varav cd-enheterna får samsas på en kanal å då blir det juh bara tre diskar kvar ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörrö Weyland .. är du säker på att man inte kan boota på Promisekontrollern ?

 

Jora, det går alldeles utmärkt. Allt jag skrev var att man inte kan boota ifrån en mjukvaruraid gjord av operativsystemet (nt, win2k, linux osv) ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

humm... de va fasen va en del messages hamnar på konstiga ställen :)

 

Jo, men någon sa något som ur någons synvinkel var lågt om IDE - eller nå't ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan kanske ha med att göra att endast en enhet i IDE "kedjan" (oj vilken kedja, 2 enheter) kan skicka data åt gången, eller?

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Stockholm skrev:

 

"Pedagogen ..

 

du som har ett A7V kort vet väl att du kan modda det och lägga in Promise (raid) firmwaren i den."

 

Tackar för länken, men eftersom jag har den nyaste varianten av moderkortet (med KT133A-chipsetet) behövs det inte joxas med sådant. :-)

 

Raid stöds fullt ut på kortet, dock ännu inte RAID1, men det kommer visst.

Fast jag har ändå inget intresse av RAID1, då detta RAID-läge mest är till för servrar där säkerheten är viktigast.

 

RAID 0 är ju bäst för snabbhet, lixom..

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Pedagogen.

 

Håll oss uppdaterade om flashningen.

 

För egen del är det bara raid 0 som är av intresse.

 

 

 

Wey.. jag har lite svårt att motivera till att lösa 2 x promisecontrollers bara för att sätta en disk per kanal.

 

Har du några speccar du gjorde det uttalandet på eller var det efter egna teorier ?

 

Jag vidhåller: IDE är för tjejjer !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...