Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket kort ska man köpa ???


RL

Rekommendera Poster

Hej på Er!

Jag undrar lite grann vilket kort som är lämpligt att köpa.

Tidigare hade jag ett Vodoo 3 3000 AGP med TV out.. Och eftersom det kortet gick sönder, vill jag nu köpa ett nytt..

Kortet ska vara bra, ha tv out och kosta under 2000.. Vad finns det att rekommendera ?

 

Jag har själv varit inne lite på Geforce 2 korten, bl.a något kort från asus... Vad tror ni om detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag köpte i dagarna ett ASUS V7700 GeForce 2 GTS TV-OUT på datorbutiken.se för 1999:- Hittills har jag inget att klaga på. Visserligen spelar jag nästan ingenting så spelprestandan kan jag inte kommentera.

 

Annars var det en kompis som rekommenderade Point of View's kort. Finns på datorbutiken och är billiga men håller bra kvalitet. Jag tänkte byta men jag hann inte göra ändringen innan kortet var skickat. Dom har ett GeForse 2 PRO TV-out för typ 1850:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar...

 

Det vore visserligen intressant o veta ifall ett geforce2 kort presterar bättre än ett vodoo kort i samma prisklass (i spel o filmuppspelning). Men efter det som har hänt med mitt gamla vodoo kort, så är jag redo o testa ngt nytt...

 

Hur pass sämre är MX korten egentligen, och vad skiljer MX ifrån ett GTS kort ?

Någon som vet..?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största skillnaden mellan ett MXoch ett GTS är DDR minnet.

den stora flaskhalsen idagens grafik kort är minnes bandbredden. Det betyder att även om MX:et`s core är hyffsat snabb så hinner inte minnet med. Det finns MX versioner med DDR minne, men dessa är inte att rekomendera eftersom de har halva bandbredden av de vanliga MX korten.

Med tanke på prisläget idag så skulle jag rekomendera ett gf2 pro med 64mb ddr minne. mx är ute och det är knappt nån skillnad på GTS och PRO.

Med det är förutsatt att du ska spela spel. Annars vet jag inte.

Föresten,vad har du för dator?

man ska nämligen inte köpa ett grafikkort som är "för bra för datorn"

det är som att kssta pengarna i sjön, eftersom omdu har ne gammal dator klarar den itne av att toppa grafik kortet...

 

Men som sagt, har du en hyffsad dator och ska spela spel, köp ett tex Point of view PRO på datorbutiken kostar runt 2200

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag tycker också att du ska satsa på ett

POV Geforce2-kort. Fick just mitt kort med 64Mb och det är jevligt bra...

Köp 32Mb versionen om du ska ha ett under 2000kr.

Minnet spelar inte så stor roll.

Det har TV-out men den har jag inte hunnit testa ännu.

 

/Scope

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Oops.. Lästa visst inte allting..

Min dator är ingen värsting, men jag kommer att köpa mig lite nyare grejer om ett par månader...

 

Datorn jag har idag är en AMD K6-2 450, med 128 i ram minnne.. En slö hårddisk på 5400...

Det kanske ändå är lika bra o satsa på ett pro kort med 64, eftersom jag ändå kommer att köpa mig en nyare dator inom en snar framtid..

Vad ska man egentligen ha för prestanda om man ska köra det där kortet ?

 

/Rikard

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ditt nuvarande system är det nog tveksamt om du kommer att märka någon stor skillnad jämfört med Voodoo3-kortet.

Men om du ändå ska köpa nytt så tycker jag att du ska satsa på Pro-kortet, det är väldigt bra för sitt pris.

Hur snabb datorn måste vara vet jag inte, jag har en Pentium3 733mhz med 384Mb ram-minne och det fungerar väldigt bra.

 

/Scope

 

[inlägget ändrat 2001-05-16 16:28:54 av Scope]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Ett GF2-MX med TV-ut är bra val för mer eller mindre alla människor utom helgalna gamers. Det mänskliga ögat kan faktiskt inte uppfatta skillnaden mellan 60 frames per second och 120 frames per second. I alla fall inte på ett vettigt sätt.

 

Jag rekommenderar GF2 MX (varken 200 eller 400, utan "original" med TV-ut och med 32 MB SDRAM. Ett bra ASUS 7100 med TV ut kostar runt 1300-1400 kronor. När du skaffar bättre moderkort och processor ( kanske en duron 800) får du ut dubbelt så mycket skoj av detta kort. Så det finns en hel del att växa i.

 

MVH

pedagogen -med nuvarande K6-III@450 MHz och Asus 7100 GF2MX med 32 MB och tv ut samt 320 MB totalt minne. Detta ger 4000 i score i 3dmax99 och 2200 i 3dmark2000. Med en athlon på 1 GHz så kan kortet prestera nästan 7000 poäng i 3dmark2000. Så det finns en del att växa i, alltså.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Bromsa lite här nu va ..

 

Okej jag antar du är väldigt stolt över ditt GF2 MX ..

 

Men nu överdrivs kanske prestandan EN ANING !

 

Ett GF2 Pro (64 meg) med 400 Mhz minne och 200 Mhz cpu gör för att var exakt 3700 poäng i 3D-mark 2000.

 

Jag vet inte på vad du baserar 7000 poäng i 3Dmark ,, men jag kan inte säga annat än att det är önsketänkande.

 

DS i slutet på veckan kommer jag köra bara för skojjs skull ett 3Dmark på en 1.333 Ghz Athlon macka med 266 Mhz DDR (GF2 GTS PRO)minne .. jag skall posta resultatet här.

 

Jag kan dock utlova det inte kommer i närheten av 7000 .

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du kamma till dej pedagogen,

 

De prestanda du beskriver är inte realistiska! Jag har kört 3D Mark 2000 på min Athlon 1200, körde testet (standardinställt, 1024x768x16) både med ett GeForce 2 GTS Pro och med ett Voodoo 5 5500. Båda gångerna på en helt nyblåst burk med de senaste drivrutinerna. Resultatet var 3695 med GF2 kortet och omkring 2700 med Voodoo kortet. Kom inte och påstå att du kan klämma ur nära 7000p ur en svettig K6 propp och ett GeForce 2 MX.

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-21 15:20:30 av mcse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Senare beträffande rekomendation av graffakort.

 

Så skall du givetvis satsa på ett så fett kort som bara plusskan tillåter.

 

De finns ingen anledning att att köpa ett GF2 MX kort som tillhör i stort sett dt snikigaste man kan köpa över disk i dag.

 

Köp dyrt .. de håller längst !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean

Är du säker på att det är 3D Mark 2000

inte 2001 som du menar?

 

 

Mvh/Wipe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte helt 100.

 

Vem anv gamla benchmarkprogg egentligen ?

 

Jag lovar att gå till botten med det här.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lol, pedagogen snackar om 3dmark 2000, som han skrev. Läs ordentligt innan ní kommer med otrevliga påhopp.

Mitt gf2 gts 32megg i en pentium 3 600mhz fick 3400poäng i 3dmark 2000, inte bra jag vet och jag tycker det är konstigt att hans MX fick dubbelt, men att ett pro med 64 megg bara skulle få 3700 bevisar att du måste mena 2001.. har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

 

Ni läser dåligt.. 7000 poäng i 2000 alltså.. Lite skillnad på poäng jämfört med 2001 och för den delen även i 99 versionen.

 

Och dessa 7000 poäng avsågs gälla för en 1GHz Athlon, inte en k6-3 som min nuvarande burk presterar 2200..

 

Fast senare idag ämnar jag bygga en athlonburk så vi får väl se om dedär 7000 poängen blir till verklighet..

 

MVH

pedagogen

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-23 04:00:06 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Okej .. jag var lite snabb med att klanka ner på banchmarken där ..

 

Men gösta-petter ... man använder ju inte gamla benchmarkprogram när man testar sin hårdvara !

 

Jag tog för givet att alla involverade använde den senaste versionen.

 

 

OM ALLA parter nu kör Mad Onion 2001 versionen och postar resultatet här så kan vi dra om diskussionen en gång från början !

 

Jag ber om ursäkt för min "fel-läsning" och hoppar verkligen jag inte kategoriseras som en ny Pedagogen !

 

"ds ni får vänta nån dag eller 2 på mina testresultat då en del ur mitt nya system är fn restat på Datorbutiken"

 

Ds. Bara tjejjer kör IDE

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-23 09:17:45 av Stockholm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2

"Ds. Bara tjejjer kör IDE"

 

Nej. Jag har kollat flera gånger men jag e bestämmt en kille.

 

 

 

Mvh/Wipe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt system (2 år gammalt)

Pentium 3 600, gf2gts 33mb, 384 pc100, nått "jetway" moderkort (sääkert skitkasst)

 

högsta resultat: 1820 3dmarks

lägsta 1415

medel ungefär 1600

 

en kompis:

p3 733, 384mb pc133, gf2 pro 64mb, compaq moderkort : 2460 tror jag det var

 

en annan kompis: p3 933, 256mb pc133, hercules gf2 (!) GTS 64mb, msi moderkort

vet inte exakt, men tror han fick nått på 1900 en gång och 2600 nån gång...

 

vad detta visar är att 3dmark är ostabilt och att resultaten kan skifta med upp till runt 700 poäng.

nån som vet varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Operativsystem.

Driver version.

DX Version.

EV minneshastighet / klockfrekvens / överklockning av graffakortet.

AGP portens läge x2 x4.

Moderkortets chipset Via/BX.

Annan TSR mjukvara vid sidan om Benchmarkprogget.

 

Är intressant i sammanhanget

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-23 10:38:51 av Stockholm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte vad de andra har, men ajg har följande:

 

Win98 2:nd

DX 8.0a

Minne 333 core 200

AGP 2x

Chipset Via (2001 BX nånting)

 

Kort drivisar: detonator 12.00

Moderkort: via 4in1 4.31

 

Grafik kortet är av märket "inno3d"

och jag har köpt en större fläkt, tänkte köpa en blueorb, men den nuivarande kylflänsen var fastlimmad. Så nu har jag en dubblet så effektiv fläkt på den gamla kylflänsen + att jag har köpt "globalwin" vga minnes flänsar som jag ska sätta på idag. Detta till syftet att överklocka.

I lådan har jag 2 st 120mm fläktar som suger in och en drar ut luft, så det är mkt bra cirkulation. Hur mycket vågar jag överklocka kortet?

jag har tänkt mig:

 

core 200-->220Mhz

minne 333--->360Mhz

 

Vågar man det?

 

[inlägget ändrat 2001-05-23 11:51:23 av Spannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klart man vågar ..

 

Själv klockar jag Core'n till 230

och minnet till 450 .. faat jag har Geforce2Pro ( 64meg ) varianten som default har 200 core / 400 minne.

 

Fast i ditt fall tror jag det finns mer att tjäna på att optimera ( klocka / uppgradera ) maskinen istället för att tweaka graffakortet mer

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kylning på grafik kortet dårå?

vadå, hur ska jag kunna optimera min maskin?

några tips , snälla!

jag har testat att överklocka processorn (flyttat jumpern till 7x, 700mhz, men processorn verkar vara spärrad, inget hände, iallafall inte som syntes i bios.

Annars har jag nyaste moderkorts drivisar osv, hur kan man optimera på annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...