Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket kort ska man köpa ???


RL

Rekommendera Poster

Wey.. jag har lite svårt att motivera till att lösa 2 x promisecontrollers bara för att sätta en disk per kanal.

 

Har du några speccar du gjorde det uttalandet på eller var det efter egna teorier ?

 

Jag förstår dig. Prestandan kommer visserligen att lida pga gränssnittets begränsningar med ett kort, men å andra sidan så tror jag inte du kommer att bli missnöjd.. allt över 2-3 diskar på ett fasttrak i raid0 tillför endast lagringsutrymme.. ;) sök lite på storagereview i ämnet vetja..

 

Du använder begreppet "tjejjer" som något mindre positivt tycker jag, förstår inte.. kan du inte säga "IDE är för mesar!" istället? Vore mer politiskt korrekt och mindre irriterande ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
Raid stöds fullt ut på kortet, dock ännu inte RAID1, men det kommer visst.

Fast jag har ändå inget intresse av RAID1, då detta RAID-läge mest är till för servrar där säkerheten är viktigast.

 

Ptja.. någon form av RAID0+1 eller tvärtom är väl klart intressant? Både prestanda och mkt hög redundans? Ser jag som intressant som nästa steg med min lilla IDE-RAID0 iaf.. med tanke på att jag inte vill bli av med några filer.. har du fyra hårddiskar (billig ide-diskar) så är juh risken att någon går sönder extremt mycket högre.. å då försvinner allt.... :7

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irriterande än antagligen motivationen för ar att kliva in och skriva i forumet.

 

Själv tycker jag det e helfestligt att ni ens bryr er :-)

 

Jag har forskat en del på IDE raid och ett faktum är att det finns en prestandaskillnad mellan 2-3-och 4 diskar , givetvis är klivet inte så sort som mellan 1 och 2 av naturliga själ.

 

Problemet med de flesta reviews ät att de skiljer sig så fantatiskt mycke från site till site.

 

Så man får ta ett medel på allt å höfta där.

 

[inlägget ändrat 2001-05-24 21:05:01 av Stockholm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag ha en datarörelse av något slag finns det stor chans att jag skulle bara anställa kvinnor, de arbetar mer seriöst anser jag.

 

Det var det dummaste jag hört! Finns säkert tjejer som är seriösare än killar, men det finns killar som är seriösare än tejer också. Anställer man nån ser man till personens egenskaper, inte till deras kön!

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-24 21:08:32 av anders10 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ursprung, eller religionstillhörighet, eller hudfärg, eller ålder osv.......... ;)

 

MVH

/Cat

 

[inlägget ändrat 2001-05-24 21:26:12 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, upp till 3 diskar är det ganska logiskt.. men de flesta artiklar beskriver steget upp till 4 diskar som försumbart rent prestandamässigt (men man vinner juh förstås lagringsutrymme). Att diskarna dessutom tvingas slåss i par på en IDE-kanal är juh knappast något positivt, oavsett vad teoretiska prestanda för IDE-gränssnittet säger.. ;)

 

Att vi "ens bryr oss" är bara för att rättfärdiga den här trådens rubrik juh ,p

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De de va ett tag sen vi tappade tråden här.

 

Om du minns så började allt om nån som frågade villket graffakort som rekomenderades.

 

__________________________

Ful elak och skitig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej .. bara av könstillhöriget.

__________________________

Ful elak och skitig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Cat skrev:

"Detta kan kanske ha med att göra att endast en enhet i IDE "kedjan" (oj vilken kedja, 2 enheter) kan skicka data åt gången, eller?"

 

Japp. Oavsett RAID eller vanlig IDE så bör man ha hårddisken ensam för bästa prestanda. Många "köpedatorer" har både cd-rom och hd på samma. PC för ALLA har till och med gått ut med råd om att man skall koppla så, "för då har man den andra IDE-kanalen ledig för framtida behov".. SUCK !

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Weyland skrev:

"med tanke på att jag inte vill bli av med några filer.. har du fyra hårddiskar (billig ide-diskar) så är juh risken att någon går sönder extremt mycket högre.. å då försvinner allt.... :7"

 

Det klart att om man är i behov av säkerhet så är 4 diskar bättre än 2.

 

Men jag vet inte om jag har haft oerhörd tur eller nåt men jag har aldrig råkat ut för ett diskhaveri någonsin. Och "någonsin" är typ 15 år..

 

Något som däremot brukar haverera är windows :-/ Fast det kanske har med burkarnas stabilitet att göra.. Den nybyggda burken har inte kraschat än, och det är ändå över ett dygn som den varit på OCH jag har kört en hel del tortyrprogram på den. Jag måste hålla med om tidningarna etc. som testat A7V om att kortet är nog något av det stabilaste som finns.

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klart att om man är i behov av säkerhet så är 4 diskar bättre än 2.

 

Inte om man exxklusivt kör RAID0 på dem förstås, då är juh två mer tillförlitliga än fyra ;)

 

Men jag vet inte om jag har haft oerhörd tur eller nåt men jag har aldrig råkat ut för ett diskhaveri någonsin. Och "någonsin" är typ 15 år..

 

Förmodligen. Jag har personligen aldrig lidit av haveri heller, men de flesta jag känner har upplevt det, en del rätt nyligen. Ofta är det nya diskar som lägger av efter ett par veckor.. ett råd för de som byter diskar (skaffar ny): spara den gamla med all data på i ett par veckor ifall den nya är kajko å måste returneras ;)

 

Något som däremot brukar haverera är windows

 

Har sett ett stort haveri av NT-burkar, men det skedde under installationen och kunde spåras ner till en defekt serie moderkort... annars har jag faktiskt inte upplevt något haveri (utöver de polare som kör DOS/WIN9x förstås ;p)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hela grejjen med "IDE-RAID" är väl ändå

vänt till konsumenter som vill ha prestanda ur maskin, i allafall om man löser budgetkortet Promise Fasttrak ..

 

Promise har även ett lite fetare kort som går loss på 7 lax som skall grejja raid-5 , nu har jag inte irkat läse de fulla speccarna på de kortet men jag tror det är ett "riktigt" raid kort med egen professor , cache , och cachebatteri. jag antar om man vill ha en säker redundancy så löser man de kortet.

 

Har man en lekdator ser jag inte heller det praktiska med att köra spegling på diskarna , även jag har heller aldrig råkat ut för några större haverier, trots att jag flyttar en del diskar mellan min alphaserver och min vanliga server ( Digital/Compaqs SBB SCSI kassetter ) ... då ber man nästan om trubbel.

 

Jag har för egen del i alla år, sett till att ha operativet och all media skillda på olika diskar.

 

Ett annat bra sätt att hålla maskinen levande är att INTE köra all skit å skivor man får med i diverse tidningar och betor och demoversioner som man kommer över.

 

Har du en liten bootdisk typ 2 gig och en brännare så kan du trycka ner hela partitionen på ett gäng cdskivor och göra den första i serien bootbar, så har jag gjort hos farsgubben min ( som fortfarande slår av strömmen ibland på datorn utan att stänga ner den )

 

Använd partition magic och skapa dina skivor, sen är det bara att boota på den första och mata datorn tills den återställt bootpartitionen.

 

Själv försöker jag ta jämmna backuper på DAT bandaren, fast det är lite bökigare att restora på den.

 

 

 

 

__________________________

Ful elak och skitig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela grejjen med "IDE-RAID" är väl ändå

vänt till konsumenter som vill ha prestanda ur maskin, i allafall om man löser budgetkortet Promise Fasttrak ..

 

Problemet med det är väl fortfarande att en IDE-RAID-0 i mjukvara fortfarande är snabbare än med ett FastCrap för 1200 pix (som jag börjat kalla det - kör ett själv ;)

 

Det "fetare" promisekortet har inte gett några direkt lysande prestanda i tester (ok, ok, raid-5 bör snarare dra ner skrivprestanda - men iaf) - alla som tror att dom vet något säger åt folk att blunda för Promise och vända sig till 3ware eller andra tillverkare av IDE-lösningar istället... har ingen personlig erfarenhet av det dock.

 

Grejen med RAID-0+1 är att man får full redundans (och kan med tur klara TVÅ diskhaverier samtidigt) samtidigt som prestandan är klart lysande.. det är inte direkt kul att försöka backa upp 20-50GB arbetsdata dagligen ärligt talat. Bootpartitionen ger jag fan i, den innehåller inget av värde... ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL

 

Jo, ni tappade tråden ganska rejält killar. Ang graffakort så säger jag som tidigare; ingen mening med att snåla in på det och köpa ett sniik kort, då blir man tvungen att byta det med när man inser att ens övriga utrustning börjar bli slapp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe,

 

Jag märker att tråden spårade ut lite grann, men det gör ingenting... (bara kul. Grymmt många inlägg :) )

 

Jag kommer helt enkelt att köpa ett dyrt kort så att det håller i längden.

Tycker att gforce2 pro 64mb verkar vara ett vettigt sådant kort!

 

 

Tack för alla inlägg / Rikard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Jag tycker det e rätt kul med tappade trådar annars! Min processor brukar tappa tråden ibland å då hänger hela processen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Jag tycker det e rätt kul med tappade trådar annars! Min processor brukar tappa tråden ibland å då hänger hela processen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...