Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina bilder...


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej. Jag var tvungen att formatera om min hårddisk för den strulade bara. Och på C där vi har allt annat (vi har partitionerat datorn) och mina bilder som jag tagit med digitalkameran de bilderna flyttade jag till en skiva för att spara lite plats på datorn. Men nu kan jag inte öppna skivan....jag vet att det ligger på skivan men jag kan inte öppna den..... Jag valde att flytta mina saker till skivan. Har hört att man kan få tillbaka sådant man raderar men jag undrar om man kan få tillbaka det man har flyttat till en skiva... nån som vet hur jag kan få datorn att fatta att den ska öppna skivan? Den påstår att jag ska sätta in en skiva i enheten fast den ligger där.... Hoppas att nån kan hjälpa mej, det var ju massor med bilder på mina barn....å nu är det precis som om jag inte kommer åt dem igen....

Kollade egenskaper och filsystemet är RAW. Har Windows ME som OP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om filerna är i .RAW-format så är det en typ av bildfil som kan öppnas i bl.a PaintShop Pro. Har du testat att lägga skivan i din brännare om du inte redan gjort det.

När du brände skivan vad använde du för brännarprogram och vad valde du för typ av bränning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej ilea_21

 

1. När du hade "flyttat" bilderna till CD-skivan i första läget, kollade du då så att dom verkligen hade kommit in på CD-skivan.

M.a o, fungerade skivan först, men har upphört med det nu senare?

 

2. På vilket sätt flyttade/brände du CD-skivan. Med ett vanligt brännarprogram eller med ett Packet-Writing program typ InCD eller Direct-CD.

 

 

Du skulle också kunna gå till "Enhetshanteraren" och kolla i "egenskaper" för CD-romen "inställningar" att "meddelande om diskinmatning" är förbockat. Brukar hjälpa ibland.

 

Men det är viktigt att du vet dom två första sakerna för att kunna gå vidare.

 

Har du möjlighet, så testa även på en annan dator om du kan se bilderna där.

 

Tillägg

Oj vad snabb Mejram var. Satt jag verkligen så länge med detta.

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-22 12:16:05 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej

Programet jag använde när jag brände skivan heter: Adaptec CD creator, ett program som följde med datorn när vi köpte den.

Testade igår att stoppa in den i brännaren igen men då låste sej datorn av någon anledning.....

Bränningen jag använde gjorde att jag kunde dra filerna från ena stället till de andra.... så jag drog dem till cd-skivan och de hamnade där....

Hoppas att det går att fixa, har läst i pc för alla att det finns program så man kan leta på filerna igen om de inte är överskrivna, men det kanske inte gäller när man har flyttat på dem?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag skivan fungerade först, alltså jag formaterade den som man är tvungen att göra och när jag drog filerna till den så gick det jättebra, men sen när jag tog ut den så fungerade det inte längre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ja, i så fall är jag ganska säker på att det är programmet "Direct CD" som ingår i "Easy CD Creator" som du har använt när du brände bilderna. Där gör man nämligen på det sättet som du beskriver när man "bränner".

 

För att du skall kunna komma åt bilderna som du har bränt med det programmet, så krävs det att du har programmet installerat på datorn när du skall öppna CDn som dom finns på.

(inte riktigt sant, men nästan, det behövs i varje fall någon slags Viewer för att se dom)

 

Så jag undrar om du har åter-installerat programmet igen, efter det att du formaterade om datorn.

 

Du får rätta mig om jag har fel när det gäller vilket brännarprogram du använt (men det kan knappast vara något annat tror jag)

 

Ps. Jag använder själv programmet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tror inte de program du nog tänker på fungerar annat än om man ångrat filer man tagit bort från själva hårddisken. Men den formaterade du ju så jag tvivlar på att det går...?

Har inte Adaptec CD Creator själv utan använder NERO. Och vad jag förstår så använde du en CD-RW eftersom du formaterade den innan.

Var hittade du skivan när du såg att filerna var av RAW-format? Såg du där om det angavs hur mycket data som finns på skivan? Prova att lägga skivan i din "vanliga" CD/DVD-läsare. Gå till Den här datorn och högerklicka på den ikonen och välj Utforska. Vad händer då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej

Programet är installerat på datorn, men när jag lägger in skivan i cd-romläsaren så står det att jag ska stoppa in en skiva i enheten.... stoppar jag in skivan i cd-brännaren så låser sej hela datorn....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Är det Adaptec CD Creator du menar med att "programmet är installerat på datorn"...?

Strunta i det programmet och lägg skivan i din CD-ROM läsare och gå till Den här datorn + högerklicka på CD-ROM-enheten och välj Utforska. Vad händer då??? Får du även nu ett meddelande om att lägga i en skiva, eller?

Kontrollerade du aldrig att det verkligen blivit något på skivan vid bränningen innan du rensade datorn genom att formatera den?

Att datorn låser sig när du lägger skivan i brännarnen brukar bero på att det är något fel på skivan. Själv fick jag exakt samma problem när jag använde en billig variant av tomma CD-skivor ( de var för "tunna" ) = datorn vägrade att jobba när jag använde dom. Bränningen gick dock utan problem, det var när jag sedan försökte få både min DVD-läsare och brännare att läsa dom som datorn "la av". Har du använt just det här fabrikatet av skiva tidigare utan problem?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Den talar om att det inte finns något i enheten för cd-romläsaren. Men nu har jag fått tag på ett program som gör att jag kunde komma åt sakerna på skivan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen ilea_21!

 

Måste kännas skönt att "få tillbaka bilderna" :)

 

Får man vara nyfiken och fråga vilket program du använde???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...