Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

d:\program vid uppstart


Lasse Edsvik

Rekommendera Poster

Lasse Edsvik

Hej

 

har ett smått problem..... fönstret för d:\program öppnas hela tiden när jag startar datorn, jag har provat att stänga ner det och starta om men det dyker upp i alla fall... jag har kollat i autostart men där finns inget...

 

vad göra slut kom...?

 

/svevarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp alla ställen i registret där det står d:\program files...., och sätt citattecken runt sökvägarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Svevarn!

 

Undvik sedan att låta program som du installerar låta installera sig i mappen "Program files". "Program files" hör till engelska versioner av Windows. Är det ett svenskt Windows så är det bara mappen "Program" som gäller.

 

Låter du program installera sig i mappen "Program files" så får du just det här skumma problemet att mappen "Program" öppnar sig när du startar Windows.

 

Gör så här att du bara tar bort "files" så endast "Program" återstår, så hittar installationsprogrammet rätt mapp. Gör så nästa gång du installerar ett program. Programmappen är ju bara ett förslag på mapp som installationsprogrammet ger dig.

 

/Stefan.E

 

 

 

**************************************************

Man gör inga misstag, man skaffar sig bara mer erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Edsvik

Men jag installerar ju inte program i program files ju :)

 

jag lägger dem i program-mappen på D:

 

och det är ju det fönstret som dyker upp hela tiden.... "d:\PROGRAM" _INTE_ "c:\program files"...

 

/Lasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väll att om en sökväg har mellanrum sätter man " på båda sidor om sökvägen. Ex:

DIR="C:\program files\bullfrog\dungeon keeper\"

 

 

Hej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan räcka med att ett enda program har installerats i "d:\program files" för att problemet ska uppstå. Mellanslaget gör så att windows bara vill läsa d:\program och anser att namnet tar slut där trots att det fortsätter med files\netscape\aol.exe. Det är därför man måste ha citattecken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej hopp

jag testade att göra som ni föreslog till den milda grad att jag hade dubbla citationstecken eftersom det redan fanns sådana. Löste det genom att kolla vilka program som låg där och flytta alt installera om dem och sedan gå in i regedit och ta bort de gamla referenserna till dessa program.

vill man inte in och pilla där själv finns det här i programbanken program som letar upp döda dll-filer och tar bort dem...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...