Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BILL GATES ÄR KUNG


Victor Akell

Rekommendera Poster

Öh, Amerika är republik så vitt jag vet så det blir nog svårt att utlysa ett nytt kungarike. Fast å andra sidan, amerikanarna är ju inte de mest intelligenta folket... hmmm... kom just på att det finns PC-nissar i Sverige också och här har vi ju redan en kung.... undrar om han kör PC eller Mac? Nä... kungen har nog ingen dator, för han förstår ju ändå inte vad som står på tangenterna. *fniss*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Jo men han kan ju klippa och klistra! Inte svårt när man kan göra det med en enda knapp. Neeeej visst ja man är tydligen tvungen att trycka in Ctrl kanppen för att nå övrig funktionalitet. Så mycket enklare det blev(Kanske inte för Kungen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Hidde ditt svar är ju ganska parodiskt!Speciellt när du påstår attt Bill Gates blivit rik på sitt ARBETE!För det första har han ju blivit rik på andras arbete !

För det andra är han född i ett Rikt hem,så han har alltid haft det väl förspännt.Ändå hade detta varit helt ok för mig om MS hade varit innovatörer istället för plagiatörer & dåliga sådana dessutom,Jag menar tycker du allvarligt att Windows är bra?Maken till ostabilt OS får man ju leta efter.Och att man ska behöva ha en 400MHZ P11 för att kunna köra WORD effektivt är ju sjukt! Dessutom finns det nog ingen firma i datavärlden som bromsat utvecklingen så mycket som MS genom att köpa upp nya företag & tekniker ,bara för att lägga de i malpåse för att de hotat MS dominans!Som tur är så har APPLE äntligen lyckats lika bra med sin marknadsföring & produktlanseringar som med sina Maskiner & suveräna OS +LINUX växer sig starkare för varje dag,så MS har nog sina bästa dagar bakom sig!Speciellt efter den nu pågående rättsprocessen som MS snart kommer förlora,bevisen är överväldigande för att MS har använt olagliga medel för att stänga ute andra mer innovationsdrivande företag!Konstigt att Jantelagen nått ända till USA,eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

"Windows är bra?Maken till ostabilt OS får man ju leta efter"

 

Vilket Windows pratar du om? Om du menar Windows 9x förstår jag dig, det är ju nästan lika värdelöst som MacOS. Antagligen är det inte NT du menar för då har du inte den blekaste vad du snackar om.

 

 

"För det första har han blivit rik på andras arbete"

 

Antagligen ett inlägg från en liten avundsjuk vänstersympatisör, Kommunist kanske?? Från början var Microsoft ett källarföretag med sex anställda inklusive Bill Gates. Antagligen övergår hans intelligens din med råge. Själv ser jag ingen skillnad på Gates och Jobs förutom att den ene lyckats bättre.

 

 

/// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jonas, du verkar vara en typisk PC användare som inte kan komma med vettiga argument,utan att gå till hätska personangrepp!Psykiaters brukar kalla detta fenomen mindervärdeskomplex,sök hjälp så kanske du bl.a fattar att MS är ett junk-företag,som alltför länge levt på andras innovationer.Du känner tydligen inte till MS allt annat än glamorösa historia, sanningen är att Bill Gates byggt upp sin förmögenhet på att han lurade av ett dataföretag dess operativsystem för en spottstyver, för att sedan licensiera detta till IBM till

överpris .Att han dessutom kommer från en av Seattle's rikaste advokatfamiljer,gör ju att jag har svårt för folk som kallar honom för en selfmade man,Däremot kan ingen motsäga att

Steve Jobs & APPLE haft större betydelse för dator utvecklingen än något annat företag ,kanske med undantag av IBM,jag menar Apple lanserade & bidrog till att Färggrafik,SCSI,LASER-skrivare,nätverk,mus,Newton=bästa fickdatorn(palm är en sämre/ mindre efterapning) papperskorg,WYSIWIG,PostScript,3D,Desktoppublishing,hårddiskinspelning,iMacs,Trinitronskärmar,USB,FireWire,Colorsync,Den första internet browsern Mosaic,mm.m.m.m.m.m.

Vad har MicroSoft bidragit till datorutvecklingen?Du skriver att du tycker MAC OS är dåligt

i jämförelse med Win & NT ,du har tydligen inte provat en G3 Mac m. OS 8.5el. 8.6 stabilt som

fan om man har mycket minne,sen så är ju Mac-system självsmörjande medans PC's är självgnisslande de mäste ju hela tiden servas för att fungera ens minimalt tillfredsställande!

Vill du krascha använd PC

Vill du Cruisa använd MAC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker visserligen trappa ner mitt eforumande, men detta måste jag bara kommentera:

 

> jag menar Apple lanserade & bidrog till att

 

"Bidrog till". Det verkar som om de flesta macers lever i ett rosaskimrande förgånget, där de ständigt vrålar "fy fan vad vi VAR bra". Jag kan gärna vråla med i den kören, men det gör inte Macen bättre IDAG. Jag kan räkna upp hur många PC-teknologier som helst, gör det att man måste hävda att PC är bäst? Nej. Det är implementationen som räknas, och vad man får för genomslagskraft med det. Man kan lugnt säga att Microsoft och MS-DOS har "bidragit till" datorvärlden i bra mycket högre grad än SAMTLIGA teknologier du har räknat upp tillsammans, gör det att man måste älska MS? Knappast...

 

> Färggrafik,

 

Fanns innan Apple tryckte in det i macintosh. Fråga Lans...

 

> SCSI,

 

Är en helt oberoende standard som inte på något sätt är kopplat till Apple. Det togs ursprungligen fram som ett generellt gränssnitt för persondatorer av alla typer, och de första SCSI-hårddiskarna osv som producerades var till PC.

 

>LASER-skrivare,

 

De första Apple-laserskrivarna tillverkades av Canon. Jag vet inte vilka det är som gör dem nu. Det fanns lasrar till PC samtidigt.

 

>nätverk,

 

Vad för typ av nätverk syftar du på? Nätverk har funnits sedan långt innan Jobs var påtänkt.

 

>mus,

 

Inte en apple-uppfinning visserligen, men de var de första att använda den i en serieproducerad dator, OK.

 

>Newton=bästa fickdatorn(palm är en sämre/ mindre efterapning)

 

Newton är ju iofs en av deras värsta floppar någonsin... du måste vara en av de få som tycker att den fungerar bra.

 

> papperskorg,

 

Sure, det är klart Mackigt.

 

>WYSIWIG,

 

wysiwYg är inte direkt kopplat till apple. Jag förstår andemeningen, men jag tycker snarare att äran borde gå till Adobe. Att Apple byggde in teknologin, visst; men det är fortfarande inte kopplat till Apple.

 

>PostScript,

 

Adobe. Se ovan.

 

>3D,

 

Vad nu då? 3D har aldrig varit macens område på något sätt.

 

>Desktoppublishing,

 

Erkännes.

 

>hårddiskinspelning,

 

Mja. OK.

 

>iMacs,

 

Wow...

 

>Trinitronskärmar,

 

Trinitron är ett Sony-patent. Sony tillverkar alla Apples skärmar. Trodde du att de gjorde det själva? Det finns bara fem-sex företag i världen med kapacitet att tillverka bildrör -- jag lovar, Apple är inte ett av dem...

Trinitronskärmar för PC har funnits sedan tidernas begynnelse (nåja, lite kortare då) och många gillar dem inte ens pga de horribla horisontella svarta linjerna som går över hela skärmen. Knappast något som har haft en enorm inverkan på IT-samhället...

 

>USB,

 

Intel-teknologi från början till slut. Har funnits i ALLA PC sedan Pentium 166, alltså bra mycket längre än iMacen har funnits.

 

>FireWire,

 

De har varit med i den arbetsgrupp som har definierat standarden, men det har också Sony etc.

 

>Colorsync,

 

Mjovisst.

 

>Den första internet browsern Mosaic,mm.m.m.m.m.m.

 

Det vet jag faktiskt inte om det är sant. Har du någon länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Magnus du måste läsa inläggen nogrannare jag skrev att APPLE lanserade!Inte att de uppfann alla dessa tekniker!vad jag ville framlägga var att APPLE alltid varit ett innovativt företag som hela tiden utvecklat hård & mjukvara inte bara för vinnings skull.Och det är ju ganska lustigt att du skriver att Intel uppfann USB,

när sanningen är att de köpte det från en person anställd på Entrega som hade utvecklat det ensam!Klart är att USB är underlägset FireWire, som faktiskt är en helt Apple utvecklad teknik,Sony & Motorola m.fl har bara kommit m. rekommendationer för att det skulle bli en

gemensam standard.Sen detta med att du dissar NEWTON uppenbart har du aldrig använt en för sanningen är att Palm pilot inte har en chans mot en Newton 2000,enda felet m. Newton var att de lanserades för tidigt & var lite för stora.Är du medveten om att N2000 som kom för ca:3 år sedan hade funktioner & hårdvara som nyare modeller saknar som t.ex 166Mhz RISC processor 40 timmars batteridrift,m.m.Att kalla NEWTON en flopp är sanslöst,Apple sålde över 1 Miljon av Newton,skälet till att de lade ned tillverkningen var att de ansåg att marknaden inte var mogen & att de ville koncentrera sig på G3 maskinerna,kul att veta är att nuvarande chefen på Palm +fler Palm anställda, kommer från Apple's Newton avdelning & att Apple har en ny minibärbar på gång som kommer kombinera Newtons styrka m. PalmPilot's smidighet!!

 

Mac krossar

Krossa PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ojsanvem är det som tar i, och framförallt har vääldigt fel. Precis som tråden efter dig beskriver. Jag behöver inte ta upp det. När det gäller din insändare angående Newton får den mig att skratta. Om den nu var så bra måste dom vberkligen ha klantat sig väldigt mycket. Jobbar med mobil data och nämner man Mac i dessa korridorer garvar man ihjäl sig.

 

Den bästa Penn PDC'n idag är nya Cassiopeia eller Psion V beroende på vilket OP du vill använda. När det gäller PDC med tangentbord är valet solklart PSION 5 eller 7. Varför inte prova Ericsson MC 288. Alla kör EPOC32 som jag vet inte fungerar mot Macintosh. Trevligt iochmed att det har blivit standard mot mobila enheter.

Kom igen Apple jobba på....

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

"första internet browsern Mosaic,mm.m.m.m.m.m"

 

Jo jag måste nästan ta till personangrepp(lugnar ner mig). Internet uppfanns och användes inte på Mac du vet. WWW introducerades av Tim Berners-Lee som arbetade(studerade??) vid CERN, 1991 tror jag det var. Första browsern dock senare 1993.

Det var NCSA som tillverkade Mosaic även detta program först för X-Windows på en UNIX plattform.

Marc Andreessen var namnet på killen som var hjärnan bakom skapandet. Det var även han som gett upphovet till Netscape.

 

Ta och lär dig något......

 

 

/// Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jonas fakta är att den första användbara Grafiska browsern Mosaic utvecklades av Marc på MacIntosh

& den första allmänt tillgängliga Mosaic släpptes först till MAC,jag påstod aldrig att Apple uppfann InternetJag har i och försig hört att de som satte igång internets praktiska

utveckling var Mac & Apple 11 användare,bl.a GD's tapeswoppers.

Det roliga är ju att Marc andreesen lämnade sitt Universitet där han utvecklat Mosaic för att starta Netscape,och Mosaic blev ju senare uppköpt av MicroSoft för att omvandlas till den segaste ,sämsta & totalt osäkra browsern Internet Explorer.

 

Kom i håg Bill Gates bevingade ord "INTERNET KOMMER ALDRIG SLÅ" & "INTERNET ÄR BARA EN KORTLIVAD FLUGA"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Magnus nu har jag tid att fördjupa mig angående Apple's bravader.

 

 

> jag menar Apple lanserade & bidrog till att

 

"Bidrog till". Det verkar som om de flesta macers lever i ett rosaskimrande förgånget, där de

ständigt vrålar "fy fan vad vi VAR bra". Jag kan gärna vråla med i den kören, men det gör inte

Macen bättre IDAG.

Ja det gör det faktiskt för Macen bygger på eså bra tekniker från grunden så att Macintosh hela tiden utvecklas åt rätt håll!Till skillnad mot WinPC's som är så ologiskt uppbyggda att det är ett mirakel att de fungerar ens den lilla tid de fungerar!

 

Jag kan räkna upp hur många PC-teknologier som helst

 

Magnus räkna upp de som verkligen betytt något ,de blir nog inte så många!

 

, gör det att man

måste hävda att PC är bäst? Nej. Det är implementationen som räknas, och vad man får för

genomslagskraft med det. Man kan lugnt säga att Microsoft och MS-DOS har "bidragit till"

datorvärlden i bra mycket högre grad än SAMTLIGA teknologier du har räknat upp tillsammans,

gör det att man måste älska MS? Knappast...

 

> Färggrafik,

 

Fanns innan Apple tryckte in det i macintosh. Fråga Lans...

 

Apple hade färggrafik redan på 70 talet i Apple 11 !! Och Lans är ju en mytoman som påstår att han uppfunnit i princip allt!Trots att han bara äger ett pyttepatent på LCD färggrafiksteknik.

 

> SCSI,

 

Är en helt oberoende standard som inte på något sätt är kopplat till Apple. Det togs ursprungligen

fram som ett generellt gränssnitt för persondatorer av alla typer, och de första SCSI-hårddiskarna

osv som producerades var till PC.

 

Apple hade SCSI som standard från 1988 PC har aldrig haft SCSI som standard!!

 

>LASER-skrivare,

 

De första Apple-laserskrivarna tillverkades av Canon. Jag vet inte vilka det är som gör dem nu.

Det fanns lasrar till PC samtidigt.

 

Xerox uppfann laser skrivaren men Apple lanserade de första prisvärda laserskrivarna!

 

>nätverk,

 

Vad för typ av nätverk syftar du på? Nätverk har funnits sedan långt innan Jobs var påtänkt.

Lättanvänt p.g.a att alla Macar haft nät verksmöjligheter inb, sedan 1986

 

>mus,

 

Inte en apple-uppfinning visserligen, men de var de första att använda den i en serieproducerad

dator, OK.

 

>Newton=bästa fickdatorn(palm är en sämre/ mindre efterapning)

 

Newton är ju iofs en av deras värsta floppar någonsin...

Stämmer inte Apple sålde över 1 Milj. NEWTONS & rekniskt är den fortfarande överlägsen allit på Marknaden,observera att Palm Pilot är underlägsen NEWTON i nästan allt utom smidigheten! du måste vara en av de få som tycker att

den fungerar bra.

 

Alla som har använt en MP20000 el. 21000 kan nog intyga att de är suveräna!Om än något stora.

 

> papperskorg,

 

Sure, det är klart Mackigt.

 

>WYSIWIG,

 

wysiwYg är inte direkt kopplat till apple. Jag förstår andemeningen, men jag tycker snarare att äran

borde gå till Adobe. Att Apple byggde in teknologin, visst; men det är fortfarande inte kopplat till

Apple.

 

Adobe hade aldrig kunnat utveklat WYSIWIG eller DTP & PostScript på ,Apple MacIntosh,

så därför måste man påstå att de är intimt kopplade till varann!

 

>PostScript,

 

Adobe. Se ovan.

 

 

 

>Desktoppublishing,

 

Erkännes.

 

>hårddiskinspelning,

 

Mja. OK.

 

>iMacs,

 

Wow...

Ja WOW iMacen garvade alla PC förståsig påare åt,nu garvar de inte längre de är i fullfart med att själva efterapa MegaSuccen,även om vissa tar i för hårt typ INTEL som verkligen gjorty bort sig med sin iMac klon prototyper,hemsk design.

 

>Trinitronskärmar,

 

Trinitron är ett Sony-patent. Sony tillverkar alla Apples skärmar.

 

Sony tillverkar inte alla Apple Skärmar,däremot så kom Trinitron först till Mac'en Apple & Sony har länge sammarbetat.

 

Trodde du att de gjorde det

själva? Det finns bara fem-sex företag i världen med kapacitet att tillverka bildrör -- jag lovar,

Apple är inte ett av dem...

Trinitronskärmar för PC har funnits sedan tidernas begynnelse (nåja, lite kortare då) och många

gillar dem inte ens pga de horribla horisontella svarta linjerna som går över hela skärmen.

 

Horribla vat att ta i,2 streck som knappt syns !

 

Knappast något som har haft en enorm inverkan på IT-samhället...

 

Faktiskt så har trinitron skärmarna betytt mer än du tror p.g.a sin Skärpa,Stabilare Bild &

Större färgtrohet än andra bildskärms-tekniker.

 

>USB,

 

Intel-teknologi från början till slut. Har funnits i ALLA PC sedan Pentium 166, alltså bra mycket

längre än iMacen har funnits.

 

USB blev ingen hit förrän iMacen lanserades!

 

>FireWire,

 

De har varit med i den arbetsgrupp som har definierat standarden, men det har också Sony etc.

De har faktiskt uppfunnit hela FireWire tekniken & äger de viktigaste patenten!

 

>Colorsync,

 

Mjovisst.

 

>Den första internet browsern Mosaic,mm.m.m.m.m.m.

 

Det vet jag faktiskt inte om det är sant. Har du någon länk?

 

Sant första Grafiska browsern Marc Andreesen är stor Apple anhängare!

 

Då har man förhoppningsvis klargjort en del!

 

APPLE rular mer %& mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...