Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blaster och router


murmelmannen

Rekommendera Poster

Hej!Jag kör XP och har ADSL med en router.När jag kör portscan på nätet så hittas inga öppna portar och jag har dom senaste uppdateringarna från Microsoft.Kan jag känna mej lugn mot virus?Har även Norton 2003.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man är inte säker mot virus för att man har en router.

 

Om det är program, trojaner eller liknande, som försöker komma in i din dator via någon port, och den är stängd i routern, då klarar du dig.

 

Men som sagt, virus kan man få ändå, via mail eller via webbsidor som skickar det tillsammans med sidan.

 

Då infekteras man samtidigt som sidan laddas.

 

Därför är det att rekommendera att man anväder ett uppdaterat virusprogram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.Jag har Norton 2003 men tycker det är för krångligt med mjukvarubrandväggar så jag chansar på tur istället och försiktighet med mejl och dylikt.Kan verkligen en trojan eller ett virus installeras bara genom att man besöker en hemsida utan att ladda hem något?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att en router bara stoppar trafik utifrån (normalt sett).

 

Vissa routrar har möjlighet att skapa egna regler, och då kan man även stoppa viss utgående trafik, men det kräver stora kunskaper för att få det bra.

 

Ja, tyvärr kan man få virus och liknande endast genom att besöka en sida.

 

Råkade ut för det för nåt år sedan.

I det fallet var det en rysk sida, och virusprogrammet protesterade med en gång.

 

Så det var bara att stänga ner och kontrollera.

Tack och lov klarade jag mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "murmelmannen"!

 

Har själv NAV 2003 + Norton Firewall + DI-Link-router för att göra min dator så säker som möjligt. Uppdaterar manuellt varje dag + har även AutoUpdate aktiverat. Spar ALDRIG några adresser i OE:s adressbok då ju många e-postvirus sprider sig vidare genom den.

Visst gör alla de här programmen datorn lite "trögare", men jag vill ändå inte välja bort något av dom. Varför? Jo, inte enbart för att skydda min egen dator ( den går ju alltid att formatera om/rensa ifall oturen skulle vara framme )utan mest för att jag kan föra viruset/trojanen vidare till andra datorer/datoranvändare. Och sker det via Adressboken så är det ju ofta nära & kära´s datorer som jag då smittar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...