Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg


Vandraren

Rekommendera Poster

Hur är det med brandvägg egentligen? Vi hade vår Norton brandvägg aktiverad ett litet tag men fick ett helsike, datorn blev hur seg som helst och när det gällde att gå ut på nätet så verkade det som om vi knappt blev utsläppta osv, så den väggen tog vi bort. Men hursomhelst måste man ha en brandvägg? Har läst om att Outpost Personal Firewall ska vara bra...finns det någon som har erfarenhet av den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man måste inte ha brandvägg.

Men om man har bredband är det att rekommendera.

 

Har inte provat Outpost, så den kan jag inte uttala mig om, men ZoneAlarm finns i en gratisversion också, och den är fullt tillräcklig för de flesta.

 

Datorn skall inte bli seg av en brandvägg, och om man ger programmen tillåtelse att ansluta till Internet så skall dom kunna göra det.

 

Dock kan man, om man är mycket uppmärksam, kan man notera att det kanske tar väldiggt liten tid extra.

 

Men troligtvis märker du det inte ens....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta hem Zone Alarm.. dessutom gratis....och tillförlitligt.

 

 

 

 

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-10 20:56:29 av TalisMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det är lämpligt att ha brandvägg då man är ansluten via en fast anslutning, tex ADSL eller Fiber, är att en sådan anslutning bla innebär att man är uppkopplad både mer och längre.

 

Det innebär dels att en hacker får längre tid på sig, och om man har fast IP-adress så vet dom dessutom hela tiden "var man finns".

 

Dessutom så är hastigheterna högre än via modem, vilket minskar risken för att en vanlig användare märker någon prestandaförsämring pga otillbörlig trafik till datorn.

 

Och även om man märker något, så tänker man inte på det så, eftersom bredbandslösningarna oftast innebär en fast månadskostnad.

 

Men, den ökande mängden med okänt material som laddas hem ovetandes, tex tracking cookies och andra spiongrejer, skulle jag rekommendera en brandvägg även till den som sitter på modem.

 

Mjukvarubrandväggar, tex ZoneAlarm, har en funktion som gör att man kan hindra dessa "spioner" från att ansluta till Internet.

Det gäller även om en "spion" försöker använda sig av ett annat program, tex Internet Explorer.

 

Brandväggen känner även av om programmet har ändrats sdan sist det fick tillstånd att ansluta till Internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

En kommentar. Jag laddade för ett tag sedan hem Zone-Alarm men problemet blev att jag efter detta kunde inte komma ut på nätet då ZA stoppade allt. Jag förstod aldrig hur man skulle bära åt sig. Är det så att att man måste separat ange varje tänkbar IP-adress (site) som man vill besöka om man har brandvägg ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Jag har alltså installerat Zone-Alarm, från PC för ALLAs programskiva. Men som jag har jädrans jobbigt med att förstå det amerikanska språket …har jag INGEN AAAANING OM hur det hela fungerar …och OM?? det fungerar.

 

På Pc för allas CD nr 6, finns Panda Antivirus Platinum 7.0

Det har en inbyggd brandvägg.

Programmet är helt på Svenska och deras E-mail-support är också på Svenska.

 

Jag har använt detta program 3-4 månader och kan rekommendera det.

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-15 17:00:01 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Men då är alltså hur säker Amos Bronson Alcott är med vetskapen om hur bra programmet skyddar. Relativt Zone-Alarm.

 

Tja, jag är ingen expert på brandväggar, utan det var mest för att Pandan är på Svenska som jag föreslog det. Det är ju som natt och dag mot Engelska versioner, speciellt om man inte förstår Engelska alls.

 

Om du undrar vilken brandvägg som är bäst, Zone Alarm eller Pandas, så vet jag inte det, men jag tror att dom är likvärdiga.

 

Jag testade båda brandväggarna med Steve Gibsons "Shields up". Den testar hur lätt det är att ta sig in i datorn utifrån.

Där fick båda brandväggarna högsta poäng.

 

Sedan testade med samma Gibsons "Leaktest". Den testar hur lätt en trojan eller "nåt annat lurt" kan börja sända information INIFRÅN datorn.

Där fick också båda brandväggarna högsta poäng.

 

Sedan får man dra sin egen slutsats av detta plus allt annat man hört om programmen. Jag drar den slutsatsen att programmen är likvärdiga.

Detta kan vara rätt eller kan vara fel.

Men jag tror att det är så.

 

Länk till "Shields Up".......

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

 

Länk till "Leak test"........

http://grc.com/lt/leaktest.htm

 

Tyvärr är testerna på Engelska språket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...