Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetdelning


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har köpt en ny dator och ny behöver jag veta hur jag ska göra så att den gamla datorn kan använda den internetanslutning min nya dator har.

 

Alltså- vad behöver jag köpa så att två datorer kan dela på en internetanslutning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det en bredbandsanslutning via ADSL och det är Ethernet anslutning, så satsa på en Router tex DLink's 604, du behöver också två raka TP-kablar, från datorerna till routern. Du behöver också ha nätverkskort i båda datorerna. Installationen går oftast smärtfritt och du får på köpet både en brandvägg och ett internt nätverk mellan dina datorer, så att du kan föra över filer och använda en gemensam skrivare.

 

Det går också att bygga på sin internetdelning med 2 nätverkskort i tex den nya datorn och ett i den andra, men satsa du på router

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för hjälpen, men jag har ett par följdfrågor

 

Jag har ett externt adsl modem som är anslutet till datorn via USB, hurvida det är en ethernet anslutning vet jag

inte.

 

Därutöver undrar jag om en router kan köpas i trådlös utformning och hurvida om effekten blir sämre än med kabel-varianten.

 

Den äldre datorn använder WIndows 98, medan min nya XP Pro. Kan man skapa ett nätverk trots det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, så kom det igen. Vi har haft flera frågor om detta, se nedan länkar. Nej USB anslutningen är inte samma som Ethernet. Men det finns adaptrar som konverterar mellan USB och Ethernet (LAN) tex hos Kjell&Com. www.kjell.com. Men jag är inte helt säker på hur det kommer att fungera, bl.a så får många USB modem sin strömmatning via USB anslutningen och hur det går med detta genom Ethernet pluggen RJ45 vet jag inte. Som jag sagt tidigare så vore det fint att någon som har USB ADSL och router hör av sig, om de lyckats eller inte

 

Trådlöst är ett bra alternativ till en bärbar, men har du stationära datorer så satsa på kabel, det går både snabbare och blir billigare, www.dustin.se har många varianter på routrar mm

 

Det går bra att blanda alla Windows varianter, du skapar en konfigurationsdiskett genom guiden i XP som du sedan kör i Win98:an

 

http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=345703

http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=346141

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...