Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

är routern säker?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

hej!!

igår köpte jag min Netgear Routern för 500 kr , och den fungerar perfect nu har jag kopplat mina två datorer i nätverk .....jag har läst att Routern är en brandvägg samtidigt som den är bredbanddelare ...behöver jag göra nåt för att starta brand väggen eller det e inget program man kan se utan en maskin inne i Routern ....hoppas att ni fattar det jag menar??

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver inte göra något för att starta brandväggsfunktionen i routern.

 

Den form av "brandvägg" som finns i routern kallas NAT, och är en adressöversättning, alltså inte någon riktig brandvägg.

 

Den fungerar som en brandvägg genom att den använder 2 IP-adresser, den du får av din Internetleverantör och den som din dator har.

 

Sen översätter den adressen så att trafiken kommer till rätt dator.

 

För att få riktig brandväggsfunktion rekommenderar jag att du skaffar en mjukvarubrandvägg, tex ZoneAlarm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, jag skulle vilja lägga till också. Eftersom den IP-adress som datorn har endast går till routern, så har man ett bra skydd mot inträngande trafik med en router. Men mjukvarubrandväggen kontrollerar bl.a också den utgående trafiken så de kompletterar varandra ganska bra. Så båda är bäst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...