Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur farligt är det att öppna portar?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Hur Farligt är det att öppna 2 portar i routern? Om man öppnar 27015-27016 till 1 dator (Alltså inte hela nätverket) kan man då "hacka" sig in i någon annan dator i nätverket? Ska jag ha en extra bradvägg i min dator för att ge bättre skydd? Kan nån här förkalar riskerna m.m för jag vill öppna 2 (!!) portar men min pappa säger att man öppnar datorn för mkt m.m

Tack för all hjälp!

 

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19" Liteon, Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder sig av "Port Redirect" styrs trafiken till den valda dator och ingen annan.

 

Men eftersom det är ett nätverk med flera datorer, troligtvis med fildelning mellan datorerna så går det att komma vidare till de andra datorerna.

 

Men risken är ganska liten.

 

Vill man sedan göra det ännu svårare så använder man sig av en brandvägg i varje dator.

 

På de övriga datorerna blockeras trafiken från den dator som använder de öppnade portarna.

 

Nackdelen är att man från den datorn inte kommer åt de andra datorerna, men tvärtom går fortfarande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...