Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länk till Internetdelning


undrar

Rekommendera Poster

Om du har en ISP som ger dig flera IP-adresser kan du använda en hubb/switch istället för en router.

 

Nackdelen är att om du vill dela filer/skrivare mellan dina datorer så delas det med alla som har samma ISP och befinner sig på samma sub-nät.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, förstod inte det sista. Betyder det att man inte kan bygga upp ett eget internt nätverk (som normalt) med intern fildelning mellan datorerna samtidigt som man kör med olika IP adresser mot Internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst kan man, men om man har flera IP-adresser från samma ISP och kopplar in datorerna via hubb/switch, och sedan aktiverar

fil- och skrivar-delning, så ger man samtidigt andra som är anslutna till den ISP'n tillgång till samma saker.

 

Ett alternativ för att kunna dela sina filer mellan datorerna är att köra med ett FTP-program.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK, tror jag förstår. Efersom jag då inte ligger bakom en brandvägg med mitt interna nätverk samtidigt som jag öppnar upp mina mappar/filer för dela ut, så blir jag öppen utifrån för de som som kommer på min IP adress, är det så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...