Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dedikerad /uppdelad lina?? hur göra?


mikenova

Rekommendera Poster

Hej!

jag har jag en kund som skall ha en fast förbindelse mellan två kontor.

De ska ha en 2Mb lina där 1 Mb är för tal och 1 Mb för data. Databiten vill de kunna ha ett fritt antal kanaler dedicerade för sitt affärssystem, dvs de vill inte att mailtrafik och liknande skall kunna bli någon "broms" för affärssystemet.

hur bygger man bäst en sådan lösning? Ställer man upp en router/brandvägg för att styra trafiken, eller hur bygger man upp det på bästa sätt??

 

 

 

Mikenova talar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coldbringer

Jag vet att det finns en burk som heter Martis DXX som Telia brukar använda bla i England där de splittar en 2Mbit i 1 Mbit tal och 1 Mbit IP trafik:

 

http://www.tellabs.com/products/mdxx/

 

Hur den fungerar, vad den kostar och hur du får tag i den vet jag inte. Du får leta svenska länkar själv.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är ju, vad för typ av fast förbindelse är det ? Grånssnitt ?

Troligen är det ett G.703 interface med 32 tidsluckor.

 

Förslag: Sätt upp en MUX, typ en RAD FCD-E1, droppa ur tidslucka 1-16 på ett G.703 sub-interface. Koppla växeln på detta. Droppa ur tidslucka 17-30 på ett V.35,RS530 interface. Koppla en router med prioriteringskapacitet på detta, typ en Cisco 2600, prioritera trafiken för affärssystemet på datalänken.

 

Lät det rörigt :-) Tag kontakt med Lagercrantz, http://www.lagercrantz.se de kan hjälpa dig med MUX biten.

 

/Lars

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varfor man har sa konstiga namn pa saker i Sverige. Tidsluckor! Det ar 64K ISDN kanaler, tidsluckor later helt fel. Antar att ett G.703 interface ar en DSU/CSU.

 

Vilken image kor man pa en 2600 for att prioritera trafik? Later som en layer 4 router fran Cabletron hade gjort samma sak. Ja, jag vet, routing ar layer 3, men Cabletron kallar det layer 4. Hur konstigt det an later, och de ar ganska mycket dyrare an Cisco.

 

Ha det,

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm... Det var kul att man fick lite svar!! :) Men kan det inte gå att lösa på ett "enklare" sätt?? Skulle vara kul med ÄNNU mer svar!

 

 

 

Mikenova talar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...