Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt nätverk fungerar märkligt


Rolf R

Rekommendera Poster

Jag har just kopplat ihop två datorer som båda kör W98. Efter en del besvär kommer jag ut på Internet från båda. Jag använder en D-Link Router DI-604 och har ett Zyxel ADSL modem. Så långt är det frid och fröjd.

 

Men när jag försöker gå via nätverket mellan de båda datorerna börjar problemen. De hittar liksom inte varandra på normalt sätt. När jag öppnar Nätverket eller kollar med utforskaren, så kan jag bara se namnet på arbetsgruppen, som är definierat exakt samma i dem båda. Och varje dator kan där bara se sig själv, inte den andra. Jag har delat ut lite mappar i dem båda och kallat dem individuella namn.

 

Nu kommer det konstiga. Om jag, från vilken som helst av dem, letar via Start/Sök/Dator... och skriver in det unika namnet på den andra, så kommer jag in!

 

 

 

Men.... nu en stund efter att jag skrivit detta och bootat om modem och router, så upptäcker jag att från dator1 kan jag numera se även dator2 på samma nivå som ikonen "Hela nätverket". Det fungerar alltså nu från ett håll. Men inte från den andra datorn.

 

I Start/Sök/Dator... redovisas Plats för datorn med ordet "Nätverket" på den som fungerar, men där det inte fungerar visas platsen som namnet på arbetsgruppen.

 

Hade jag bara kunnat ändra det så att det blev Nätverket, så hade det kanske funkat, även om båda fortfarande har samma arbetsgruppsnamn som jag skrev in från början.

 

Hoppas någon har någon ide som kan hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du har någon form av brandvägg ( typ Norton Firewall eller om du kör XP har du en inbyggd i OS:et )så testa att inaktivera det. Så är det för mig på den ena datorn som har Norton...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Zone Alarm, men trodde inte riktigt att den kunde ställa till det, eftersom det var olika, beroende på vilket håll jag skulle in i nätverket.

 

Men du har helt rätt!!! När jag ställt in IP adressormådet för nätverket, så fungerde det hur fint som helst.

 

Tusen tack för tipset!

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...