Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Netgear RP614


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Problemet ligger i att jag inte vet hur jag installerar det kort och gott...eller ja det vet jag ju men det är en sak som hindrar mig mot färdig installation/configuration...

 

...Jag kommer så "långt" att jag har satt i alla sladar på rätt plats enligt instruktioner på engelska, (sladd från tele jacket till modemet, från modemet till routern, från routern till en dator (som jag ska installera routern på).

men när det kommer till configurationen så hittar inte datorn TCP/IP för Netgear??? fattar inte varför??? startat om några gånger med modemet, routern på men datorn hittar det inte iaf...

...vad ska jag göra, snälla hjälp mig =)

 

/ Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har själv en netgear och är mycket nöjd.Den ska i princip inte behöva configureras utan bara pluggas in.Prova att frigöra och förnya IP adressen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv en DI-604 och det var inte minsta problem att installera den. Själv behövde jag bara installera nätverket på respektive dator, allt annat skötte routern själv. Vad jag förstår har du kopplat rätt "väg", men om du satt i rätt ingångar på routern kan jag bara anta. Funkar modemet om du tar bort routern? Vad har du för modem ? Och hur många datorer ska du koppla till routern? Vad kör du för OS?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Har själv en D-link604 och har för mig att det enbart ska vara två TCP/IP, en för fjärranslutning och den andra för nätverkskortet.

TCP/IP protokollet behövs inte för routern, utan för nätverkskorten. Det är ju dom som kommunicerar med internet inte routern, den bara förmedlar signalen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"TCP/IP protokollet behövs inte för routern, utan för nätverkskorten. Det är ju dom som kommunicerar med internet inte routern, den bara förmedlar signalen."

 

Faktum kvarstår att en router består av två eller flera nätverkskort, vilket leder till att tcp/ip-protokollet givetvis måste vara korrekt konfigurerat i routern. De routrar som används för hemmabruk sköter oftast detta själv genom DHCP men vill man ha fasta ip-adresser inom det interna nätverket måste man konfigurera dem manuellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Prova med en annan nätverkssladd.Den kan vara trasig.Är det en router för ADSL?Netgear har gratis telefonsupport alla dagar 9-21 på tel.0200-298298.

 

[inlägget ändrat 2003-07-15 17:00:52 av Datanörd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tja

 

Alla sladar och dyl är rätt, enligt manualen och bilderna, från routerns ensamma utgång (den utgången som sitter en centimeter från dom andra 4 st) - till modemet - o vidare in i tele utaget, och från en av de "4" ugångarna som sitter ihop till en dator osv.

 

När jag bara använder modemet lyser 100 bmp:en (som den ska göra) men det gör det inte när jag kopplat in routern, kan det va så att det är kabeln som jag fick med routern som är fel på, men ett till problem är att routern känner av att nätverkskablarma är i när routern är inkopplad??? väldigt mysko tycker jag...

 

...jag testade sedan att använda den nätverkskabeln som följde med till toutern, o använda den till modemet enbart (mellan datorn och modemet), o då lyste inte 100 bmp som den gjorde när jag körde med den gamla kabeln, tyder detta på att den kabeln är kass, men sen så testade jag samma sak med en annan kabel som jag köpte och det händer samma sak.

 

Jag har windiws me, zyxel adsl modem, tänkt att koppla in 2 datorer, den andra datorn är det 2000 prof. på

[inlägget ändrat 2003-07-15 17:22:00 av pumping_iron83]

[inlägget ändrat 2003-07-15 17:26:17 av pumping_iron83]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja det ska vara en router för adsl (cable/dsl - dsl måste väl va liknande adsl)...det stog det på deras hemsida iaf på det måste det vara...

 

nu är jag hundra på att det är det för det står så här "67067 ADSL Router med Switch" på leveransverifikationen

[inlägget ändrat 2003-07-15 17:15:13 av pumping_iron83]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack alla för hjälpen...jag fixade det själv, det va så #"%!"¤ enkelt så jag skäms...hade använt den nätverkskabeln som jag fick med router till o ha mellan modemet o routern, men jag prövade men den som man ska ha och då gick det så klart...men tack ändå för alla svar.

 

/ Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...