Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildvisning i mappar.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har Windows ME och har valt att bilder som jag har sparat i mappar på hårddisken ska visas som miniatyrer. Jag har valt att alla JPEG-filer öppnas med Irfanview. Det har fungerat tidigare, men nu plötsligt ser man bara fyrkanter med en Irfanview-ikon i, när man öppnar en mapp med bilder i. När man klickar på fyrkanten, så öppnas bilden och visas normalt, men oöppnad i mappen kan man alltså inte längre se bilderna som miniatyrer. Vad har hänt och vad kan man göra åt problemet? Jag har provat med att ändra visningsläge och sedan ändrat tillbaka, samt startat om datorn. Det har inte hjälpt. BMP-bilder visas däremot fortfarande som miniatyrer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej!

 

Inget svar på ditt problem, men jag brukar använda Freeware-programmet Slowveiw för att se på miniatyrer. Det visar även Video som miniatyrer, plus att videon körs i ett större fönster om man väljer det. Öppna bara programmet och välj "Browse"

Länk till program...

 

http://slowview.at/?page=main

 

Möjligtvis kanske inte detta fungerar om det är något grundläggande fel med ditt Windows Explorer, men du kan ju alltid prova.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-13 15:55:40 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag kan redan titta på bilderna som miniatyrer i Irfanview eller Photoshop, men jag vill kunna se dem som miniatyrer i mapparna igen, utan att behöva öppna något program. Det gick förut, men nu går det plötsligt inte längre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Okej

Två saker som du kunde prova med är att

 

1. Se om du kan prova en Systemåterställningspunkt som gjordes innan problemet uppstod.

Om du nu kan göra det utan att för mycket andra olägenheter uppstår förstås.

 

2. Reparationsinstallera Win ME

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har funderat på att göra en systemåterställning, men jag har haft så mycket datortrassel den senaste tiden, så jag vet inte om jag vågar ta den risken. Mitt bildvisningsproblem är ju trots allt ganska banalt. Jag kan leva utan miniatyrbilder i mina mappar, men jag skulle gärna vilja ha tillbaka dem. Har ingen annan något förslag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ja jag förstår dig, det ME som du har nu, var väl det ME du istallerade i tråden "Installera ME del 2" coch nu vill du inte att det skall bli någon "del 3"

 

En banal fråga från mig är. Har du samma problem i både "Den här datorn" och "Utforskaren"

 

Om du först kör en Systemåterställnings, som du tror på, och allt ändå går åt helvete, så kan du ju göra en "UNDO" på den, så att allt blir som innan du gjorde det.

 

En annat sätt är att ReparationsInstallera Win ME. Har du tur så k kanske det ordna upp det hela

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-14 03:33:37 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Då det tydligen bara är .jpg som inte vill visa sig som miniatyrer så testa att byta associering till den filtypen. Ändra alltså från Irfanview till något annat program. Gå via Kontrollpanelen > Mappalternativ > Filtyper och markera jpg i listan och välj Ta bort. Gå nu till en jpg-fil och högerklicka på den och välj Öppna med och sedan t.ex Microsoft Photo Editor ( den har jag ). Starta om datorn en gång. Gå sedan till den mapp där du har jpg-filerna och gå via Verktyg och markera Miniatyrer igen. Om det fortfarande är Irfaview-ikoner så måste du nog in i det programmet och via preferences e.d ta bort att det programmet ska visa alla jpg-filer.

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har testat att byta associering för JPEG-filer. Det blev ingen skillnad, mer än att man då såg ikonen för det nya programmet i fyrkanten. Så gjorde jag en systemåterställning, vilket inte heller hjälpte. Eftersom jag i dagarna har installerat en del nya program, så vill jag inte gärna göra en systemåterställning med en tidigare återställningspunkt. Som sagt var; jag kan leva utan miniatyrer i mapparna. Det gick ju bra i alla år som jag hade Windows 95. De där små miniatyrerna var dock en av de små finesser som gjorde att jag valde att installera ME på min nya hårddisk, istället för Win98. Systemåterställningen var en viktigare anledning. Det är faktiskt en jättebra finess.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Kan möjligtvis vara något av programmen som "ställt till det". Men där måste du ju själv välja vad som är viktigast, få tilbaka miniatyrer eller slippa installera om programmen.

Tycker även jag att möjligheten till miniatyrer är en bra funktion, även om det tar lite längre tid att öppna varje mapp då.

Kom på efter att jag svarat tidigare att samma problem faktiskt dök upp på "gamla" datorn med en uppgraderad ME från W98 SE. Där fick vi installera om ME via Cabs-mappen för att få tillbaka miniatyrvisningen igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

När jag tänker efter, så tror jag att problemet uppstod efter att jag laddat hem uppdateringar för ME och Internet Explorer 6, från "Windows update". Kan det möjligtvis hjälpa att installera om Internet Explorer? Jag vill helst inte ominstallera Windows, eftersom det tar minst en timme och dessutom fungerar datorn i övrigt så bra nu, efter allt trubbel jag har haft med den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det skulle inte alls förvåna mig om det var en av Microsofts egna uppdateringar som strulade till det. Har ju AutoUpdate på båda datorerna och att problemet sedan löste sig efter en ominstallation ( inte NY-installation ) får det att verka ännu troligare.

Tror inte det löser sig med bara en ominstallation av IE 6...?

Men om du tycker datorn fungerar bra nu så tycker jag du ska strunta i det här med miniatyrerna...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Hej

Kör ju inte med AutoUpdate, så jag roade mig ikväll med att ta hem och installera RUBBET med ME-Updates (utom alla de 34 flerspråksstöden).

 

Men se, "Visa-miniatyrer" fortsatte oförtrutet att fungera trots detta.

 

Blev änna lite förbannad, hade sett fram emot att försöka lösa detta, men ack nej.

 

Ha de

Amos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "Amos"!

Bra försök!!! Men ibland vill tydligen inte ens "problemen" visa sig på samma sätt på olika datorer.

Själv tror jag nog det har med något program som installerats, eller avinstallerats. Enda sättet för mig att få tillbaka miniatyrerna var ju att installera om ME. Eller snarare "reparera" då jag gjorde det via CABS-mappen...

Har ju själv alla uppdateringar av ME på den här datorn och även på min fungerar miniatyrvisningen. Skillnaden till den "gamla" är att där kör jag en W98 SE uppgraderad till ME, om det nu kan ha någon betydelse.

Hade du problemet INNAN du installerade Irfanview?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har ju nyligen bytt hårddisk, som alla vet som har läst mina tidigare uppsatser om de problemen. På min gamla hårddisk hade jag också Irfanview och där visades miniatyrerna som de skulle, men ingenting är ju logiskt, när det gäller datorer. Jag ska testa att avinstallera Irfanview, så får vi se om det hjälper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

I så fall är det ju inte Irfanview som orsakar "problemet" = du behöver inte testa att avinstallera det. Vet du om det är något annat bildrelaterat program du installerat som du inte hade tidigare...?

Det var ett tag sedan jag satt vid "gamla" datorn. Men kan du tänka dig att nu när jag går in så är åter miniatyrerna borta...? Och det hjälper inte att gå och sätta tillbaka bocken vid miniatyrer.

Det här måste vara ett Windows ME-problem. Kanske Ola från Microsoft kan hjälpa oss med det här problemet...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Nu har jag också "lyckats" förstöra min "Miniatyrbildsvisning"

 

1. Testade att associera mina jpg-filer med NotePad (lekstuga). När jag då öppnade dom så öppnades dom i NotePad (ingen skönhetsupplevelse precis). Men viktigast av allt, visningen av miniatyrer FORSATTE ATT FUNGERA.

Så det verkar som om det inte är så vikigt med vilket program som skall öppna. Fungerade även att återställa till Photo Editor.

 

2. Tog bort ALLA fil-associattioner till jpg-filer. DÅ FÖSVANN "Miniatyrerna" äntligen. Associerade sedan tillbaka till "Photo Editor", men det hjälpte inte. Hur jag än gör nu, så visas inga "Miniatyrer".

 

Bästa lösningen just nu är nog att cykla ut till havet och svalka av sig lite (30 grader varmt nu) Pust!

 

Ps. Ej provat Systemåterställning eller Reparationsinstallation av ME (badstranden väntar)

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-15 12:58:28 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tänk! Alla som jag har pratat med som har varit i kontakt med Windows ME suckar och säger att det är proppfullt av buggar och förtretligheter. Men, som sagt var, på något underligt sätt gillar jag ME ändå. Jag brukar dras till besvärliga kvinnor också, men det hör ju inte hit. Eftersom allt annat fungerar, så avstår jag helst från reparationsinstallation av ME, för då uppstår säkert något annat och värre problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos och Lapsang!

 

Amos, tänk att du lyckades till slut... :) Har själv precis tagit en lång kalldusch, men inte gjorde det någon större skillnad. PUH och åter puh! Tänk om man kunde komma ihåg det här senare i vinter när man sitter och huttrar för att det är - 20 ute...

Lapsang, har också läst och hört alla som klankar på ME. Men trots att jag har både ME och XP på datorn ( olika hårddiskar ) så föredrar jag ME i motsats till många andra.

Att jämföra datorer med kvinnor är nog ganska lyckat då vi tycks vara lika nyckfulla och ibland svåra att förstå. Men i båda förhållandena får man tydligen ta det "onda" med det goda ;)

Väntar med spänning att få höra om Amos lyckas få tillbaka sina miniatyrer efter at han svalkat sig med ett dopp i havet...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej på er

 

Jovisst fick jag tillbaka Miniatyrerna, men inte på det sättet jag ville.

Jag provade på alla sätt jag kunde komma på att mixtra med filassociaoner (hur fan stavas det egentligen), men jag redde inte ut det.

 

Sedan provade jag

 

1. ME-startdisk och "Scanreg/fix", men ack nej.

2. Me-startdisk och "scanreg/restore" och det fungerade.

3. Systemåterställningen. Japp det fungerade

4. Reparationsinstallation av ME. Ja det fungerade också.

 

De tre sista åtgärderna återställde alltså "Miniatyrvisningen".

I Lapsangs fall är det väl endast den sista åtgärden som kan komma i fråga, men man kan ju undra vad en reparations-installation gör med ett Me som är uppdaterat eftersom, vad jag förstår, systemfilerna ersätts.

 

Men om du ska mixtra med detta Mejram, så ta en Systemåterställningspunkt först. Eller en Ghost-Image.

 

Beträffande Win ME, så tycker jag att det är ett väldigt trevligt OS med många bra funktioner, dessutom ser det så snyggt och rent ut. Har använt det till det mesta, förutom Datorspel (som jag är i det närmaste helt ointresserad av) och det brukar aldrig krångla.

Om det ändå skulle strula, så försöker jag se till att ha en ny Ghost-Image av det. Det tar ju bara 5 minuter att återställa, så är det som nytt igen.

 

Här är en användbar länk som har en del bra att säga, när det gäller att använda ME (ni kanske har den redan). Kan ge lite idéer.

En viktig sak som der står om är att man skall aktivera stödet för "DMA" på hårddiskarna. Det brukar inte vara aktiverat om man gör en nyinstallation. Min datorhastighet (med många saker), ble upp till tredubblat bara av att klicka i den rutan OKEJ Länk...........

 

http://www.burzurq.com/forum/trevtweak.html

 

Det skall bli lika varmt imorgon (idag) också.

Bada och duscha är det enda som hjälper, men i duschen är det inte lika mycket brännmaneter som i havet just nu. Lutar åt duschen idag istället.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-16 03:30:55 av Amos Bronson Alcott]

[inlägget ändrat 2003-07-16 04:11:00 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack, Amos, för att du lägger ner så mycket jobb på att lösa mitt problem. Hm...jag ska fundera på om jag ska våga reparationsinstallera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hittade faktiskt idag en sak som möjligtvis kan lösa det här, i varje fall så fungerar det på min dator och det har med registret i Wim ME att göra.

 

Eftersom det fungerade att reparera med "Scanreg/restore", så måste ju saken gå att ordna med en registerändring tänkte jag.

 

Simulerade felet och körde ett register-compare-program för båda lägena.

Kollade på skillnaderna och hittade till sist en misstänkt nyckel.

 

Känner mig inte riktigt kvalificerad för det här med registret, tycker att det är svårt att förstå, men kan i varje fall berätta hur det ser ut på MIN dator (kanske inte gäller andras)

 

För att miniatyrena (Jpg) skall visas, så måste denna registernyckel finnas.

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\CLASSES\.jpg\ShellEx\{BB2E617C-0920-11d1-9A0B-00C04FC2D6C1}

 

Om man öppnar den registernyckeln (mappen) så finns det en "Ikon"AB som heter Standard

 

Efter den Ikonen står det

{3F30C968-480A-4C6C-862D-EFC0897BB84B}

Med några slags fnuttar i början och slutet på numret.

 

Fnuttarna behöver man inte fylla i själv, utan om man högerklickar på "Ikon"AB Standard och väljer "Ändra" så fyller man bara i numret

{3F30C968-480A-4C6C-862D-EFC0897BB84B}

så fixar RegisterEditorn fnuttarna.

Med fnuttar menar jag INTE dom tecknen som finns i början och slutet av numret ovan, utan dom måste kopiera/skrivas för att det skall fungera.

 

Det fungerar i varje fall så på min dator, att om hela nyckeln finns så visas jpg-filer som miniatyrer.

Om den inte finns så visas INTE jpg-filer som miniatyrer.

 

Om du inte känner för att strula med det här Lapsang, så strunta i det.

Jag tyckte bara att det var så kul att jag kom på det här, så jag var tvungen att skriva lite om det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Låter intressant. Sitter vid datorn som har fungerande miniatyrvisning och de registernycklar du nämner finns på den. Har kopierat dom för att flytta över till den "gamla" och se om miniatyrerna dyker upp igen även där. Problemet på den är att där finns inte en enda miniatyr längre oavsett vilket typ av bildfil det är = får kopiera över samma nyckel även för .bmp m.fl.

 

Återkommer om jag lyckas...

 

P.S. Ett välförtjänt poäng för ditt engagemang Amos!!!

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-16 22:35:27 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej, Amos! Nu har jag testat ditt senaste förslag och det fungerade INTE på min dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tyvärr funkade dte inte på min "gamla" dator heller. Nyckeln CLASSES fanns över huvud taget inte...Kan bero på att på den datorn har jag ett W98 SE uppgraderat till ME.

Nu spelar det här ingen roll för den "gamla" datorn använder jag väldigt sällan. Den står mest och samlar damm då man ju ändå inte får många kronor för den årsmodellen idag. Duger bra som reservdator för att komma ut på Internet om den här nyare skulle strula...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...