Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera Outlook 2000!!


@dy

Rekommendera Poster

Hej nu är jag lite irriterad på en massa företag. I förrgår fick jag en massa brev från olika företag som handlade om Homepage... Företagen hade fått viruset och skickat det vidare till mig.

 

Jag undrar VARFÖR ett företag kan bli drabbat???

för snart ett år sedan kom Service Pack 1 ut till Office 2000. Med det så ingår ett skydd som gör det OMÖJLIGT att skicka viruset vidare. ´

 

VARFÖR uppgraderar inte företag?

 

Själv har jag NOD som antivirusprogram. Det installerade jag vid jul och har inte gjort något åt det sedan dess (uppgraderingar sker automatiskt). Men endå så klarade den viruset direkt utan problem. Är det verkligen så att det antivirusprogrammet är så mycket bättre än andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrm, jag hänger inte med riktigt!

Antingen är du en skämtare eller ironiker eller också tycker jag att du ska du tänka efter en släng innan du skriver ett sånt inlägg.

Med tanke på att du "vet" så mycket om SP1 och vad det innehåller osv. så ställer jag mig mycket frågande till det första du skriver... (Själv har jag aldrig hört talas om ditt påstående!) Att virus kommer in på ett företags mail och inte upptäcks beror på att de inte har ett (uppdaterat!?) antivirusprogram!

Varför de inte har det kan du ju maila tillbaka till deras Admin och fråga, så kan du återkomma med svaret.

Det är inte företagen utan användarna på företagen som är nyfikna och aktiverar viruset...

Att uppgardera en maskin är en baggis om man nu vill lägga ut de tusenlapparna på ett skapat behov.

 

Ett företag på x antal tusen användare gör inte det bara för att Microsoft släpper en ny version.

 

Du låter förvånad över att ditt antivirusprogram fungerar... Själv skulle jag bli lätt upprörd om inte mitt fungerade! Nu gör det det både här hemma och på mitt jobb så jag slipper bli irriterad, även om man blir frustrerad över att andra inte ser till att hålla sig skyddade.

 

Nu vet du i varje fall att du finns med i dessa personers Adressböcker... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett epost-virus typ Love Letter osv är juh faktiskt inte något som man kan hålla ett helt företag, eller dess ledning, ansvarigt för.

För det första kommer av naturliga skäl viruset innan antiviruset-verktyget.

För det andra är det mest troligt att den person som aktiverar viruset (i detta fall en .vbs-fil som döptes till x.jpg.vbs därför att vissa epost-program tar bort filändelsen) inte har något som helst intresse för datorer & mjukvara, utan avänder datorn som det är tänkt - ett arbetsredskap!

 

Det är en god men tyvärr helt orealistisk, rent av naiv, tanke att mjukvara, datasäkerhet och att den "vanliga datoranvändaren" skall utvecklas på ett sådant sätt att man kan uppnå en total trygghet i användandet av moderna medier.

 

Kort sagt, ju fler funktioner desto fler verkstads-besök.

 

MVH

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär det jag vill säga är att det finns några mer eller mindre enkla sätt för ett företag att hantera epost virus.

 

Ett sätt är att göra som Domstolsväsendet, att i efterhand stänga av epost servern när ett problem uppstår. Troligtvis kostar det rätt mycket pengar och skapar problem.

 

Ett annat sätt är att använda sig av andra epostprogram än Outlook. Men ibland är Microsofts program mer eller mindra standard.

 

Använder man en brandvägg på företaget kanske dataavdelningen kan konfigurera den så att alla .vbs och .js filer nekas att tas emot. Det är sällan en vanlig användare medvetet skickar .vbs filer till en annan. Eftersom detta görs på vägen till användaren behöver man inte göra inställningar på varje användares dator.

 

Även många antivirusprogram klarar av att kontrollera .vbs bilagor i eposten. Det betyder att en brandvägg inte behövs om man i stället har ett bra antivirusprogram. En funktion är att i praktiken kontrollera all epost, och om den innehåller virus.

 

Om nu inget av ovanstående faller i smaken finns det ett par saker som också hjälper men som kräver lite av användaren. Det ena är att användaren har ett nyare Officepaket där virusskydd finns inbyggt.

 

Det allra sista alternativet är att lära alla användare på företaget att t.ex. "personliga" mail från arbetskamraten som är skrivet på annat språk, typ engelska och som har en bilaga ska slängas omedelbart. De ska kontrollera bilagor innan de öppnas. Samt inte minst, så ska dataavdelningen se till så att även efternamnet på filer syns. I Outlook är det en registerändring som alla borde göra.

 

Det var en kommentar bara... läs begrunda och kommentera!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel et tal,

 

Så länge vi vill skicka mail +

bilaga elektroniskt får vi leva

med datorvirus och dess

eventuella konsekvenser.

 

Oavsett teknisk lösning, programvara

eller version finns det alltid ett potentiellt virushot.

 

Slutsatsen är enkel: Vill du

ha 100% säkerhet - använd *inga*

e-postprogram.

 

Några kommenterar:

* Till Outlook 2000 finns en SP-2

att tillgå. Den är så restriktiv

att den i sig kan utgöra ett hot

mot e-postkommunikation ;-)

* Outlook 2002 hanterar säkerheten

klart bättre då den är inbyggd

frå början.

Det finns 3:e parts-verktyg som

möjliggör en mer flexibel hantering

av bilagor.

 

Kort sagt: Det går åt rätt håll.

 

Mvh

Dennis W

www.xldennis.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...