Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ställer jag in TV kanalerna på min dator?


AndersR

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Skulle gärna vilja ha hjälp med följande problem!

Har precis köpt ett datorpaket med ATI All In Wonder 9700 Pro som grafikkort. Hur konfigurerar jag mitt grafikkort så att jag kan se på TV via min dator? I dagsläget är min TV och dator samman länkade via en Scart kontakt och en S-video kabel. Laddade ner och installerade de senaste uppdateringarna från ATI:s hemsida, men utan resultat! Vad är det som saknas?

 

Tacksam för hjälp!

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ha kabeln i dator + TV och gå till Kontrollpanelen > Bildskärm > Inställningar > Avancerat och aktivera TV-UT. Välj sedan PAL + s-videosignal. Ha gärna skrivbordet på 800 x 600 och uppdateringsintervallen på 60 Hz.

Är inte så hemma på just det här kortet men har du Klona-funktion så kan du istället för TV-UT välja Klona så får du bild på både skärm + TV ( enklare att starta filmen då ).

Sedan är det lite olika beroende på TV var S-videoingången sitter. På vår är det i SCART2 ( AV2 på TV:ns display ).

Återkom...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Tyvärr räcker inte detta i mitt fall! Jag kan se mitt skrivbord i min TV, så överföringen dator-TV fungerar. Sedan har mitt grafikkort något som heter TV Initiation Wizard som används för att söka efter och ställa i TV-kanalerna på min dator. När jag startar denna söker den förgäves efter kanalerna. Har även försökt med antennsladden kopplad direkt till mitt grafikkort utan resultat. Dock så verkar det som om signaler går fram eftersom skärmbilden förändras under sökningens gång. Frågan är alltså hur jag får denna Wizard att hitta TV-kanelerna! Någon föreslog att jag skulle koppla en Scart-kontakt till videon och hämta TV-signalerna därifrån, men det känns inte riktigt som detta skulle lösa problemet!

 

Mvh.

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag har fattat det rätt så är ditt nyinköpta kort ett kombinerat grafik och tv-kort. Det du vill är att söka fram kanalerna med hjälp av datorn. I detta fall så kan du utesluta anslutningarna till din TV det krånglar nog bara till det. Din antennsladd ska du då anslutas till ditt grafikkort och sedan är bara frågan hur du utför sökningen. Du bör nog förts se till att det är rätt inställt tex PAL (görs i grafikkortets inställningar). Du borde väl ha fått med någon manual som beskriver hur du ska göra eller någon hjälpfil. Ett annat alternativ är kortets hemsida/support. Du ska kunna få in dina TV-kaneler i datorn i den omfattning som din tv-anläggning ger, precis som en vanlig TV.

 

Du kan troligen också använda någon typ av line in och med denna ta in TV-priogram via SCART från TV eller video/DVD. Har du sedan möjlighet att lagra detta i mpeg1 eller mpeg2 på din hårddisk så har du en fin möjlighet att spara program/filmer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Det är ett gammalt kort väldigt svårt att få tag på Info.

 

Problemet du har att hitta dina Tv-kanaler kan bero på, dina Två TV-tuners som finns i kortet.

Nu hitta jag inget om dom, men allt beror på vilken typ av signal du har i antennen.

Har du Digital kanaler?

Har du analoga Kabel-Tv?

Har du comhem som leverantör? En del kort fungerar inte med dom.

Man måste veta vilken form av TV-tuner du har.

 

Hoppas du får någon lösning på detta!

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett gammalt kort väldigt svårt att få tag på Info.

 

Problemet du har att hitta dina Tv-kanaler kan bero på, dina Två TV-tuners som finns i kortet.

Nu hitta jag inget om dom, men allt beror på vilken typ av signal du har i antennen.

Har du Digital kanaler?

Har du analoga Kabel-Tv?

Har du comhem som leverantör? En del kort fungerar inte med dom.

Man måste veta vilken form av TV-tuner du har.

 

Hoppas du får någon lösning på detta!

 

Tack för ni delar med er!

 

Eftersom frågan ställdes 2003, tror jag inte problemet är aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gommorron säger jag, det missa jag jag fick för mig att den var aktuell.

För jag titta i listan senaste klick, det var tre som läste och jag hängde på.

 

Till mitt försvar, jag hade fått något kaffe då!

 

Tack Alexa

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...