Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemma Nätverk


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej hej!

Jag har suttit och klurat lite på ett nätverk hemma, så jag kan dela ut internet till alla datorer, och även överföra filer och spela mellan datorerna.

 

Jag har funderat på att köpa en Tråd lös router närmare bestämt en DI-614+ (http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=215)

 

Jag hade tänkt att sätta i ett trådlöst nätverks kort i min bärbara dator en DWL-650+ (http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=214)

funkar den att sätta i pci i porten i min bärbar compaq presario 2100 ? eller hur gör jag annars?

 

sen så ska jag koplla in mina 2 staionära genom vanlig ethern (osäker på stavningen) i routern.

 

Tror ni detta funkar bra?

Hur långt avstånd klarar ett trådlös nätverk? blir hastigheten sämre om det är väggar emellan? isfall hur mkt?

 

Tack På förhand Jimmy

 

p.s reserverar mig för eventuella stavfel ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det ska kunna gå såsom du beskriver det. Men det är väl inte PCI port i din bärbara utan till PC-card. Det finns också trådlösa PCI kort men dessa används normalt till stationära datorer. Det sägs att det ska kunna gå 100m fritt utan väggar, men räkna du med att det ska kunna fungera bra i en lägenhet eller från ett hus och ut på tomten. Glöm inte att aktivera din krypteringen. Det är REA på den utrustning du nämner, idag säljs den i paket för 1490:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

okay, det enda jag vet att det är en port man ska kunna sätta in sådna grejer, när du säger är det nog pc card!

 

vart finns den rea:an ?

okey, tror knappast det finns nån i mitt kvarter som kan hacka in i mitt nätverk men men

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Siba och Computer City säljer för 1490:-, Dustin på nätet har också bra erbjudanden på Dlink just nu, samt att de säljer Netgear's motsvarande någon 100:-lapp billigare.

 

Om du inte aktiverar krypteringen så behöver man inte "hacka" du är vidöppen för alla som har en trådlös bärbar dator i närheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...