Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet kopplar ifrån


Bogdan

Rekommendera Poster

Hej!

Det är något konstigt med min router, den bara kopplar ifrån internet heltplötsligt och det händer väldigt ofta, jag har testat med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att underlätta för oss att hjälpa dig måste du tala om vad du har för router, vilken Internetleverantör du har och hur lång tid som går innan den kopplar ner.

 

Har problemet funnits hela tiden du haft routern, eller har det kommit nu?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

routern är en w-linx mb400-x och min internetleverantör är tele2. Det händer väldigt ofta att den kopplar ifrån bara sådär, sen efter att man startat om datorn några ggr( ca 4-6) brukar det funka. Detta problemet har jag haft hela tidensen jag köpte routern. Har även testat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

routern är en w-linx mb400-x och min internetleverantör är tele2. Det händer väldigt ofta att den kopplar ifrån bara sådär, sen efter att man startat om datorn några ggr( ca 4-6) brukar det funka. Detta problemet har jag haft hela tidensen jag köpte routern. Har även testat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag hade gjort, hade varit att kontakta supporten för w-linx.

 

Efter det, om dom inte hade kunnat hjälpa mig, hade jag kontaktat tele2.

 

Hur fungerar det om du inte har routern inkopplad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

utan routern inkopplad funkar det utmärkt. Jag tror att det är någon inställning på routern, vissa använder ju programet "lf connection keeper" men det är inte till för tele2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

 

Jag undrar om du har konfigurerat din router rätt....

Eller om det är nån inställning i datorn som inte är som den skall...

 

Eftersom du nämner Lf connection-keeper så utgår jag från att du har dynamisk IP-adress.

Så det låter som om det inte uppdateras i din dator.

 

Nästa gång det händer, starta inte om.

Starta MS-DOSpromt/Kommandotolken.

I kommandotolken skriver du, utan fnuttar, "ipconfig /renew" och trycker enter.

Prova sedan att ansluta till Internet igen.

Funkar det är det i datorn det är fel.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja jag har redan testat det i ms-dos också men det funkar inte heller.

Jag tror att de är någon inställning som måste rättas till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör med DHCP så kan du prova att knappa in gateway-adressen och DNS-adresserna, om möjligt både i router och dator/er.

 

Oftast kan man göra det fast man har satt det till "erhåll IP-adress".

Sen att det inte skall behövas är en annan sak.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag blev "tvingad" att installera LF Connection Keeper efter att ha skaffat en router (DLink),detta efter att ha blivit nedkopplad varje gång som jag hade varit inaktiv en stund (kanske runt 15 min utan att sända ta/emot så var jag urkopplad). Det är visst så att bredbandslev(jag har Telia) checkar mot min dator att jag är uppkopplad, eftersom jag ligger bakom en router så får Telia ett felaktigt besked och loggar ut, därför LF för att hålla förbindelsen igång. Möjligt är det samma för dig. Finns det inget liknade för Tele2? Det finns olika programvaror för detta, något kanske går att använda för Tele2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...