Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

O VÄLKOMMEN GENVÄG


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Vi får mellan jämna mellanrum någonslags genväg på skrivbordet, Och det verkar som om den stör för datorn blir(segare tröttare) när den genvägen kommer,Den är windows märkt med två streck under ett rakt och ett s liknande. Är det någon som vet vad det kan vara?

Mvh

sören

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Högerklicka på genvägen och välj Egenskaper så ser du vad det är för program den är genväg till...

Återkom med den infon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Det står under egenskaper!

TYP:Fil

URSPRUNG: C:/windows/skrivbord

STORLEK: 257Kb

Det är j-vligt irreterande,Den stör på något sätt så dator blir segare tröttare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Sören.Helena

 

Om den är på 257 Kb, så är det ingen genväg. En genväg är på 1 Kb ungefär. Det är vad jag förstår en fil med filändelsen *.fil. Jag gissar att det under egenskaper står att den öppnas med "okänt program" eller liknande.

 

Det måste vara någon process eller något program på datorn, som skapar filen. Det gäller att ta reda på vilken.

 

Tycker att ni först, för säkerhets skull undersöker filen med ert virusprogram.

Om det verkar okej, så kan ni försöka öppna filen med programmet "Anteckningar".

Ibland kan man då få en idé om vad det är för slags fil och vad det kan vara som framställer den.

 

Men ni kan ju börja med att efter ni viruskollat, köra en spyware-koll med gratisprogrammet Ad-Awere. Finns att hämta här.......

http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/

 

Sedan kan ni göra en "Trojanscanning" med Swatit. Gratis och hämtas här....

http://swatit.org/download.html

 

Obs. Glöm inte att uppdatera ovanstående två program när ni installerat dom, och sedan fortsätta göra så med jämna mellanrum.

 

Om inget av detta hjälper, är det bara att hoppas att Mejram kommer med en lysande idé.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-30 01:58:12 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tyvärr är det alltför sällan de där "lysande idéerna" dyker upp :)

Gör allt som "Amos" beskrivit då det nog lutar åt någon form av SpyWare. Kolla med Ctrl-Alt-Del vilka program som är igång när den här ikonen dyker upp och datorn "känns slöare". Kika även under Autostart-fliken ( gå via STAR > skriv msconfig ) om det är något där som ser suspekt ut. Du ser längst till höger vilka program/mappar som respektive rad hänvisar till ( klicka gärna på förstora sidan om du bara får upp en mindre ruta ).

Återkom...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Det som är under, msconfig Autostart var en hel del men jag vet inte vilka program som man bör ha? Dom är!

 

clock sync

internet washer

scan security

task monitor

system tray

nav agent

c-media mixer

z browster launcher

pointer

stillmage monitor

hpdj taskbar utility

in cd

critical up date

aktivetets fältet

kazaa

when usaver

ad-awere

load power profile

scheduling agent

script blocking

true vector

zone alarm

microsoft office autostart

winzio quick pick

gs start up

 

Är det nått av det här som spökar?

 

Mvh

sören

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Oj, det var många, autostartar dom allihop? Tar i så fall massor med datorkraft.

 

"When usaver" är ett elakt spionprogram. Det måste du ta bort genast. Troligen installeras den med Kazaa.

Byt till "Kazaa-lite" om du inte redan gjort det. Installeras utan Spyware.

 

Här är två länkar om autostart-program där du kan kolla igenom den listan du skrivit upp. I första länken beskrivs hur du blir av med "When usaver"

 

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

 

http://www.pacs-portal.co.uk/startup_pages/startup_full.htm

 

"z browster launcher", kan man ju också undra vad det är. Skumt????????

Kan finnas mer också. En del av det som står i din lista känner jag ej till.

 

Men ta och gå igenom alla program som autostartar och jämför med länkarna här ovan och ta bort så mycket som möjligt.

Program som "kazaa" och "microsoft office autostart" kan du ju bocka av. Finns ingen mening med att dom skall autostarta och stjäla datorkraft. Så är det nog med mycket i din lista.

 

Var bara uppmärksam på att du inte bockar av t.ex "Antivirus" eller "Brandvägg".

 

Tycker det är konstigt att Ad-awere inte tagit bort "When usaver", använder du senaste versionen Ad-awere 6.0 och har den uppdaterad.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-30 17:07:00 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Som tidigare har Amos gett ett bra svar med tips om hur du rensar i Autostart. Just KaZaa tycker jag absolut du ska ta bort.

Efter att du tagit bort KaZaa kan du prova att scanna datorn efter "spioner" med SpyBot från http://spybot.eon.net.au som ofta hittar mer än AdAware.

Sedan är det ju flera av Autostartprogrammen som du själv måste välja om du vill ha kvar. De går ju att starta manuellt vid behov istället då det ju är sällan man använder samtliga program vid varje uppstart. Och de tar ofta alldeles för mycket av datorns resurser = "den blir slö". Prova dig fram. det går ju alltid att sätta tillbaka bockarna i Autostart om man så önskar...

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Ska inte norton vara med på autostart? Och i så fall hur får jag in norton där?

 

Mvh

sören

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ta en titt på

 

nav agent

 

från listan du skrev förut. Det borde vara Norton. Kolla så får du se.

Du kan maximera "Autostartfönstret", så kan du lättare se ALL information om autostartobjekten.

 

Leta också i de två länkarna jag gav dig, det finns mycket att hämta där.

 

När det gäller Norton, så borde du märka om det autostartar, när du startar Windows.

För att närmare se vad som är aktivt i Norton, så får du gå in i själva programmet och titta efter hur det är konfigurerat.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med det, eftersom jag själv använder Panda Antivirus och inte vet något om Nortons inställningar.

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-31 02:17:08 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har själva både NAV och Norton Firewall. För att NAV ska starta automatiskt måste du öppna NAV >Alternativ > AutoProtect och bocka i Aktivera AutoProtect ( eller Enable om du har den engelska versionen )och Starta AutoProtect samtidigt med Windows ( Start with Windows eller liknande ). Vill du att NAV ska ha automatiskt LiveUpdate ( NAV söker uppdateringar varje dag = bra! ) måste du även bocka i det i LiveUpdate.

Sedan bör du även aktivera E-postscanningen då det ju ofta är via den som virus kommer...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Nu har jag installerat kazaa lite istället, Och tagit bort massor ned program från autostart, Installerat spy bot och har även ad-awere, och swat-it.

uppdaterar dagligen, Men den där förbannade genvägen kommer fortfarande.

Nu står det under egenskaper att den är på: 643 Kb, Ursprung C:/ Windows/skrivbord, Är det någon som vet vad genvägen kommer ifrån?? (Har även avinstallerat flera program, Sen det där med kazaa lite den är ju båttre än den andra på många sätt.

 

Mvh

Sören

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Sören

 

Två saker som du skulle kunna göra är att............

 

1. Göra en sökning i t.ex sökmotorn Google på filnamnet. Om det är någon känd företeelse, så kan man ofta få någon ledtråd där.

 

2. EFTER ATT HA VIRUSKOLLAT den (NAV, Swat-it och Spy bot), så prova med att öppna den med programmet "Anteckningar" och se om du kan få någon ledtråd där.

Om du får någon inkörsport där , men inte förstår den, så kan du även då söka lite på "Google", om det materialet du fått fram om filen genom "Anteckningar".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Hel Och Ren

 

HEJ! Nu har den vita ikonen med windowsflaggan återkommit!!! Har Öppnat den i Word Pad och den är stor och full av fyrkanter. Men när man börjar titta närmare på den mellan furkanterna så finns där bokstäver. Det verkar som om det är namn från min adressbok. Jag kan känna igen flera stycken därifrån så det lutar åt att det är Outlook som skapar den här filen?

Men varför??? Kan någon svara på det?

Förbryllad Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Helena

 

Tyvärr lika förbryllad som du.

Hoppas någon annan kan hjälpa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ Mejram!

Har Du någon lysande idé om min ikon som jag beskrev lite närmare i denna tråd den 16.e juni. Den är en gåta för mig.

Jätte tacksam för alla svar. Om nu någon orkar engagera sig.Annars är jag tacksam ändå. Får alltid så mycket hjälp här av Er Alla.

MVH Helena

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-18 21:43:53 av sören.helena]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har faktiskt letat som en liten iller på nätet om vad det här kan vara. Då du scannat efter virus/SpyWare o.d så återstår ju bara någon form av update/backup av något program i Windows vad jag förstår. Har kikat på listan med AutoStartande filer/program och vill hitta bra info om några av dom innan jag ber er ändra något.

Har ni Automatisk update av Windows???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ Mejram!

 

Tack för svaret.

 

Ja vi har automatisk update. Vi kollar även själva ibland.

 

Nu är jag så stressad så jag inte kan tänka för vi är på väg upp till Dalarna. Vi ska gifta oss där i midsommar. Vi ska åka NU! Kommer tillbaka på måndag. Jag hör av mig då.

Trevlig Midsommar önskar Vi Alla! :) :)

MVH Helena & Sören

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Hoppas ni hade en skön MIDSOMMAR-helg med bröllop och allt. Önskar er all lycka tillsammans :)

 

Testa att ta bort bocken framför "Critical up date" i Autostart ( START > Kör > skriv msconfig + OK. Gå till fliken Autostart. Kommer ändå nya filer till skrivbordet kan ni lugnt sätta tillbaka bocken...

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-19 19:08:49 av Mejram]

[inlägget ändrat 2003-06-19 19:10:03 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej Mejram! Tack vi hade en lugn och skön midsommar vädret till trots.

 

Jag gjorde som du sa/skrev tog bort bocken. Nu är det bara och vänta och se då.

 

Vi hörs säkert igen

MVH Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ & HÅ!

 

Ikonen har kommit tillbaka. Och när jag har den på skrivbordet så går allt jätt trögt tills jag kastar den i papperskorgen..

 

Jag tror jag ger upp!

 

MVH Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Helena!

 

Det är då för konstigt...?

Kollade du med ctrl-alt-del vad det var för program igång i bakgrunden när den dök upp???

Vet inte riktigt vad ni redan tagit bort ur den lista med program i Autostart. Men det är ju troligen där ni, med lite tålamod, kan hitta vad det är för program som skapar genvägen. Måste erkänna att det är många som jag inte vet hur de fungerar. Om det finns ett val att t.ex spara en log från en scaning eller backup av datorn på just Skrivbordet. Men då borde det ju stått när ni högerklickar och kollar egenskaperna...?

Återkommer om jag hittar nå´t nytt att tipsa om.

Hoppas att ni fortfarande njuter av Smekmånaden :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Nej tyvär gjorde jag inte det men ska göra det nästa gång.

 

Kollade nu och då har jag:

Explore

Zonealarm

Navapw32

Rnaapp

Ppmemcheck

Ppcontrol

Cashman

Loadqm

Systray

 

Tog förut bort en massa program på Autostart men nu har jag plöstligt en massa program där igen?

Under Autostart:

Cacheman

ScanRegistry

SystenTray

LoadPowerProfile

NAVAgent

Aktivitetsfältet

LoadQm

PPMemCheck

CookiePatrol

CriticalUppdate(satte tillbaka det)

PestPatrolCenter

LoadPowerProfile

ScriptBlocking

TrueVector

SchedulingAgent

ZoneAlarm

 

Ser du något här som jag kan ta bort?

Cacheman, Pestpatrol har jag nyss laddat ner och de kan jag väl ta bort?

 

Japp! Den tog vi ut i förskott för nio månader sedan då vi träffades. Fast den varar ännu!

Helena

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla nästa gång den dyker upp...

Har gått igenom vad som Autostartar och det enda du kan prova att bocka av är LoadQM. Samma sak där sätt tillbaka bocken om det inte löser problemet.

Sedan har du ju SchedulingAgent som du även kan bocka av om du inte har konfigurerat någon schemalagd aktivitet via START > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Schemalagda aktiviteter. Om du har det så testa att ta bort det ett tag.

Sedan har du ju en hel del skyddsprogram installerade nu, med massor av program som autostartar = tar kraft från datorn. Men där måste du själv bestämma hur du ska göra. Själv har jag NAV 2002 + Firewall 2002 + AdAware ( alla uppdaterade ) och känner mig så trygg man kan vara.

Ser med spänning fram till nästa ikon dyker upp...

Låter härligt med nio månaders smekmånad :)

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-29 17:42:33 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

 

Har gjort ALLT du föreslagit. Idag dök ikonen upp igen. De program som körs är:

Outlook Express

Explore

Zonealarm

Navapw32

Rnaap

Systray

Den är på 229kb

Öppnade den igen och den är täckt med små fyrkanter. Men ibland står det en bokstav mellan varje fyrkant och det verkar som om namnen kommer från min adressbok i Outlook?

Ja jag blir inte klokare i varje fall.

MVH Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...