Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sladdar, kontakter och psykbryt!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Detta är läget:

Har ADSL uppkoppling som funkar utmärkt. Modemet är av märket D-Link, Dl-200. Detta har ett line in urtag (RJ11c) och ett urtag (USB B hona) till USB på datorn. Nu har vi köpt D-Links Dl-604 Router för att den var prisvärd och fått goda betyg i olika tester. Problemet vi sitter med just nu är att rotern skall kopplas från Wan till wan på dsl-modemet. Någon sådan port finns alltså inte. Nu har jag flängt omkring på internet och sökt bland begrepp som:

hubb, switch, gateway, adapter, accesspoint, splitter, konverter, könsomvandlare, för att inte tala om alla olika kontakter (RJ45, 11, usb A ho/ha, usb B ho/ha och alla andra olika namn...

Jag bara smäller av! Kanske är jag en smula trög men helt plötsligt inser jag att jag inte har en susning om hur detta egentligen fungerar. Tänk om jag skulle finna en omvandlare som har de olika kontakter jag letar efter och det slutar med en explosion? Jag menar, det finns en anledning till att det exempelvis inte säljs grenkontakter som sätter igop en jordad kontakt med ett telefonjack. Det skall helt enkelt inte kopplas ihop! Så då undrar jag vad det är som åker omkring i sladdarna egentligen?

Ifrån splittern på adsl anslutningen kommer telefonköret in och ut. Att det sitter en splitter där är för att vi skall kunna tala i telefon och surfa samtidigt. Men varför är det egentligen en usb (den kvadratiska lite långa) till datorn? Jag fattar ju att modemet måste ha ström för att funka och att det nu, eftersom det inte har egen strömförsörjning) antagligen snor lite från datorn genom usb kontakten. I övrigt ser jag ingen anledning till att den inte skulle kunna vara kopplad till exempelvis en hubb (eller switch). Hubben kan då vara försörjd genom antingen datorn eller genom egen elsladd. Men jag hittar ingen hubb som har usb och wan. Däremot finns det då något slags ethernet-kör till bärbara datorer som ser ut som en usb-kontakt + liten klump (innehållande ngt slags nätverkskort)+ ett lan-urtag (hona). En wan passar ju in i hålet för både wan och lan, jag kan i alla fall inte förstå skillnaden men där måste ju finnas en annars skulle ju de olika kontakterna inte finnas...

Problemet här är att jag inte fattar grunden i detta. Det som åker i telefonsladdarna och in i modemet, skall sedan vidare därifrån till routern. Om man då tar en sladd USB B hane och sätter i modemet, kopplar andra ändens USB kontakt till en hubb med egen ström. Till hubben kopplar man sedan en sån där ethernetpryl(som jag skrev om ovan)genom dess andra USB-kontakt. Som jag ser det har jag nu på mitt eget lilla sätt förvandlat USB till RJ11c. Vad händer om jag pular in den i wan? Finns det enklare sätt? En vanlig omvandlare wan hona - usb B hane? Och kommer modemet då att bli strömförsörjt genom denna koppling av routern? Eller är det bara helt enkelt så att jag måste börja om från början med att köpa nya prylar?

 

Detta är vad jag vill uppnå:

Stationär dator, win XP pro

Bärbar dator, win XP pro

Båda med inbyggda ethernet-kort.

Router med brandvägg.

ADSL-intenet uppkoppling samt två stycken skrivare som skall vara åtkomliga utan att båda datorerna måste vara igång.

 

Som det är nu består nätverket av adsl-anslutning via den stationära datorn. En skrivare till den och en skrivare till den andra bärbara datorn. Detta är så himla tjafsigt.

 

Jag vill att det ska se ut såhär:

telia - adslmodem - router med brandvägg - Switch!

Därefter tänker jag mig att man drar vanliga ethernet sladdar från våra två datorer till switchen och då kan var och en gå ut på nätet oberoende av den andre. Skrivarna sitter också i switchen med varsin USB-kontakt. Men finns det switchar med både lan och usb?

Och fortfarande kvarstår som sagt problemet med att sätta ihop routern med modemet... Och vad i hela världen är en printerserver? Tänk vad enkelt livet var innan datorernas intrång i hemmets frid inleddes......

 

Anette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var en fråga de....

 

DI-604 är som du upptäckt avsedd för Ethernet standard på både "in" från Internet och "ut" mot datorerna. Tidigare trodde jag inte att detta gick att ansluta något annat än Ethernet modem, men kanske! Om du går till www.kjell.com och tittar på de adaptarar som de har USB till Ethernet numer 38761 samt 68129 (du kan gå till shop och skriva in dessa nummer i sökfältet). Jag vet inte om detta fungerar med dessa adaptar men du behöver ju något som omvandlar från ditt ADSL modem som är för USB till Ethernet, så kanske. Möjligt att du kan höra med Dlink supporten, de har hjälpt mig tidigare med en del frågor (jag har själv DI-604). Eftersom du har både modem och router från Dlink så borde de veta om det funger med dessa adaptrar.

 

En annan möjlighet (om inte ovan fungerar) för att slippa att byta ut ADSL-modemet kanske är att låta DI-604 utgöra en switch i nätverket och att låta ADSL-modemet gå in i en av dina datorer via USB och att du sedan delar Internet via denna datorn genom ditt nätverk. Kan gå, men du missar att kunna ha DI-604 som en brandvägg.

 

Såg en sak till i din fråga, den frågan får man läsa i omgångar :)

 

Du kommer att få problem med din önskan om skrivare. DI-604 har ingen skrivarport, om du inte skaffar en separat skrivarswitch (eller vad det heter) så kan du inte få skrivaren att gå till en dator som inte är igång. I alla fall så har jag inte fått mitt nätverk att fungera till en dator som är avstängd, det vill säga ska du nå skrivare eller hårddisk eller liknade till en dator i ditt nätverk så måste denna vara igång.

 

I övrigt så funger DI-604 utmärkt i mitt nätverk med tre datorer som är ansluta via DI till Internet via Telia ADSLmodem.

 

Tänk på en sak att när du kör igång ditt nätverk ta och inaktivera dina mjukvarubrandväggar i datorena, detta för att få fart på nätverket. När du fått detta, så öppnar du upp dina mjukvarubrandväggar för ditt interna nätverk och kan därefter ha de igång. Du bör ha både din DI + mjukvarubrandväggar för att vara säker

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-24 18:01:38 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...