Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB 2


AlbertPettersson

Rekommendera Poster

AlbertPettersson

Hallå!

 

Jag undrar över en sak med USB 2. Måste man ha ett nytt USB-uttag i datorn för att använda det eller räcker det med de vanliga USB-uttagen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

USB1 och USB2 passar i samma uttag. Men ansluter du USB2 utrustning i ett USB1 uttag som kommer överföringshastigheten att vara i USB1 standard (dvs betydligt lägre). Detta går normalt, det tar bara lite längre tid. Det kan dock finnas utrustning som måste gå i USB2 uttag för att fungera, tror tex att externa DVD brännare, vissa typer av externa hårddiskar etc kan ge problem i USB1 men detta framgår säkert av manualen om USB2 utrustningen är kompatibel med USB1. När jag ansluter en USB2 i ett USB1 uttag så kommer det upp en varning att man gör detta, men deta kan man strunta i om man vet att utrustningen man har går i USB1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

USB2 passar i USB1 uttag. Dock går då överföring enligt USB1 standard dvs betydligt långsammare. Det kommer upp en varning om man ansluter en USB2 i USB1 men detta kan man strunta i om man vet att den utrustning man ansluter fungerar med USB1, det framgår av utrustningen manual om den är kompatibel även med USB1. Det kan finnas utrustnig tror tex att externa DVD brännare och hårddiskar kan vara sådana som ger problem i USB1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

USB2 passar i USB1 uttag. Dock går då överföring enligt USB1 standard dvs betydligt långsammare. Det kommer upp en varning om man ansluter en USB2 i USB1 men detta kan man strunta i om man vet att den utrustning man ansluter fungerar med USB1, det framgår av utrustningen manual om den är kompatibel även med USB1. Det kan finnas utrustnig tror tex att externa DVD brännare och hårddiskar kan vara sådana som ger problem i USB1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta svarsantalet med forumet har fått fnatt fnatt fnatt

 

Ett tillägg till tidigare inlägggggg är att om du önskar ha USB2 överföringen så måste du skaffa ett instikskort med USB2interface (kostar inte så mycket)till din dator, men kolla så att du har ett Windows som supportar USB2

[inlägget ändrat 2003-05-24 10:34:21 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Hej!

Ursäkta att jag blandar mig i tråden.

Undrar skrev:

- Det trodde jag också (och därför nyinstallerade jag Windows XP Pro med SP1 (som gör stöd för USB 2.0) på min maskin (Dell Dimension 8100). Jag skaffade också ett PCI-kort för USB 2.0(Adaptec) och sedan ytterligare ett PCI-kort (från VS-Com) men WinXP Pro kände inte igen dem. Det visade sig att moderkortet inte var förberett eller inte gav stöd för USB 2.0 eller vad det kunde vara...

Så vad jag menar är att "om GAPa's moderkort inte är förberett för USB 2.0 så är det kört." Då får GAPa nöja sig med att köra sin "sak" med den mindre hastighet som USB 1.1 erbjuder.

Hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Nej nej, ett moderkort kan absolut inte neka ett pci-korts funktioner. Ett USB 2.0 kort SKALL fungera med ALLA moderkort. Dock skall man akta sig för billiga taiwan-tillverkare som inte verkar ha fått ordning på signerade drivrutiner till XP vilket kan orsaka att ingenting alls fungerar.

 

< Asus P4B533-E | 512 OCZ EL PC3500| P4 3,06@4,02 Engineering Sample | Hercules 9700 Pro | 1xWD80, 1xWD180, 2xMaxtor 160, 1xPioneer A04>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Dreadlock

Återigen ber jag om ursäkt för min inblandning. Jag saknar kunskap för att argumentera för det ena eller det andra hållet. Mitt inlägg var frukt av min egen erfarenhet och av den info jag fick från Dell-support, där de mycket bestämt sa att moderkortet på min Dell Dimension 8100 inte hade stöd för USV 2.0. Däremot var den nyare generationen av Dimension-datorer förberedd för USB 2.0. Jag vet inte om VS-Com USB 2.0 kortet var tillverkat i Taiwan eller i Republiken Kongo, men jag vet definitivt att Adaptet-kortet inte kom från dessa nejder. Vad jag kan säga är att installationen av dessa olika kort resulterade i att Enhetshanteraren under "Andra enheter" visade ett stort gult frågetecken och meddelandet "Enheten stöds ej". Drivrutinerna som följde med korten eller nedladdade drivisar för Win XP Pro hjälpte föga.

Inom parentes kan jag tala om att jag försökte installera dessa kort i en annan äldre "Dimension-burk" med Win Me, dock med samma nedslående resultat. Så jag resignerade och får använda mina perifera enheter med USB 1,1 tills jag skaffar en ny maskin.

Nu vill jag emellertid se en glimt av hopp efter ditt påstående, så jag undrar om du vill vara vänlig och försöka hjälpa mig (och alla andra som haft problem med USB 2.0-korten). Du har fått problemet beskrivet i ett nötskal, så du kanske kan rekommendera ett bombsäkert kort?

Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det låter mycket mystiskt att inte korten kommer med, så därför var jag tvungen att skruva isär min riktigt uråldriga p2a som inte ens har vanliga USB portar för att prova. Jag har nu fått det att fungera med två olika kort (Lacie och belkin).

 

Jag installerade windows XP med sp2 (dock inte den som har sp2 eller sp3 integrerat i installationen då dessa versioner har visat sig innehålla buggar). Installerade utan usbkortet. Stängde av, stoppade i kortet och bootade om, dock utan att windows identifierade något av korten. Bytte sedan till den understa pcibussen, och voila! Nu funkar det. Rekommenderar alltså:

1) Lacie kort

2) Nyaste drivrutinerna från tillvekrare

3) SP2

4) Understa PCI-slotten.

 

< Asus P4B533-E | 512 OCZ EL PC3500| P4 3,06@4,02 Engineering Sample | Hercules 9700 Pro | 1xWD80, 1xWD180, 2xMaxtor 160, 1xPioneer A04>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej jag håller med Dreadlock att det borde fungera med ett PCI kort oberoende av vilket moderkort man har. Jag har varit inne på några av tillverkarnas hemsidor (för USB2 kort)och det finns inga systemkrav på annat än minst Win 98SE. Tonybollo borde höra med supporten på tex Adaptec (titta på deras hemsida). Hade du provat med de tillhörande drivrutiner som följer med kortet? Att Dell skulle vara så unik att den inte kan ta stödja PCI kortet verkar underligt, men jag har själv inte försökt att installera något USB2 kort ännu. Jag kör fortfande i reducerad fart i USB1. Någon som vet mer....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Hej "undrar". Tack för synpunkterna. Jo, jag var på Adaptecs hemsida men där fanns inte mycket att hämta. Jo, jag använde mig av den CD med tillhörande drivrutiner som följde med kortet. Jo, jag "ventilerade" problemet både här och på IDG:s e-forum. Det var ett par stycken som svarade att de hade samma kort, vilket fungerade hos dem. Det var därför jag vände mig till Dell-support, där de kom med det där "historien" om moderkortet. Jag vet inte om det låg någonting bakom det eller om de bara ville bli av med en okunnig frågvis hjälpsökande kund. Detta var någon gång vid årsskiftet så jag resignerade, som sagt, och körde mina grejer i USB1. Hör gärna av dig om du får veta mer om problemet.

___________

 

Hej "Dreadlock"

Nu har jag verkligen fått blodad tand för det där Lacie-kortet du har. Jag har tittat hos Dustin och där hittade jag "Belkin-kortet" men inte "Lacie-kortet". Jag ska ringa dem i morgon och höra. Får jag ställa ett par frågor till dig?

1) När du pratar om "nyaste drivrutinerna från tillverkaren" antar jag att det gäller de drivrutiner som följer med kortet när man köper det?

2) Nog överraskar du mig alltid! Först det där med moderkortet och nu detta med SP2. Det har jag aldrig hört talas om! Jag har en ren installation av WIN XP Pro "med SP1". Så står det i alla fall på installations-CD:n och därmed skulla Win XP ha det stöd för USB 2.0 som jag behövde. Men SP2? Är det ett nytt servicepaket som man "ska" ladda ner från Microsoft?

3) Naturligtvis ska jag stoppa in kortet i understa PCI-slotten, som du säger. Men, kan jag fråga varför? Finns det någon skillnad mellan de olika socklarna? Man lär sig alltid något nytt.

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror att han menade att du skulle titta på Adatechs hemsida och download och ladda hem det senaste de har för ditt USB2 kort

 

Titta också på deras Support Knowledgebase och sök på ditt USB kort och se vad det finns för tips.

 

Jag tog hem ett svar här nedan som exempel:

 

It is possible the Adaptec USB 2.0 controller is currently using USB 1.1 drivers and not the USB 2.0 drivers, in as much as the drivers may not have been installed as yet.

 

To verify that this is the case, open Device Manager in Windows and look at what is listed under the Universal Serial Bus icon (the USB listings). When looking at the USB device listings, are there any icons that have a yellow exclamation mark next to them?

 

Also check if there are any “Other Devices” or “Unknown devices” entries to see if a USB device is present.

 

If so, then download the driver files for your specific product and specific Operating System.

 

After downloading the file double-click on the file to extract the drivers to the default directory of "C:\Adaptec\USB 2".

 

Now go back to the Device Manager and double-click on the any USB listing that has a 'yellow exclamation mark' next to it to select the properties of the device.

 

From here switch to the 'Driver' tab. Select the 'Update driver' button and this should start the “Update Driver Wizard.”

 

Direct this wizard to the files that were extracted from the Adaptec download (in the directory "C:\Adaptec\USB 2").

 

If you do not have any entries in Device manager that have a 'yellow exclamation mark' for a "USB 2.0 PCI controller", then you should make sure that you have loaded the driver for your attached USB device (this applies to Windows 98 SE only). In Windows 2000 and Windows XP, you might also have the Microsoft USB 2.0 drivers installed for the controller. Look to see if the word "Enhanced" appears in one on the USB device listings. If you do see this in a model listing, then the USB 2.0 drivers have likely been installed. It might also be that the Adaptec USB 2.0 drivers are installed but just are not functioning correctly. If you suspect this, then you might try reinstalling the drivers for the "Enhanced" controller to make sure that the installation of them has been done properly.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Tack, tack "undrar"!

Allt detta och mycket mer pysslade jag med i början på året. Bifogar här en resumé även om den blir plågsamt lång:

-- 4 januari

Efter en del om och men har jag nu en ren (jag vill tro det) installation av

WIN XP Pro med SP1 (åtminstone står det på CD-skivan: "Innehåller Service Pack 1"

- Version 2002. Men lika förbaskat kvarstår problemet! På enhetshanterarens rubrik

"Andra enheter" kommer det avskyvärda meddelandet: "Enheten stöds ej". Och under

rubriken "USB-styrenheter" finns inte minsta tillstymmelse till nån USB 2.0-styrenhet.

Då jag saknar kunskap kan jag inte spekulera om detta. Men var sitter felet? För

någonstans finns det ett fel? Jag har fått tipset att jag skulle in på BIOS och

uppdatera något som kunde heta "escd" eller "ec..." eller något liknande

(inte världens bästa tips alltså)Mycket tveksam har jag gett mig på BIOS och

försökt luska fram något som kunde "uppdateras" men jag gav upp. Det enda jag hittade

som kunde ha samband med problemet var under "PCI IRQ Assgnement", nämligen

"(unknown manufacturer) comm adapter IRQ 3". Men vad vet jag?

-- 5 januari

Jag har försökt installera drivrutinen både med utgångspunkt från Enhetshanteraren

och Kontrollpanelens "Lgg till maskinvara" (här hittar jag i listan "Enheten stöds ej".

När jag klickar på uppdatera drivrutin blir resultatet att "Guiden uppdatera maskinvara

kan inte fortsätta" och man hänvisas till felsökaren. Har kört felsökaren men kommer

inte någonstans. (!!!)

Du nämner att du har också ett Adaptec-kort. Kan du kort beskriva (om du kommer ihåg,

förstås) vad du gjorde när du installerat kortet? Följde en CD-skiva med kortet?

Kunde WIN XP läsa den utan problem? Tack snälla för hjälpen.

-- 6 januari

Nu ska jag ägna trettondagen att pyssla med Adaptec-kortet (installera det i annan burk

med WinMe, flytta det mellan olika socklar på WIN XP-burken och allt annat ni kommit på).

Lovar att återkomma och berätta om resultatet av min "gärning".

När jag ser att ni har värfungerande Adaptec-kort (både 3100-LP och 2000-LP börjar

jag misstänka att jag fått ett felaktigt kort, helt enkelt.

-- 7 januari

Till Maratonmannen vill jag tillägga att när jag har använt mig av guiden

"Lägg till/uppdatera maskinvara", stoppat in CD-skivan och valt att söka från CD-ROM

har jag fått meddelandet: "Det finns ingen information om den här enheten på den angivna platsen".

Sedan kommer jag, som sagt, ingenstans med felsökaren (vilket just nu förstärker mina misstankar

om att det kan vara något fel antingen på kortet eller på CD-skivan).

 

Jag ger upp! Hela dagen gick i går med att öppna och stänga lådor och flytta det förbaskade Adaptec AUA 2000-LP USB 2.0-kortet mellan olika datorer och olika tomma PCI-socklar. Inte ett dugg hände. WIN Me känner inte heller kortet. En gång vid omstart på WIM XP-datorn fick jag ett 2 sekunders meddelande, som sa något om "En av USB-enheter anslutna till datorn fungerar felaktigt. Klicka här för ... ", och så försvann meddelandet! Jag har omstartat trettiotal gånger sen dess men inget meddelande syns.

Jag har beställt ett annat USB 2.0-kort och väntar med spänning på vad som händer då. Annars får jag nöja mig tills vidare med USB 1,1-hastighet.

Tack till er alla för hjälpen. Kanske återkommer jag med goda (?) nyheter.

 

OCH JAG GAV UPP!!

Tack igen "undrar". Jag tycker att ditt intresse och hjälpvillighet är värt minst 5 poäng. Du får 1 av mig som bevis för min tacksamhet.

Tonybollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du använder XP så finns stödet för usb 2.0 i XP SP1...

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Nä...men god morgon bäste TalisMan! Det känns skönt att veta, att en av våra e-forums vänner sover så gott medan vi andra försöker lösa problem.

Om du nu har ätit frukost i lugn och ro kanske kan du ägna tid åt vad vi sgt vid tidigare inlägg.

 

I mitt första inlägg den 25 maj sa jag följande:

<< - Det trodde jag också (och därför nyinstallerade jag Windows XP Pro med SP1 (som gör stöd för USB 2.0) på min maskin (Dell Dimension 8100). >>

 

I mitt inlägg den 26 maj sa jag som svar till vännen "Dreadlock":

<< 2) Nog överraskar du mig alltid! Först det där med moderkortet och nu detta med SP2. Det har jag aldrig hört talas om! Jag har en ren installation av WIN XP Pro "med SP1". Så står det i alla fall på installations-CD:n och därmed skulla Win XP ha det stöd för USB 2.0 som jag behövde. >>

 

I mitt inlägg den 27 maj sa jag som svar till vännen "undrar":

<< Efter en del om och men har jag nu en ren (jag vill tro det) installation av WIN XP Pro med SP1 (åtminstone står det på CD-skivan: "Innehåller Service Pack 1" - Version 2002. Men lika förbaskat kvarstår problemet! På enhetshanterarens rubrik "Andra enheter" kommer det avskyvärda meddelandet: "Enheten stöds ej". >>

 

Så nu undfrar jag: Vart och hur yttrar sig Win XP:s "berömda" stöd för USB 2.0?

 

Sov mindre och kolla mera ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde vara en fråga till Ola Fransson , ursäkta att jag bara klev in i diskussionen och la mig i på tom mage :)...

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tonybollo:

 

1) Med nyaste drivrutinerna från tillverkaren, menar jag just det. DE NYASTE - alltså inte de som ligger med på cdskivan utan de du kan tanka hem från deras hemsida. Oftast är det så att det hunnit komma ut nya versioner av mjukvara innan du fått tag på cdn. :)

 

2) SP2 snurrar runt endel på nätet - sök och du skola finna.

 

3) Det hela har med IRQ'er att göra och vissa PCI kort delar IRQ med varandra, men egentligen är det BIOS och DPMI poolens uppgift att dela ut rätt till alla och se till att det inte krockar. Dock så kan inte alla kort tillgodogöra sig den tilldelade IRQ'n vilket gör att det kan upphöra att fungera helt. Skräckexempel: När jag stoppar i mitt 3-com nätverkskort så är allt frid och fröjd, men om jag sedan stoppar in ett soundblaster live! kort så fungerar ingen av dem. Tar man sedan ut ljudkortet fungerar fortfarande inte nätverkskortet. Så man får börja om från början. Tricket är att sätta ljudkortet först och längst ner och sedan fylla på!

Knasiga datorer :)

 

< Asus P4B533-E | 512 OCZ EL PC3500| P4 3,06@4,02 Engineering Sample | Hercules 9700 Pro | 1xWD80, 1xWD180, 2xMaxtor 160, 1xPioneer A04>

< Asus P4B533-E | 512 OCZ EL PC3500| P4 3,06@4,02 Engineering Sample | Hercules 9700 Pro | 1xWD80, 1xWD180, 2xMaxtor 160, 1xPioneer A04>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Dreadlock:

Tack för dina förtydliganden!

Nu har jag beställt LaCie USB2-kortet. Dustin hade det inte i lagret så det kommer om ett par dagar. Under tiden har jag varit hos LaCie.com/se och hämtat hem "LaCie_USB_Driver_Install. zip, som borde vara DET NYASTE oavsett vilken mjukvaran som kommer med kortet eller..? Där har jag också set följande instruktion: << "USB2 Driver -The USB2 driver must be installed before connecting any LaCie USB 2 device to a PC." >> Jag tolkar detta som att den nedladdade drivern måste installeras innan LaCie-kortet. Rätt? Mindre lycka har jag haft i letande efter SP2. Jag har "googlat" hela förmiddan och hittat visserligen en del sidor, både på engelska, norska och italienska, som talar om SP2 och hänvisar till långa listor om vad SP2 "fixar", men jag kan inte hitta någonstans där man kan ladda ned SP2.

Är SP2 ett absolut villkor fär att LaCie USB2-kortet ska igenkännas och godkännas av Win XP Pro?

Beträffanmde IRQ'erna visst har jag hört om IRQ-konflikter och jag förstår helt ditt resonemang även om jag inte är hemma på det tekniska- Så det blir absolut UNDERSTA PCI-SOCKELN för LaCie-kortet!

Tala inte om för mig om knasiga datorer! USCH! ;)

Tack igen för din hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...