Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverksprob.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Hejsan allihopa!

 

Jag har ett lite nätverk hemma med två datorer anslutna och en D-Link DI 604.

Båda datorerna kör XP home.

Båda datorerna kommer utan problem ut på internet,

men de kommer inte åt varandra. Jag har kört Win XP's guide på båda (ena med diskett), och båda ligger i samma arbetsgrupp, men de hittar inte varandra, jag stänger även temporärt av min brandvägg (Zonealarm), när jag försökte få det att funka. Jag har även testat att pinga men får inget svar alls, det står Begäran gjorde timeout.

Kan det hela ha nåt med att göra att båda datorerna har likadant nåtverks kort (Realteak) och moderkort (Jetway)?

Tacksam för svar!

//Jojje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har XP-Home också en inbyggd brandvägg?

Prova isåfall att inaktivera den.

 

Hur ser inställningarna i DI-604:an ut?

Kontrollera så att det inte finns något där som stör.

 

Det skall inte spela någon roll att man har samma/olika moderkort/nätverkskort.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv!

Har själv precis kopplat ihop två datorer med samma router D-link DI 604 för att få tillgång till ADSL-uppkoppling på båda. För mig var det Norton Firewall som "störde", men när jag inaktiverade det så kom nätverket igång utan problem. Internet fungerar oavsett om NF är på eller ej. Dock måste jag välja alternativet Anslut till internet via en annan dator i nätverket och inte det jag tyckte var mest logisk mitt eget nätverkskort när jag skapade Nätverket.

Sedan en liten lustig grej. Använder jag vår "huvuddator" utan att den andra är påslagen så tappar den nätverket och jag måste installera om det igen och igen och igen. Vilket jag inte behöver på den som är avstängd vid tillfället. Det här inverkar inte på Internet-anslutningen utan gäller bara själva nätverket. Inget större "problem" då det bara tar två sekunder att installera om nätverket, snarare lite komiskt :)Nå´n som vet varför?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Gå till inställningarna i 604:an. Välj LAN mappen. Leta efter DHCP server och välj enabled.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...