Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skillnaden mellan hub/switch/router=??


Rabah

Rekommendera Poster

nån som vet o har lust o säga mig vad d e för skillnad mellan alla? d enda jag vet e att om jag ska dela min lina med hub eller switch måste jag ha 2nätverkskort i en dator i nätverket som delar med sig lina och att jag itne behöver ha så med en router. sen undrar vad som e bästa o köpa om jag för det mesta bara spelar lan spel mellan nåra datorer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det bästa, enklaste och idag ganska prisvärda är en router, du får då delat din internetuppkoppling, du får en brandvägg och du får ett internt nätverk. De flesta routrar inkluderar också en 4-ports switch till ditt interna nätverk och detta för under 600:-.

 

Att ha en dator med två nätverkskort där den ena går ut mot internet och den andra är kopplad med en korsad nätverkskabel till den andra datorn fungerar också men man tappar en del av de bra funktionerna med att ha en router. Du måste tex. ha din "huvuddator" igång för att ha igång din förbindelse.

 

Skillnaden mellan en hub och switch är att switchen inte lastar ner de andra förbindelserna, data skickas enbart i den förbindelse/port som ska ha den. I en hub som är mer som en grenkontakt så går det alltid samma info ut till alla portarna vilket gör att ett sådant nätverk blir långsammare om det är fler som jobbar i nätverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. jag kör just nu hub här hemma mellan mina 2datorer och jag har 2nätverks kort i ena datorn och jag tycker faktiskt att det här sättet e bättre än att köra med router för när jag testade en router så blev d mkt mer krångel som typ går inte o skicka o ta emot filer eller ha en röst/video konversation och använda mirc men med hubben så funkar allt som det ska. och idag testade jag en switch och allt verkade funka till jag skulle skicka filer mellan mina datorer då switchen skickade i 4-500kb/s o min vanliga hub skickar i 900kb/s men enligt det du säger ska juh switchen gå snabbare. fast sen när jag lanade hos en kompis i helgen o vi skickade saker mellan med hans switch (som inte e samma) så skickade vi 5mb/s

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-29 23:05:40 av rAbA]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, det finns nog alltid undantag. Om du har en länk mellan två datorer i ditt nätrverk så går det nog snabbare genom en hub, för den behöver ju inte tänka ut i vilken port den ska skicka informationen, vilket switchen gör. Men om du har mer än 1 - 1 förbindelse genom huben så kommer du att lasta ner nätverket. Tex om du skulle ha 2+2 datorer som körde så skulle det i varje port bli halva farten mot en switch eftersom i varje port kommer att gå "feladresserad" data + riktig data

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej,

 

Jag sitter med en DI-604 och när jag ska tanka över till min interna ftp server så skickar jag upp i runt 600/kb och uppåt. Men jag ska byta ut nätverkskortet i datorn till ett 100 MB snart så då borde också den kunna föra över mer data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...