Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Allvarligt undantagsfel"


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

 

Jag får ofta upp detta meddelande (Är det allvarligt?) och jag har då fått förslag på att köra ScanDisk. Men... Jag har aldrig lyckats att köra den helt för det står alltid att den startat upp 10 ggr! Därför att det är något program som skriver till datorn. Jag har vid de tillfällena stängt av Norton och stängt ner alla program jag vet om men det fungerar ändå inte.

 

När ska man egentligen köra ScanDisk och vad kan den göra?

 

Tacksam för svar

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scandisk kontrollerar din hårddisk för att se om där finns några skadade kluster.

 

Finns det det så markeras dessa som obrukbara, och kommer inte att användas mer.

 

Om du har problem med att köra scandisk kan du starta datorn i felsäkert läge, oftast genom att trycka F8 under uppstart, och köra det där.

 

Att starta datorn i felsäkert läge innebär att minimalt med processer startas, och kommer att underlätta bla för scandisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Hur ofta ska man scannadisken? Nu är det sören som skriver och han (jag)kan inte så m,ycket som jag tror att jag gör!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad man gör för övrigt..

 

Om man defragmenterar ofta, 1 gång/vecka ungefär, så märker man när det börjar ta tid att läsa in en fil.

 

Börjar man få läsfel eller det tar tid att läsa/skriva är det en god ide att köra scandisk.

 

Sen beror det på hårddiskens ålder också.

Ju äldre dessto oftare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

HEJ IGEN!

Vill Tacka för tipset att köra scandisk i felsäkert läge. "Tänkte inte på det".

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...