Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskrensning och defragmentering


Vandraren

Rekommendera Poster

Hjälp. Jag står i begrepp att göra en diskrensning och en defragmentering av hårddisken för första gången i mitt liv. Vad är viktigt att tänka på, kan något bli fel dvs att man gör en dundertabbe? Blir datorn snabbare och smidigare efteråt och bör man göra detta ofta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Diskrensning frigör du utrymme på hårddisken. Diskrensning genomsöker enheten och visar sedan en lista över temporära filer, cacheminnesfiler från Internet och programfiler som inte behövs och därför kan tas bort utan risk. Ange om Diskrensning ska ta bort alla eller bara vissa av filerna.Diskdefragmenteraren konsoliderar fragmenterade filer och mappar på datorns hårddisk så att de finns i ett enskilt sammanhängande område på volymen. Systemet kommer på detta sätt åt filerna och mapparna snabbare och kan också mer effektivt spara nya filer och mappar. Genom att filerna och mapparna konsolideras, effektiviseras också volymens lediga utrymme, så att sannolikheten att nya filer ska fragmenteras minskar.Defragmentera minst en gång i månaden.Jag gör det 2ggr i veckan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...
datanovisen

Jag har Windows vista och startade defragmentering men den verkar aldrig bli färdig med det.Hur lång tid ska detta ta normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows vista och startade defragmentering men den verkar aldrig bli färdig med det.Hur lång tid ska detta ta normalt?

Hej! Det kan ta ganska lång tid. det beror på hur fragmenterad disken är. datorn blir med all säkerhet snabbare efter en defrag. Vid en diskrensning blir oxå datorn snabbare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...